آیا درختان با هم ارتباط دارند؟

ایده صحبت و ارتباط درختان به قدری جذاب است که در فرهنگ عامه مورد توجه قرار گرفته و حتی به آن "شبکه گسترده درخت" گفته می شود.

این ایده در گیاه شناسی مدرن وجود دارد که درختان می توانند از طریق شبکه ظریفی از رشته های قارچی که در زیر زمین رشد می کنند با یکدیگر صحبت کنند و ارتباط داشته باشند.

به گزارش تکناک، ایده صحبت و ارتباط درختان به قدری جذاب است که در فرهنگ عامه مورد توجه قرار گرفته و حتی به آن “شبکه گسترده درخت” گفته می شود.

با این حال، به گفته جاستین کارست، دانشیار دانشکده کشاورزی  آلبرتا، همه این ایده ها می توانند نادرست باشد. در یک مطالعه جدید، کارست و دو همکارش، سه باور رایج در مورد توانایی‌های قارچ‌های زیرزمینی به نام «شبکه مشترک میکوریزا» (CMNs) که ریشه‌های گیاهان مختلف را به هم متصل می‌کنند را به چالش می‌کشند.

کارست می گوید: اینکه تحقیقات درمورد قارچ های CMN باعث کنجکاوی نسبت به قارچ‌های جنگلی شده است، خیلی جالب است، اما مهم است که مردم بدانند بسیاری از ایده‌های محبوب حتی از علم جلوتر هستند و ممکن است نادرست باشند.

علم نشان داده است که CMN ها وجود دارند، اما محققان می گویند شواهد کافی برای نشان دادن مناسب بودن این شبکه ها برای درختان و نهال های آنها وجود ندارد. کارست و نویسندگان همکار  او ملانی جونز از دانشگاه بریتیش کلمبیا اوکاناگان و جیسون هوکسما از دانشگاه می سی سی پی، داده های مطالعات میدانی قبلی را بررسی کردند تا ببینند آیا این باورهای رایج درست هستند یا خیر.

به عنوان مثال، یکی از این ادعاها مبنی بر اینکه CMN ها در جنگل ها زیاد هستند، توسط شواهد علمی کافی پشتیبانی نشد. یا مثلا ادعای دیگری مبنی بر اینکه درختان مسن‌تر از CMN ها برای دادن منابعی مانند مواد مغذی به نهال‌ها استفاده می‌کنند و این مسئله به آنها کمک می‌کند بقا داشته باشند و رشد کنند که این موضوع هم در مطالعات قبلی مشهود نبود.

بررسی 26 مطالعه نشان داد که درختان می توانند منابع را به زیر زمین منتقل کنند و CMN ها فقط گاهی این جریان را تسهیل می کنند و نهال ها اغلب از وجود CMN بهره خاصی نمی برند. به طور کلی، تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که شواهدی وجود دارد که نشان می دهند اتصال به یک CMN می تواند به نهال ها کمک می کند یا به آنها آسیب برساند.

کارست و همکارانش می گویند که مطالعه میدانی وجود ندارد که توسط محققان دیگری بررسی و منتشر شده باشد که این ادعا را که درختان بالغ ترجیح می دهند منابع یا علائم هشدار دهنده آسیب حشرات را به درخت های دیگر از طریق CMN ها ارسال کنند،تایید کند.

محققان می گویند که اطلاعات اغراق آمیز و نادرست می تواند نحوه تفکر مردم در مورد CMN ها را تغییر داده و تحریف کند، که همین مسئله می تواند بر نحوه مدیریت جنگل ها تأثیر بگذارد.

تحریف علم در مورد CMN در جنگل ها یک مسئله جدی است زیرا برخورداری از دانشی صحیح برای تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت جنگل ها حیاتی است. اکنون خیلی زود است که رویه‌ها و سیاست‌های مدیریت جنگل ها را بر اساس عملکرد CMN‌ها بدون شواهد بیشتر تغییر دهیم. کارست توضیح داد: عدم شناسایی اطلاعات نادرست می تواند اعتماد مردم به علم را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.