آیا موش ها واقعا پنیر دوست دارند؟

آیا موش ها واقعا از خوردن پنیر لذت می برند یا این مسئله فقط یک باور قدیمی است؟

به گزارش تکناک، اول از همه باید بدانیم که همه موش ها یکسان نیستند. موش ها (Rat) گونه های متنوعی هستند که چندین گونه مختلف از جمله Apodemus، موش های صحرایی و Mus یا موش های استاندارد را تشکیل می دهند.

هر گونه Rat (Sign of the Chinese zodiac) مانند موش کوتوله بیابانی، به زیستگاه خود عادت دارند. اما موشی که مردم بیشتر با آن آشنا هستند، موش خانگی (Mus musculus) است.

مگان فیفر ریکسی، زیست شناس تکاملی در دانشگاه درکسل در فیلادلفیا که این گونه از موش ها را مطالعه می کند، گفت: موش خانگی احتمالاً در آسیای مرکزی و جنوبی تکامل یافته است. اما با کمک انسان‌ها، این جوندگان در سراسر جهان گسترش یافته‌اند. این گونه از موش ها زیاد روی غذای خود حساس نیستند و تقریبا همه چیز می خورند.

یک موش خانگی تقریباً هر چیزی را که در نزدیکی او باشد را می خورد. این چیز می تواند شامل غلات، حشرات، زباله و پنیر، البته اگر در دسترس باشد. اما پنیر به هیچ وجه غذای مورد علاقه موش نیست.

در عوض، چیزی که به نظر می رسد موش های خانگی واقعاً دوست دارند، کره بادام زمینی است. فیفر ریکسی گفت: موش ها حس بویایی قوی دارند و البته که کره بادام زمینی هم بوی بسیار قوی دارد. به علاوه، کره بادام زمینی دارای مقدار زیادی پروتئین و چربی است که این دو ویژگی از نظر موش ها جذاب است.

استفاده از کره بادام زمینی توسط بسیاری از سم پاش ها و متخصصان کنترل آفات به عنوان طعمه ای برای گرفتن موش توصیه می شود. فیفر ریکسی می‌گوید که شنیده است که برخی افراد سعی می‌کنند با مخلوط کردن تکه‌های بیکن در کره بادام‌زمینی، موش‌های خانگی را به دام بیاندازند. او از این ایده خوشش آمد و برای تحقیقاتش، مقداری جو به مخلوط بیکن و کره بادام زمینی اضافه می‌کند تا از چسبندگی بیش از حد تله‌ها جلوگیری کند.

منشا این داستان که موش ها عاشق پنیر هستند از کجاست؟

اگر موش ها آنقدرها هم شیفته پنیر نیستند، پس این داستان که موش ها پنیر دوست دارند از کجا آمده است؟ متاسفانه به نظر نمی رسد که این سوال، پاسخ قطعی داشته باشد.

در این مورد، یک داستان رایج در اینترنت وجود دارد که می گوید در زمان های قدیم مردم پنیرهای خود را برخلاف سایر مواد غذایی که در شیشه‌ها یا از سقف آویزان شده بودند، در قفسه‌های باز نگه می‌داشتند. از آنجایی که پنیر به راحتی در دسترس موش ها بود، احتمالا مردم مدام موش ها را در حال خوردن پنیر می دیدند و این داستان که موش ها پنیر دوست دارند، از همینجا شکل گرفته است.

زمان پیدایش این داستان ممکن است به صدها یا هزاران سال قبل بازگردد. برخی از کاربران پیگیر اینترنت متوجه شدند که اولین بار فیلسوف رومی به نام لوسیوس آنائوس سنکا، که در قرن اول پس از میلاد زندگی می کرده، این داستان که موش ها عاشق پنیر هستند را مطرح کرده است.

بنابراین ممکن است این داستان علاقه موش به پنیر تا زمانی که موش ها و انسان ها و پنیر همزیستی داشته اند، وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.