آیا آیپد پرو به جایگزینی واقعی برای لپ‌تاپ تبدیل می شود؟

اپل قرار است آیپد پرو های جدید خود را روز سه‌شنبه به بازار عرضه کند و ظاهرا  اپل تمام تلاش خود را برای تبدیل آن‌ها به جایگزین‌های واقعی لپ‌تاپ به کار گرفته است.

اپل قرار است آیپد پروهای جدید خود را روز سه‌شنبه به بازار عرضه کند و ظاهرا اپل تمام تلاش خود را برای تبدیل آن‌ها به جایگزین‌های واقعی لپ‌تاپ به کار گرفته است.

به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ، اپل در حال آماده‌سازی برای تغییرات قابل توجه در سری آیپد‌های خود ، با هدف تبدیل آن‌ها به جایگزین‌های واقعی لپ‌تاپ است.

این تغییر استراتژیک در رویداد “Let Loose” که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، مورد تأکید قرار می‌گیرد. در این رویداد، اپل قصد دارد نقش آیپد‌ها و مک‌ها در اکوسیستم خود را روشن‌تر کند تا ابهامات مصرف‌کنندگان در مورد عملکرد مشابه آن‌ها را برطرف سازد. این می‌تواند نقش آیپد پرو را به‌ویژه با تجهیز آن‌ها به پردازنده‌های سطح مک و بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی، مجدداً تعریف کند.

آغاز راه

استیو جابز پس از رونمایی از آیپد در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که «کامپیوترهای شخصی مانند تراک(وانتهای دوکابین) خواهند بود. به عبارت دیگر، مردم برای اکثر نیازهای خود از تبلت‌ها (اتومبیل‌ها در این سناریو) استفاده می‌کردند و فقط برای کارهای سنگین یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی را بیرون می‌آوردند.

استیو جابز، مدیر اجرایی شرکت اپل، یک تبلت اپل آی‌پد را در طول اولین نمایشش در تئاتر هنرهای مرکز Yerba Buena در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، ایالات متحده، در روز چهارشنبه، 27 ژانویه 2010، در دست دارد.

وقتی یک سال بعد آیپد ۲ عرضه شد، جابز این ایده را تقویت کرد و گفت که اپل اکنون به طور قطع وارد دوران پس از رایانه شخصی شده است.

از جهاتی، جابز درست می‌گفت. اما لزوماً به خاطر آیپد نبود. اکنون میلیون‌ها نفر از آیفون به عنوان رایانه اصلی خود استفاده می‌کنند. گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده توانمند شده‌اند و صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر آن‌ها را به تبلت‌های کوچکی با عملکردی شبیه رایانه تبدیل کرده‌اند. برای بسیاری از افراد، فقط یک گوشی کافی است.

اما وقتی صحبت از تبدیل آیپد پرو  به جایگزین لپ‌تاپ می‌شود، اپل مسیر خود را گم کرده است. این دستگاه همچنان فاقد قابلیت‌های چندوظیفه‌ای یک لپ‌تاپ است و برتری کمتری نسبت به گوشی‌های هوشمند معمولی دارد.

اپل برای کارآمدتر کردن آیپد اقداماتی انجام داده است، اما این اقدامات نیمه‌کاره بوده‌اند. اولین آیپد پرو که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، دارای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر و یک کیس صفحه‌کلید قابل اتصال بود. این کیس در آیپد پرو ۲۰۱۸ کمی بهبود یافت و در سال ۲۰۲۰ با Magic Keyboard و ترک‌پد به علاوه پشتیبانی نرم‌افزاری برای پیمایش مبتنی بر نشانگر جهش بزرگ‌تری به جلو برداشته شد. با این حال، هیچ یک از این پیشرفت‌ها باعث نشد که احساس کنید دیگر به لپ‌تاپ نیاز ندارید.

Stage Manager در آیپد

دو سال پیش، اپل ویژگی Stage Manager را معرفی کرد تا آیپد را در چندوظیفگی بهتر کند. این ویژگی اختیاری به کاربران امکان می‌داد تا پنجره‌های برنامه را در اطراف پخش کنند، اما آنقدر غیرمنطقی بود که اپل مجبور شد تغییراتی ایجاد کند. این باعث به تعویق افتادن یک ماهه نسخه iPadOS شد که این ویژگی را شامل می‌شد. این یک تلاش جاه‌طلبانه بود: اپل سعی داشت چندوظیفگی را برای افرادی که ممکن است هرگز از مک استفاده نکرده باشند، از نو اختراع کند. اما این کار باعث بهتر شدن آن نشد.

اخیراً، اپل با تجهیز آیپد به تراشه‌های سطح مک، آن‌ها ارتقا داده است. برای شفاف‌سازی، این عمدتاً یک ترفند بازاریابی بود. زمانی که اپل پردازنده M1 مک را در آیپد پرو ۲۰۲۱ قرار داد، اساساً همان تراشه «A14X» بود که می‌توانست در مدل آن سال باشد. اما تبلیغ آیپد به عنوان دستگاهی با قابلیت‌های مک، تأثیر زیادی روی مشتریان و توسعه‌دهندگان دارد.

اپل حالا باید موضع خود را مشخص کند. آیا می‌خواهد آیپد پرو جایگزین نیمه‌کاره لپ‌تاپ باشد یا یک جایگزین واقعی برای رایانه؟ مصرف‌کنندگان گیج شده‌اند که چرا باید آیپد را به جای مک یا برعکس آن بخرند.

پاسخ این است: اپل باید متعهد شود که آیپد را به همان اندازه لپ‌تاپ توانمند کند، اما در قالبی که کاربران تبلت ترجیح می‌دهند. مک برای مصرف‌کنندگانی باشد که کار با رایانه سنتی را دوست دارند؛ آیپد برای کسانی باشد که خواهان گزینه صفحه لمسی هستند.

این تصویر در سال‌های آینده کمی تار خواهد شد، زیرا اپل در حال کار بر روی آوردن صفحه لمسی به مک است. وقتی این اتفاق بیفتد، انتخاب بین مک و آیپد بیشتر به این بستگی خواهد داشت که شما یک دستگاه همه کاره (لپ‌تاپ) یا یک سیستم ماژولار (آیپد + مجیک کیبورد + اپل پنسل) می‌خواهید.

از دیدگاه کسب‌وکار، همیشه این ترس وجود داشته است که اگر آیپد بیش از حد قدرتمند شود، فروش مک را تحت‌الشعاع قرار دهد. پس چه اشکالی دارد؟ در حال حاضر هیچ‌کدام از این دو دسته فروش خوبی ندارند. اپل باید بهترین آیپدی را که می‌تواند بسازد، بسازد و در عین حال بهترین مک ممکن را نیز بسازد. روزهای عقب نگه داشتن عمدی آیپد باید به پایان برسد.

اپل این فرصت را دارد که در رویداد رونمایی « Let Loose » که برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است، دوران جدیدی را برای آیپد آغاز کند. این مراسم که انتظار می‌رود حدود 35 دقیقه طول بکشد، باید محصول را در مسیر جدیدی قرار دهد. همچنین فرصتی برای مرتب کردن خط تولید گیج کننده آیپد است که در حال حاضر از پنج مدل مختلف تشکیل شده است.

رفع این وضعیت با شبیه‌تر کردن ظاهر آیپد پرو  به همتایان مک آنها شروع می‌شود و این همان کاری است که به نظر می‌رسد اپل قصد انجام آن را دارد.

این شامل اندازه‌ها در دو دسته می‌شود. در حال حاضر، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر هر کدام در دو اندازه صفحه‌نمایش عرضه می‌شوند، اما آیپد پروی امروزی دو گزینه دارد و آیپد ایر در یک اندازه عرضه می‌شود. از هفته آینده، آیپد ایر با مک‌بوک ایر مطابقت خواهد داشت و اندازه دوم صفحه نمایش را به دست خواهد آورد.

پردازنده‌های آیپد نیز دچار تغییراتی خواهند شد. گمان می‌رود که آیپد ایر جدید از تراشه M2 بهره‌مند شود، در حالی که انتظار می‌رود آیپد پرو تراشه‌ای پیشرفته‌تر M4 دریافت کند، که برای بهره‌برداری از ویژگی‌های نوظهور هوش مصنوعی اپل طراحی شده است. همانطور که در خط تولید مک‌بوک‌ها مشهود است، تفاوت‌های عملکردی بین مدل‌های پرو و ایر به وضوح قابل تمایز خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که پس از روز سه‌شنبه، خط تولید آیپد به شکل زیر باشد:

  • آیپد (نسل نهم) با صفحه‌نمایش 10.2 اینچی و دکمه خانه.
  • آیپد (نسل دهم) با صفحه‌نمایش 10.9 اینچی و بدون دکمه خانه.
  • آیپد مینی (نسل ششم) با صفحه‌نمایش 8.3 اینچی.
  • آیپد ایر با مدل‌های 11 و 12.9 اینچی، مجهز به تراشه‌های M2.
  • آیپد پرو با مدل‌های 11 و 12.9 اینچی، مجهز به تراشه‌های M4.

تا سال آینده، اپل قصد دارد خط تولید خود را تمیز و مرتب کند؛ آیپد نسل نهم حذف شده و جای خود را به مدل ارزان‌تر 10.9 اینچی خواهد داد و آیپد مینی به تراشه‌ای سریع‌تر مجهز خواهد شد. در نهایت، خط تولید آیپد اپل کم‌درهم‌ریخته‌ترین در سال‌های اخیر خواهد بود.

آیپد پرو اپل با Magic Keyboard

علاوه بر این، آیپدهای رده بالا بیشتر حس یک رایانه را خواهند داشت. انتظار می‌رود که کیبورد جدید Magic Keyboard از جنس آلومینیوم و با دوام‌تر باشد و ظاهری شبیه به لپ‌تاپ داشته باشد. همچنین نرم‌افزار جدیدی که از این سخت‌افزار بهره خواهد برد، در دسترس خواهد بود.

اکنون زمان مناسبی است که اپل یک تجربه چندوظیفه‌ای شهودی‌تر و مفیدتر را به آیپد ارائه دهد. اگر این شرکت بتواند این کار را انجام دهد (همراه با سخت افزار جدید و تمرکز روی هوش مصنوعی) اپل می تواند یک بار دیگر باعث شود که آیپد مانند آینده به نظر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.