آیا خوردن سیب زمینی برای سلامت قلب مضر است؟

 تعدادی از متخصصان سلامت بر مصرف محدود یا پرهیز از مصرف سیب‌ زمینی به دلیل امکان افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی تاکید دارند. با این حال، مطالعه اخیر مجله علوم تغذیه نشان می دهد که این توصیه ممکن است بی مورد باشد.

 تعدادی از متخصصان سلامت بر مصرف محدود یا پرهیز از مصرف سیب‌ زمینی به دلیل امکان افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی تاکید دارند. با این حال، مطالعه اخیر مجله علوم تغذیه نشان می دهد که این توصیه ممکن است بی مورد باشد.

به گزارش تکناک، تاثیر سیب زمینی بر خطر ابتلا به بیماری متابولیک قلبی توسط محققان دانشگاه بوستون که در زمینه عادات غذایی و سبک زندگی فعالیت دارند به صورت کلی مورد مطالعه قرار گرفت.

آنها هیچ تفاوتی در فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری متابولیک قلبی مرتبط با مصرف سیب زمینی سرخ شده یا غیر سرخ شده در گروه افراد شرکت کننده در مطالعه طولانی مدت کشف نکردند.

محققان اصلی مطالعه( لین ال. مور، چوبانیان و آودیسیان اعضای دانشکده پزشکی بوستون) عنوان کردند: در این مطالعه، اثرات مصرف بیشتر سیب زمینی بر فشار خون، چربی ها و گلوکز سنجیده شد و در نتیجه متوجه شدیم که پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورهای رژیم غذایی و سبک زندگی، خطر افزایش ابتلا به اختلالات متابولیک قلبی مرتبط با مصرف سیب زمینی وجود ندارد.

ما متوجه شدیم گروه مورد بررسی همزمان با میزان مصرف بیشتر سیب زمینی ،نسبت به گروه دیگر 25 درصد میوه و سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند.در نتیجه،شرکت‌کنندگان با این روش،احتمالاً توصیه‌ها و دستورالعمل‌های رژیم غذایی را بهتر رعایت می‌کنند.

digikala

نتایج تیم مطالعه مور نشان داد که در یک نمونه بزرگ از بزرگسالان سالم قفقازی، هیچ ارتباطی بین خوردن معادل 4 پیمانه یا بیشتر انواع سیب زمینی در هفته (چه سفید و شیرین، سرخ شده و غیر سرخ شده) و ابتلا به دیابت نوع 2 (T2DM)، اختلال در گلوکز ناشتا (IFG)، فشار خون بالا، یا دیس لیپیدمی وجود نداشت.

مور توضیح داد: ما می‌دانیم سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر غذایی است، و همگی این موارد امکان محافظت از فرد در برابر حملات قلبی و سکته‌های مغزی که در نتیجه ابتلا به اختلالات متابولیک قلبی به‌وجود می‌آیند، را فراهم می کند. در واقع، سیب زمینی یکی از مهمترین منابع پتاسیم در رژیم غذایی آمریکا است.

در همین حال، به نظر می‌رسد که اثرات مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده توسط سایر عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی اصلاح شده است. به عنوان مثال، افرادی که سیب زمینی سرخ شده بیشتر و گوشت قرمز کمتری مصرف می کردند، 26 درصد کمتر در معرض خطر افزایش تری گلیسیرید بودند. علاوه بر این، بزرگسالانی که فعالیت بدنی بیشتری داشته و میزان بالاتری سیب زمینی سرخ شده نیز مصرف می کردند، 25 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

مور افزود: این یافته‌ها بر اهمیت رژیم غذایی و سبک زندگی کلی در مورد خطر ابتلا به بیماری متابولیک قلبی تأکید می‌کند. وبا برخی پیام‌های بهداشتی که حذف سیب‌زمینی‌ها را توصیه می‌کند هم‌خوانی ندارند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد سیب زمینی شیرین ، سفید، سرخ شده و چه غیر سرخ شده، ممکن است جزئی از یک رژیم غذایی سالم بدون تاثیر بر عوامل خطرناک ابتلا به بیماری متابولیک قلبی باشد. علاوه بر این، سیب زمینی به مصرف کلی میوه و سبزیجات می‌افزاید و به افراد امکان رعایت بیشتر دستورالعمل های رژیم‌های غذایی را می دهد.

همانطور که مور توضیح داد، شواهد منتشر شده قبلی در مورد مصرف سیب زمینی متناقض بوده است. به عنوان مثال، برخی دریافتند که مصرف بیشتر سیب زمینی به طور مثبت با افزایش فشار خون مرتبط است در حالی که برخی دیگر برعکس آن را عنوان کرده‌اند. در مطالعات مشاهده ای، مهم است سعی شود غذایی مانند سیب زمینی (potato : species of plant (for the food, use Q16587531)) از سایر اجزای رژیم غذایی جدا باشد.

یکی از نقاط قوت مطالعه حاضر ارزیابی دقیق عادات غذایی با سوابق رژیم غذایی فرد است، بنابراین به محققان اجازه تعیین روش های پخت و پز را می‌دهد. علاوه بر این، سوابق رژیم غذایی فرد ارزیابی دقیق تری از دریافت بیشتر غذاها و مواد مغذی ارائه می دهد.

نتایج این مطالعه از نیاز به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بیشتر در آینده برای بررسی اثرات سیب‌زمینی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم (از جمله سیب‌زمینی پخته شده به روش‌های مختلف) بر خطر ابتلا به بیماری متابولیک قلبی حمایت می‌کند. در این میان، این داده ها بر نقش سیب زمینی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم تاکید می کند.

مطالعات بعدی باید به ارزیابی جمعیت های متنوع تری بپردازد، زیرا این نمونه فعلی از بزرگسالان قفقازی به طور کلی قابل تعمیم نیست. مطالعات آینده همچنین باید با در نظر گرفتن روش های پخت و پز و مطالعه اثرات خاص سیب زمینی در صورت مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم همراه باشد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.