آیا افزودن لیمو به قهوه باعث لاغری می شود؟

قهوه و لیمو برای سلامتی مفید هستند، با این حال هیچ شواهدی از تاثیر ترکیب آنها در لاغری و سوزاندن چربی وجود ندارد و میتواند مضر هم باشد.

قهوه و لیمو هردو برای سلامتی مفید هستند، با این حال هیچ شواهدی از تاثیر ترکیب آنها در لاغری و سوزاندن چربی وجود ندارد و این ترکیب می تواند مضر هم باشد.

به گزارش تکناک، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که 75 درصد آمریکایی ها، عمدتاً به دلیل محتوای کافئین، آن را به طورروزانه مصرف می کنند. هم کافئین و هم اسید کلروژنیک که هنگام رست شدن دانه های قهوه آزاد می شوند، آنتی اکسیدان های قوی هستند و خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها را کاهش می دهند. قهوه همچنین با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، آلزایمر و بیماری پارکینسون مرتبط است.

لیمو و آبلیمو نیز فواید سلامتی خاص خود را دارند. آنها منبع عالی از ویتامین C و فلاونوئیدها هستند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته می شوند و با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. ویتامین C همچنین در تقویت سیستم ایمنی و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و همچنین بهبود سلامت قلب و عروق نقش دارد. اما وقتی قهوه و لیمو را با هم مخلوط می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

آیا مخلوط قهوه و لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

از آنجایی که کافئین ماده ای ادرارآور است، ادعای رایج این است که مخلوط قهوه و لیمو بدن را از سموم مضر و آب اضافی پاک می کند. در حالی که نوشیدن کافئین ممکن است باعث افزایش تولید ادرار شود، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نوشیدن لیمو و قهوه با هم، کاری را برای بدن انجام دهد که سیستم سم زدایی طبیعی قبلاً انجام نداده بود. کبد مسئول تنظیم متابولیسم مواد مغذی و داروها و همچنین دفع سموم مضر برای بدن است اما هیچ غذا یا نوشیدنی به تنهایی نمی تواند به این روند کمک کند یا به روند کلی آن سرعت ببخشد.

علاوه بر این، ادعاهای بیشماری وجود دارد مبنی بر اینکه ترکیب قهوه و لیمو به تسریع متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک می کند. شواهد خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه کافئین می تواند میزان متابولیسم در حالت استراحت یا تعداد کالری سوزانده شده در زمان استراحت را افزایش دهد.

کافئین تأثیر عمیقی بر سیستم عصبی دارد که باعث احساس انرژی زیاد ناشی از آن و همچنین شکستن سلول های چربی می شود. قهوه اشتها را کاهش می دهد و برخی افراد هنگام مصرف کافئین متوجه کاهش حجم غذای روزانه خود می شوند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه افزودن لیمو به قهوه باعث افزایش سرعت متابولیسم یا هر گونه اثر کالری سوزی می شود، وجود ندارد.

آیا ترکیب قهوه و لیمو میل به شکر را کاهش می دهد؟

ادعای دیگر درمورد ترکیب قهوه و لیمو این است که ویتامین C، منیزیم، کلسیم و آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث بی میلی به شکر و غذاهای شیرین می شود.

درست است که بدن ممکن است در صورت کمبود مواد مغذی خاص، تمایل به شکر داشته باشد، اما هیچ مدرکی از ارتباط مستقیم بین نوشیدن قهوه در کنار لیمو و کاهش میل به شکر وجود ندارد. بدن ممکن است هوس قند و غذاهای شیرین کند، زیرا نیاز به یک منبع انرژی سریع دارد.

آیا ترکیب قهوه و لیمو سردرد و اسهال را تسکین می دهد؟

کافئین یک ماده منقبض کننده برای عروق است، به این معنی که رگ های خونی را سفت می کند و با کاهش جریان خون به سمت سر، درد را تسکین می دهد. از سوی دیگر، برخی افراد کافئین را به عنوان محرک سردرد و میگرن می شناسند. بنابراین با توجه به هر فرد، قهوه ممکن است سردرد را بهبود بخشد یا تشدید کند، با این حال، این مسئله اصلا ربطی ترکیب لیمو و قهوه ندارد و فقط مربوط به کافئین است.

یکی دیگر از ادعاهای رایج این است که ترکیب قهوه و لیمو اسهال را تسکین می دهد. درباره این ادعا هم هیچ داده علمی وجود ندارد و در حقیقت قهوه، روده بزرگ را تحریک می کند و احتمالاً منجر به اسهال می شود.

عوارض جانبی ترکیب قهوه و لیمو

قهوه و لیمو به طور جداگانه دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما ترکیب این دو باعث افزایش سرعت متابولیسم یا سوزاندن چربی نمی شود. در واقع، نوشیدن بیش از حد این ترکیب ممکن است حتی عوارضی هم برای سلامتی داشته باشد.

ترکیب لیمو و قهوه می‌تواند روی مینای دندان لکه ایجاد کند و آن را حساس کند. این ترکیب باعث سوزش سر دل نیز می شود به خصوص اگر با معده خالی مصرف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.