آیا ترامپ اسرار هسته ای آمریکا را سرقت کرده است؟

اسرار هسته ای

یک منبع آگاه به واشنگتن پست گفت، زمانی که FBI به مار-آلاگو  حمله کرد، به دنبال اطلاعات طبقه بندی شده مرتبط با سلاح های هسته ای بود.

به گزارش تک ناک ،ترامپ در سایت Truth Social این ادعا را رد کرد و آن را کذب خواند و آن را با اتهامات دخالت روسیه در انتخابات 2016 مقایسه کرد.
این امکان وجود دارد که ترامپ اسنادی را بدون اینکه بفهمد محرمانه است، برداشته است. رؤسای جمهور ایالات متحده قبلاً کارهای مشابهی را در رابطه با اسرار هسته ای انجام داده اند.
کارشناس تسلیحات هسته ای در ایالات متحده میگویند:آنها(FBI) نمی دانستند دقیقا دنبال چه چیزی باید بگردندو لیست احتمالات بسیار زیاد است. مقوله “اسناد طبقه بندی شده مربوط به سلاح های هسته ای” آنقدر گسترده است که بی معنی است.
کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند این اسرار می‌تواند هر چیزی باشد، از کدهای هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ روی جعبه بیسکوییت نوشته شده ، تا اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای یک کشور دیگر در قالب یک جلسه توجیهی.
اما کلر فولی، یکی از همکاران ارشد سیاست گذاری و تحقیقات در Global Zero، یک سازمان غیرانتفاعی که به دنبال حذف سلاح های هسته ای است، گفت: همانطور که از وضع موجود به نظر می رسد، هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد، و طیف وسیعی از احتمالات ممکن است وجود داشته باشد.
جفری لوئیس، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات آسیای شرقی در موسسه مطالعات بین المللی میدلبری، با این موضوع موافق است. او گفت: “این اسناد می تواند هر چیزی باشد.” «این اسناد می‌توانند حاوی اطلاعاتی باشد که به نظر شما کاملاً غیرقابل توجه است، اما میتواند داده‌های محدود شده معروف به Q باشند.»
دسترسی سطح Q به داده های محرمانه محدود مربوط به برنامه های هسته ای آمریکا ارجاع می شود. همچنین تئوری توطئه QAnon نام خود را از آنجا گرفته است.
یکی از مشکلات محدود کردن آنچه FBI به دنبال آن بود، ماهیت نحوه مدیریت اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای توسط ایالات متحده است. به گفته الکس ولرشتاین، مورخ علم و نویسنده کتاب داده های محدود تاریخچه محرمانه بودن اسناد هسته ای در ایالات متحده اینگونه است که هر چیزی که به سلاح های هسته ای در ایالات متحده مربوط می شود به طور پیش فرض محرمانه طبقه بندی می شود.
به گفته والرشتاین، کمیته سنا که پیش نویس قانون انرژی اتمی را در سال 1946 تهیه کرد، نگران از دست دادن اسرار بمب هسته ای ایالات متحده در آن زمان بود.
مشکل اینجاست که همان کمیته نمی‌خواست به دولت فدرال این اختیار را بدهد که کل دنیای علم و فناوری را طبقه‌بندی کند.
آنها از طبقه بندی بیش از حد و طبقه بندی بسیار کم می ترسیدند. بنابراین دور دایره مربعی ترسیم کردند .آنها مفهومی به نام «داده‌های محدود» ایجاد کردند که اساساً به عنوان تمام اطلاعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای و انرژی هسته‌ای تعریف می‌شد که صریحا از آن دسته حذف نشده بودند.»
ولرشتاین می گوید که در مورد آنچه ترامپ می‌توانست به دست آورده باشد ، حدسی ندارد. اما این اولین بار نیست که یک رئیس‌جمهور بر سر اسرار هسته‌ای با اف‌بی‌آی درگیر می‌شود. یک یادداشت FBI از نوامبر 1956 نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی نگران این بوده است که در مورد هری ترومن رئیس جمهور سابق ایالات متحده چه بکند.
در یادداشت FBI آمده است: «در آگوست 1956، در جریان بحث در کنوانسیون ملی دموکرات ها در مورد پلت فرم دموکرات ها، ترومن گفت که اولین بمب اتمی حاوی مواد شکافت پذیر است.

هری ترومن بمب هسته ای
ولرشتاین تمام داستان را میدانست. او گفت: «در نوامبر 1956، اف‌بی‌آی متوجه شد که ترومن ظاهراً به مردم می‌گوید چه مقدار مواد شکافت‌پذیر در بمب اتمی وجود دارد. پس از آزمایش Trinity، گزارش اولیه کوتاهی در مورد آزمایش در پوتسدام به ترومن داده شد. به گفته مردم آنجا، او در حالی که در اتاق قدم می زد، بارها پیروزمندانه آن را با صدای بلند خواند. در طول زندگی‌اش، می‌توانید او را بیابید که هنوز بخش‌هایی از آن گزارش را نقل می‌کند، مثل اینکه آن را در حافظه‌اش حک کرده باشند.»
ولرستاین گفت که یکی از قطعات گزارش که ترومن را شگفت زده کرد این بود که در بمب فقط 13 و نیم پوند پلوتونیوم استفاده شده بود. او گفت: «و چیزی در مورد آن «13 و نیم» وجود دارد اما او آن را در پوتسدام نوشت. این باید همان چیزی باشد که گزارش FBI درباره آن است. هری ترومن داشت به مردم درباره بمب اتمی می گفت و بدون اینکه کوچکترین سرنخی از طبقه بندی بودن آن داشته باشد.
ولرستاین در توییتر به این نکته اشاره کرد که در AEC برای یک رئیس جمهور اختیاراتی برای حذف طبقه بندی داده های محدود وجود ندارد. او گفت: «این یک دسته بندی متفاوت از قانون و طبقه بندی است. اما این نقطه ضعف واقعی قدرت های ریاست جمهوری و قانون طبقه بندی است. من مطمئناً هرگز ندیده ام که در تاریخ طولانی رازداری هسته ای در ایالات متحده مورد بحث قرار گیرد.
این اولین بار نیست که مردم درباره نحوه مدیریت اسرار هسته‌ای ترامپ ابراز نگرانی می‌کنند. اتهامات سوء رفتار او را در بیشتر دوران ریاست جمهوری اش آزار می داد. در سال 2019، افشاگران این نگرانی را مطرح کردند که ترامپ در حال تلاش برای انتقال داده های حساس هسته ای به عربستان سعودی است. در سال 2019 ترامپ همچنین اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که تأیید کرد که تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در یک پایگاه هوایی در ترکیه نگهداری می‌شود.دونالد ترامپ تاکنون برای هیچ یک از این اقدامات با عواقبی مواجه نشده است.
اسرار هسته ای که FBI به دنبال آن است می تواند بی ضرر باشد یا ممکن است بتواندباعث ویرانی جهان شود. احتمالات آنقدر زیاد است که هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد. از نظر تاریخی، عواقب سرقت اسرار هسته ای در آمریکا بسیار ترسناک است. روی کوهن، وکیل و مربی اولیه ترامپ، شهرت خود را با محاکمه جولیوس و اتل روزنبرگ به دلیل سرقت اسرار هسته ای و انتقال آنها به اتحاد جماهیر شوروی به دست آورده است . کوهن در این پرونده پیروز شد و روزنبرگ ها روی صندلی الکتریکی اعدام شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.