آیا بدبینی می تواند شما را بیمار کند؟

مطالعه ای که در مجله Neurology منتشر شد، میزان بالای ارتباط بدبینی را با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی، نسبت داد.

احتمالا شما هم می دانید که استرس می تواند علائم فیزیکی مانند ناراحتی معده ایجاد کند و منجر به آسیب هایی شود که اغلب از نظر جسمی به فرد صدمه می زند.

به گزارش تکناک، اما شواهد زیادی نشان می دهد که احساسات و افکار منفی، ممکن است با سایر مشکلات جدی سلامت مانند بیماری های قلبی نیز ارتباط داشته باشند.

دکتر امیلیانا سیمون توماس گفت: بسیاری از احساسات منفی مانند خشم، ترس و ناامیدی زمانی مشکل ساز می شوند که این احساسات دائما در فرد وجود داشتند و فرد با آن احساس ها زندگی کند.

در این مطلب آنچه که شما باید در مورد احساسات منفی و الگوهای فکری که ممکن است منجر به عوارض منفی برای سلامتی شود بدانید،آورده شده است. همچنین در این مطلب قرار است راهکارهایی برای افزایش حال خوب نیز به شما ارائه شود.

بدبینی و سلامتی

برای شروع، احساسی مثل بدبینی را در نظر بگیرید. مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Neurology منتشر شد، میزان بالای ارتباط بدبینی را با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی، نسبت داد.

همچنین داشتن طرز تفکر منفی ممکن است به قلب شما نیز آسیب برساند. مطالعه‌ای که در سال 2020 در مجله Psychophysiology منتشر شد، 196 نفر را که تست استرس روانی انجام دادند، مورد بررسی قرار داد.

محققان به این نتیجه رسیدند که بدبین بودن ممکن است باعث خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی شود. همچنین بدبین بودن باعث می شود که فرد هربار که در شرایط استرس زا قرار می گیرد، به شدت واکنش نشان دهد و اصلا مهم نیست که چقدر در معرض این موقعیت های استرس زا قرار می گیرد.

تاثیر بدخلقی بر سلامتی

یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی مضر برای سلامتی، بدخلقی است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 در منتشر شد، افرادی که در معیارهای غیردوستانه امتیاز بیشتری کسب کردند و همچنین افرادی که استرس مزمن و علائم افسردگی داشتند، نسبت به بقیه شرکت کنندگان در معرض خطر بیشتری برای سکته بودند.

افسردگی و سلامتی

افسردگی می تواند عواقبی بسیار فراتر از احساس غم و اندوه یا از دست دادن اشتها داشته باشد. برخی شواهد نشان می دهد که افسردگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، حمله قلبی و ناتوانی را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد.

به گفته سیمون توماس، افکار و احساسات منفی تأثیرات گسترده ای بر فرآیندهای بدن دارند، مانند:

  • سوخت و ساز
  • ترشح هورمون
  • عملکرد سیستم ایمنی

یک نظریه این است که وقتی استرس دارید یا افسرده هستید، میزان هورمون کورتیزول افزایش می یابد. افزایش کورتیزول باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما کمتر بتواند بیماری ها را کنترل کند، که همین مسئله می تواند به مرور زمان منجر به مشکلات سلامتی شود.

همچنین، افراد مبتلا به افسردگی و استرس ممکن است بیشتر سیگار بکشند یا مشروبات الکلی بنوشند یا کمتر از نظر جسمی فعال باشند. همه این عوامل می توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند.

چگونه با تفکرات منفی کنار بیاییم؟

تنها با تغییر دیدگاه ممکن است بتوان سلامت را بهبود بخشید.دکتر سیمون توماس می گوید: “ما می دانیم که در هر دقیقه از زندگی، مسیرهای عصبی بدن در حال تغییر هستند و مغز در طول زندگی سلول های جدیدی تولید می کند و این عصب زایی نه تنها با شکل گیری خاطرات جدید، بلکه با ثبات خلق و خو نیز مرتبط است.”

بنابراین توصیه کلی من به افراد بدبین این است که نگرش خود را تغییر دهید تا حالتان بهتر شود.

موسسه ملی سلامت روان (NIMH) توصیه می کند که در صورت تجربه علائم خفیف مرتبط با سلامت روان که کمتر از دو هفته طول می کشد، انجام یک سری فعالیت های خودمراقبتی که در پایین آورده شده ممکن است مفید باشد. چند نمونه  از این فعالیت ها عبارتند از:

  • انجام ورزش هایی مانند ایروبیک و یوگا
  • شرکت در فعالیت های اجتماعی، چه به صورت مجازی چه حضوری.
  • داشتن خواب کافی بر اساس یک برنامه منظم
  • سالم خوری
  • صحبت با فردی مورد اعتماد از خانواده و یا آشنایان
  • انجام تمرینات مدیتیشن، رهایی و مراقبه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با وجود تلاش‌های خودمراقبتی، علائم شما بهبود نیافتند و یا بدتر شدند، شما باید فورا از پزشک خود کمک بگیرید. برخی علائم عبارتند از:

  • مشکل در خوابیدن
  • تغییرات اشتها که ناخواسته منجر به تغییر در وزن می شود
  • تغییر در خلق و خو که می تواند از خواب برخواستن را چالش برانگیز کند
  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا برای شما لذت بخش است
  • ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیت های معمول روزانه
  • پدیدار شدن افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.