آیا خوردن گوجه فرنگی برای سلامت روده مفید است؟

به گفته محققان، مصرف غذاهای حاوی گوجه فرنگی به مدت دو هفته منجر به افزایش تنوع میکروب های روده و تغییر مثبت ویژگی های باکتری های روده در خوک های جوان شد.

به گزارش تکناک، بر اساس یافته‌های این فعالیت کوتاه‌مدت،تیم تحقیقاتی قصد دارد مطالعات مشابهی را در انسان انجام دهد تا ارتباطات بالقوه مرتبط با سلامتی بین مصرف گوجه‌فرنگی و تغییرات میکروبیوم روده انسان را بررسی کند.

نویسنده ارشد این تحقیق، جسیکا کوپرستون،در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: این امکان وجود دارد که گوجه فرنگی با تعدیل میکروبیوم روده فوایدی را به همراه داشته باشد.

کوپرستون گفت: الگوهای غذایی کلی با تفاوت در ترکیب میکروبیوم مرتبط بوده است،اما اثرات خاص غذا چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است.در نهایت ما می‌خواهیم در انسان مشخص کنیم که این میکروارگانیسم‌های خاص چه نقشی دارند و چگونه ممکن است در پیامدهای سلامتی بالقوه نقش داشته باشند.

گوجه‌فرنگی‌ های مورد استفاده در این مطالعه توسط دیوید فرانسیس که نویسنده همکار این مطالعه و پرورش‌دهنده گیاهان در ایالت اوهایو و ژنتیک شناس گوجه‌فرنگی است،تولید شده که معمولاً گوجه فرنگی های او در محصولات کنسرو شده یافت می‌شوند.

digikala

ده خوک تحت کنترل که اخیراً از شیر گرفته شده بودند با یک رژیم غذایی استاندارد و 10 خوک دیگر با رژیم غذایی تفاوت اما با تنظیم دقیق،تغذیه شدند به طوری که 10 درصد غذای مصرفی شان از پودر خشک شده یخ زده گوجه فرنگی تشکیل شده بود.

فیبر، قند،پروتئین، چربی و کالری برای هر دو رژیم غذایی یکسان بود.خوک های تحت کنترل و مورد مطالعه به طور جداگانه زندگی می کردند. محققانی که این مطالعه را انجام می دادند زمان صرف شده با خوک ها را با مجموعه ای از اقدامات احتیاطی طراحی شده برای اطمینان از اینکه هرگونه تغییر میکروبیوم مشاهده شده در رژیم غذایی مورد مطالعه را می توان به ترکیبات شیمیایی در گوجه فرنگی نسبت داد،به حداقل رساندند.

تجمع میکروبی در روده خوک ها در نمونه های مدفوع گرفته شده قبل از شروع مطالعه و سپس 7 و 14 روز پس از معرفی رژیم غذایی شناسایی شد.

این تیم از تکنیکی به نام اسلحه متاژنومیکس برای تعیین توالی DNA میکروبی موجود در خوک ها استفاده کردند.نتایج نشان داد که دو تغییر اصلی در میکروبیوم خوک‌هایی که با رژیم غذایی سنگین گوجه‌فرنگی تغذیه می‌شدند رخ داد،اول اینکه تنوع گونه‌های میکروبی در روده آنها افزایش یافت و دوم غلظت دو نوع باکتری رایج در میکروبیوم این پستانداران به ویژگی های مطلوب‌تری تغییر یافت.

این نسبت بالاتر فیلا باکتروئیدوتا (که قبلاً با نام باکتریودیت شناخته می شد) در مقایسه با باسیلوتا( که قبلاً به عنوان Firmicutes شناخته می شد)با پیامدهای سلامتی مثبت مرتبط است،در حالی که مطالعات دیگر این نسبت را به صورت معکوس،با میزان باسیلوتای بالاتر در مقایسه با باکتروئیدوتا،با چاقی مرتبط می دانند.

گوجه فرنگی حدود 22 درصد از سبزیجات مصرفی را در رژیم غذایی غربی تشکیل می دهد و تحقیقات قبلی مصرف گوجه فرنگی را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها مرتبط دانسته است.

اما تأثیر گوجه‌فرنگی (tomato : type of plant species with edible, often red, berry fruit) بر میکروبیوم روده هنوز یک راز است و کوپرستون گفت این یافته‌ها در خوک‌ها که دستگاه گوارش آنها بیشتر از جوندگان به سیستم گوارش انسان شباهت دارد،نشان می‌دهد که این مسیری است که ارزش کاوش را دارد.

کوپرستون گفت: این اولین تحقیق ما در مورد اینکه چگونه مصرف گوجه فرنگی ممکن است بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد بود و ما مشخص کردیم که کدام میکروب ها در محیط روده وجود دارند و چگونه فراوانی نسبی آنها با خوردن گوجه فرنگی تغییر کرده است.

وی افزود: برای درک واقعی مکانیسم ها،ما باید این نوع تحقیقات را در دراز مدت در انسان انجام دهیم.همچنین ما می‌خواهیم یک تعامل پیچیده‌ را درک کنیم.یعنی بفهمیم مصرف این غذاها چگونه ترکیب میکروب‌های موجود را تغییر می‌دهد و از نظر عملکردی، چه کاری انجام می‌دهد؟

همچنین درک بهتر می تواند به توصیه های غذایی مبتنی بر شواهد بیشتر برای سلامتی طولانی مدت منجر شود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.