آیا موج زمستانی شیوع کرونا در راه است؟

شواهد نشان می‌دهد که نیمکره شمالی زمین در پاییز و زمستان امسال در مسیر  افزایش ابتلا به  کووید-۱۹ و موج زمستانی شیوع کرونا قرار دارد.

شواهد نشان می‌دهد که نیمکره شمالی زمین در پاییز و زمستان امسال در مسیر  افزایش ابتلا به  کووید-۱۹ و موج زمستانی شیوع کرونا قرار دارد.

به گزارش تک ناک، دانشمندان می گویند که گونه های جدید ایمنی گریز ویروس ها  از نوع SARS-CoV-2 Omicron، تغییرات رفتاری و کاهش ایمنی به این معنی است که بسیاری از کشورها به زودی شاهد تعداد زیادی از موارد ابتلابه  COVID  و احتمالاً بستری شدن در بیمارستان هستند.

در اواسط ماه اوت،  مرکز مدل‌سازی سناریو COVID-19 چندین سناریو احتمالی برای ایالات متحده را در  ماه‌های آینده ارائه کرد. مدل‌ها پیشنهاد کردند که با افزایش‌های ابتلا  ناشی از ویروس نوع BA.5 Omicron  که منجر به مصونیت جمعیتی بالا می‌شود ، ایالات متحده ، تا زمانی که کمپین‌های تقویت واکسن به سرعت آغاز شود  و گونه های جدیدی از ویروس ظهور نکنند می‌تواند فصل نسبتاً آرامی برای COVID-19 داشته باشد. حتی با ظهور یک نوع جدیدویروس کووید، افزایش شدید موارد قطعی نبود.

جاستین لسلر، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل که رهبری تیم  مدل سازی را بر عهده دارد، می گوید بیش از یک ماه بعد، بستری شدن در بیمارستان مطابق با پیش بینی ها در حال کاهش است.

اما سایر عوامل قابل پیش بینی می توانند باعث ایجاد دردسر شوند. لسلر می‌گوید عرضه تقویت‌کننده‌های جدید دو ظرفیتی کمی کند بوده است.  در حال حاضر نشانه های ظریفی وجود دارد که Omicron در حال تکامل است و گروه جدیدی از انواع ویروس های ایمنی گریزدر حال ظهور اند. لسلر می افزاید: آغاز پاییز و زمستان می تواند منجر به تغییراتی شود.

جنیفر نوزو، اپیدمیولوژیست از دانشگاه براون  رود آیلند، اشاره می کند که برخی از ایالت های ایالات متحده در حال حاضر شاهد افزایش موارد ابتلا هستند. بررسی  جمعیتی هفتگی بریتانیا در مورد عفونت‌های ویروسی خانواده  SARS-CoV-2، که یک استاندارد طلایی در داده‌های   COVID  محسوب می شود، همچنین افزایش شیوع COVID را در دو گزارش اخیر  خود ثبت کرده است. بستری شدن افرادی که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت دارند در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به سرعت  هرچند از سطوح پایین در حال افزایش است.

در پس‌زمینه، تعداد زیادی از گونه‌های اجتناب‌کننده ایمنی در سطح جهان در حال ظهور هستند و محققان فکر می‌کنند این گونه‌ها موج پاییز و زمستان را تحریک می‌کنند و احتمالا موج زمستانی شیوع کرونا به زودی از راه می رسد.

آیا انواع جدیدی از ویروس باعث افزایش موارد ابتلا وجود دارد؟

تام ونسلیرز، زیست شناس تکاملی در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک می گوید احتمالا هنوز نه. افزایش کنونی موارد ابتلا به ویروس  SARS-CoV-2 احتمالاً عمدتاً به دلیل کاهش ایمنی افراد است که محافظت کوتاه‌مدتی در برابر ویروس ها  ارائه می‌کند. همچنین افزایش اختلاط بین افراد. مقامات در حوزه سلامت  می گویند در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، پویایی اجتماعی تقریباً به سطح قبل از همه گیری بازگشته است. عواملی که باعث رشد سایر ویروس‌های تنفسی در ماه‌های سردتر می‌شوند  از جمله زمان اضافی صرف شده در داخل خانه  نیز می‌توانند نقش داشته باشند.

آیا در پاییز امسال شاهد سویه جدید از خانواده  Omicron خواهیم بود؟

ممکن است سه یا گونه جدید با  بیشتر ببینیم. با فروکش کردن انواع فرعی Omicron که امواج گذشته را به حرکت درآوردند – BA.2، BA.4 و BA.5  نوادگان تکاملی این خانواده  در حال جهش هایی هستند که به نظر می رسد به گسترش آنها کمک می کند.

تام پیکاک، ویروس شناس در امپریال کالج لندن، می گوید که ناظران SARS-CoV-2 در حال ردیابی یک توده  بی سابقه از گونه های جدید از شاخه های مختلف درخت خانواده Omicron هستند. علی‌رغم اجداد متمایز این گونه‌ها، آن‌ها بسیاری از جهش‌های مشابه را در پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 (از منظر سیستم ایمنی bullseye ویروس) دارند. Peacock می‌گوید: احتمال حداقل بروز یک گونه جدید از این خانواده ویروس بسیار زیاد است.

محققان زیر گروه های خاصی از ویروس  را زیر نظر دارند. به عنوان مثال، انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، خیز آرام گونه  BQ.1 (نوادگان BA.5 با چندین تغییر کلیدی) را مشاهده می کنند. راجش کاریاکارته، میکروبیولوژیست، هماهنگ کننده ایالت ماهاراشترا برای توالی یابی SARS-CoV-2 در پونا، می گوید که در هند، تخم ریزی گونه BA.2.75 که موج ابتلا  را چندین ماه پیش به وجود آورد، اکنون از سایر رقبا پیشی گرفته است. در نمونه هایی که تیم او در اواخر سپتامبر توالی یابی ژنتیکی کردند، یک زیرشاخه به نام BA.2.75.2 رایج ترین بود .یکی دیگر از شاخه های BA.2، BA.2.3.20، به سرعت در سنگاپور در حال رشد است و در دانمارک و استرالیا ظاهر شده است.

ونسلیرز می‌گوید: من کاملاً مطمئن هستم که حداقل یکی از این گونه‌ها یا ترکیبی از آنها منجر به موج جدیدی از ابتلا می‌شود. و از آنجایی که به نظر می رسد همه آنها رفتار مشابهی دارند، در پایان مهم نیست که کدام یک از اینها به اتفاق بزرگ بعدی تبدیل شود.

علت ظهور گونه های جدید ویروس چیست؟

همه انواع ویروسی که محققان در حال ردیابی هستند، حاوی تغییرات همپوشانی متعدد در بخشی از پروتئین سنبله به نام دامنه اتصال گیرنده است که توسط آنتی بادی های قوی ضد ویروس یا خنثی کننده ویروس مورد هدف قرار می گیرد. یونلنگ ریچارد کائو، ایمونولوژیست از دانشگاه پکن می‌گوید ویروس‌های مختلف متعددی که  به‌طور مستقل جهش‌های سنبله مشابهی را ایجاد می‌کنند، نشان می‌دهد که این تغییرات مزیت بزرگی برای توانایی انتشار آن‌ها ایجاد کرده است.

کائو و همکارانش در یک پیش‌چاپ در اول سپتامبر، ظرفیت جدید واریانت‌ها را برای فرار از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ناشی از واکسیناسیون و عفونت قبلی با انواع مختلف ویروس ارزیابی کردند. آنها دریافتند که از این دسته، BQ.1.1 (یکی از اعضای خانواده BQ.1 با یک تغییر سنبله اضافی) و BA.2.75.2 ایمنی گریزان ترین بودند، حتی قادر به دور زدن بیشتر آنتی بادی های خنثی کننده ناشی از عفونت با BA بودند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که دو داروی آنتی‌بادی باقی‌مانده که بر علیه BA.2 و BA.5 مؤثر بودند، احتمالاً قدرت خود را در برابر بسیاری از زیرمجموعه‌های نوظهور Omicron از دست می‌دهند. تیم دیگری که شامل Peacock است، به نتایج مشابهی در مورد BA.2.75.2 رسید. کائو می‌گوید: «این گونه ها به شکل دیوانه کننده ای ایمنی گریز هستند».

امواج ابتلا در پاییز و زمستان چقدر بزرگ خواهند بود؟

بر اساس برآوردهای اولیه، ونسلیرز فکر می‌کند که امواج پاییز و زمستان از نظر اندازه مشابه موج‌های BA.5 خواهند بود، حداقل تا آنجا که تعداد موارد ابتلا  پیش می‌رود. آنچه پیش بینی اش  سخت تر است تأثیر این امواج  بر موارد بستری در بیمارستان است.

به گفته محققان، ایجاد مصونیت جمعیتی با  واکسیناسیون و موارد ابتلای قبلی احتمالاً تعداد موارد ابتلا و بستری  را کمتر از موج‌های گذشته COVID-19 نگه می‌دارد، اما مشخص نیست که چقدر تفاوت وجود دارد. لسلر می‌گوید: در حالی که این امواج ابتلا  کاملاً نسبت به سال‌های 2020 یا 2021 متفاوت خواهد بود اما افزایش موارد ابتلا در پاییز و زمستان همچنان احتمالاً با افزایش مرگ و میر و افزایش بستری در مراکز درمانی همراه خواهد بود.

اما حتی یک موج نسبتاً خاموش COVID-19 می‌تواند بر مراکز درمانی  فشار وارد کند. موارد ابتلا به آنفولانزا، که به سختی در دو زمستان گذشته ثبت شده است، احتمالاً در این فصل به قصد  انتقام در نیمکره شمالی بازمی‌گردد و نگرانی‌ها از شیوع دوگانه آنفولانزا و کووید-19 را دامن می‌زند. لسلر می گوید: در سال بد آنفولانزا، مراکز درمانی  بسیار تحت فشار قرار می گیرند.

در مورد واکسن های جدید چطور؟

تقویت‌کننده‌های ایمنی ، از جمله واکسن‌های دو ظرفیتی جدید که خانواده  Omicron را هدف قرار می‌دهند، احتمالاً ایمنی  در برابر ابتلا  با انواع در حال ظهور ویروس  را ارائه می‌کنند. به گفته دانشمندان، اما این ایمنی بخشی ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد. بخشی از واکسن‌های دو ظرفیتی مبتنی بر یک زیر متغیر Omicron – BA.1 در واکسن‌های مورد تایید بریتانیا و BA.5 در ایالات متحده است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسن‌ها به جای Omicron، تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ای را تحریک می‌کنند که به بهترین وجه ویروس های اولیه  را  که اولین واکسن‌ها بر اساس آن ساخته شده‌اند  می‌شناسند. کائو می‌گوید دوز دوم از این واکسن‌ها ممکن است برای تولید سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده اختصاصی Omicron مورد نیاز باشد.

خوشبختانه، همه شواهد نشان می‌دهند که واکسن‌های قدیمی و جدید کووید هنوز در پیشگیری از بیماری‌های شدید بسیار موثر هستند، که نوزو معتقد است باید هدف اصلی برنامه‌های تقویت ایمنی در  پاییز و زمستان کشورها باشد. این به معنای تمرکز کمپین های تقویت کننده واکسن  بر روی افرادی است که در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری های شدید هستند، از جمله افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای که بیشترین بهره را از محافظت اضافه می برند. او می‌گوید: ما به یک تمرکز دقیق برای محافظت در برابر بیماری‌های شدید نیاز داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.