آیا مصرف روغن پالم مضر است؟

روغن پالم ممکن است مانند روغن زیتون یا روغن کانولا جزء اصلی آشپزخانه خانه نباشد. اما برخی تحقیقات نگاهی دیگر به فواید و مضرات این روغن برای سلامتی داشته است.

به گزارش تکناک، روغن پالم در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده قرار دارد و برخی افراد به دلیل نقطه دود بالای آن، از روغن پالم در بسیاری از غذاهای آماده استفاده می کنند.

روغن پالم در مقایسه با سایر روغن های پخت و پز چگونه است و آیا آنقدری که کارشناسان فکر می گویند برای سلامتی مضر است؟

در اینجا آنچه شما درباره فواید و مضرات احتمالی روغن پالم برای سلامتی باید بدانید،طبق نظر متخصصان تغذیه،آورده شده است.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم از میوه درخت نخل روغنی که نوعی درخت است که عمدتاً در آب و هوای گرم مانند آفریقا و آسیا یافت می شود،به دست می آید.در دمای اتاق، روغن پالم به شکل نیمه جامد وجود دارد.

دکتر ناتالی ریزو، متخصص تغذیه در نیویورک،در مصاحبه ای به Health گفت: روغن پالم بحث برانگیز است.این روغن از درختان مناطق استوایی حاصل می شود که مقصر بسیاری از اثرات منفی زیست محیطی است. تاکنون، روغن پالم تقاضای زیادی داشته است.

ریزو توضیح می دهد: از آنجایی که ایالات متحده افزودن چربی‌های ترانس به غذاها را ممنوع کرده است، بسیاری از تولیدکنندگان به روغن پالم روی آورده‌اند که جایگزینی ارزان قیمت است.

مشخصات غذایی روغن پالم مشابه سایر روغن های پخت و پز است.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک قاشق غذاخوری روغن پالم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 120 کالری
  • 14 گرم چربی کل
  • 7 گرم چربی اشباع شده (همانند کره)
  • 5 گرم چربی تک غیراشباع سالم برای قلب
  • 1 گرم چربی غیراشباع چندگانه
  • 2 میکروگرم ویتامین E
  • 1 میکروگرم ویتامین K

این اعداد به جز انواع چربی ها، مشابه روغن زیتون هستند. طبق گفته وزارت کشاورزی، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون تنها حاوی دو گرم چربی اشباع شده (که می تواند به بیماری قلبی کمک کند) و حدود 10 گرم چربی تک غیراشباع است.

روغن پالم چربی اشباع کمتری نسبت به سایر روغن های استوایی مانند نارگیل و هسته خرما دارد.

چگونه از روغن پالم استفاده می کنید؟

برخی از تولیدکنندگان اغلب روغن‌پالم را به غذاهای فرآوری شده در فروشگاه اضافه می کنند.

مگی میکالچیک متخصص تغذیه ، به Health گفت: بسیاری از غذاهای آماده در خواربارفروشی حاوی روغن‌پالم هستند، مانند کره بادام زمینی و خامه قهوه.

به گفته ریزو، روغن پالم را در فهرست مواد غذایی بسیاری از غذاها پیدا خواهید کرد، مانند:

  • بستنی
  • خمیر پیتزا
  • نان
  • غذاهای یخ زده
  • سوپ های بسته بندی شده
  • سس ها
  • دسرها
  • تنقلات مانند کلوچه و چیپس

علاوه بر این، روغن‌پالم در برخی از محصولات مراقبت از پوست و زیبایی مانند رژ لب، مواد شوینده و صابون نیز وجود دارد.

دکتر میکالچیک تاکید کرد: روغن‌پالم به دلیل نقطه دود بالا برای پخت و پز نیز استفاده می شود، به این معنی که برای پختن غذاها در دمای بالا مناسب تر است. هرچه روغن تصفیه شده بیشتر باشد، نقطه دود آن بالاتر خواهد بود، زیرا پالایش ناخالصی ها و اسیدهای چرب آزاد را که می توانند باعث دود گرفتن روغن شوند، از بین می برد.

از نظر طعم، روغن‌پالم به غذا حس خامه ای ‌تر و چرب‌تر در دهان می‌دهد. روغن پالم خیلی پرکاربرد است.

دکتر میکالچیک افزود: می توان این روغن را پردازش و ترکیب کرد تا طیف وسیعی از محصولات با ویژگی های مختلف تولید شود.

آیا روغن پالم برای شما ضرر دارد؟

به نظر می رسد این روغن فوایدی برای سلامتی هم داشته باشد.به گفته وی، برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن‌پالم ممکن است به کاهش عوامل خطرناک بیماری قلبی و کمک به عملکرد مغز نیز مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال 2015 در مجله جهانی قلب و عروق منتشر شد به این نتیجه رسید که روغن‌پالم خطر مشکلات قلبی عروقی را افزایش نمی دهد.

علاوه بر این، روغن‌پالم سرشار از توکوترینول که نوعی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند،است. مگی میکالچیک اضافه کرد: برخی تحقیقات نشان می دهد که توکوترینول ها ممکن است پیشرفت زوال عقل را کاهش داده و خطر سکته مغزی را کاهش دهد. مطالعه ای که در سال 2022 در Food Research International منتشر شد این فرضیه را تایید کرد.

با این حال، روغن‌پالم سالم ترین روغنی نیست که می توانید برای پخت و پز استفاده کنید.

ریزو گفت: این روغن تقریباً نیمی از چربی های خوب غیراشباع و نیمی از چربی های بد اشباع است. اما در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد که تشخیص مفید یا مضر بودن آن برای بدن،برای محققان دشوار است.

آیا می توان با روغن‌پالم آشپزی کرد؟

دکتر میکالچیک افزود:توصیه من این است که از نظر پخت و پز، روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه های بهتری هستند. اما اگر تصمیم به آشپزی با چنین روغنی دارید، تولیدکنندگانی را در نظر بگیرید که میزان کمتری روغن ارگانیک تولید می کنند. روغن‌پالم قرمز نمونه ای از این محصولات است.

در مورد روغن پالم در غذاهای فرآوری شده که از خواربار فروشی می خرید،مصرف آن در حد اعتدال اشکالی ندارد. اما سعی کنید از مارک هایی استفاده کنید که حداقل مقداری مزیت دارند.

میکالچیک گفت: من همیشه توصیه می کنم به برچسب های مواد تشکیل دهنده نگاه کنید تا ببینید چه چیزی در آن ها نوشته شده است.

ریزو افزود: از آنجایی که این روغن با اثرات منفی زیست محیطی مرتبط است، من پیشنهاد نمی کنم این روغن را در خانه استفاده کنید و استفاده از آن را به جای روغن های دیگر توصیه نمی کنم. زیرا از فواید استفاده از روغن زیتون، روغن آووکادو یا حتی روغن نباتی در آشپزی اطلاعات کامل داریم و از فواید روغن‌پالم هنوز به اندازه کافی اطلاعات در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.