آیا نانوماهواره ها را می توان هک کرد؟

آیا نانوماهواره ها را می توان هک کرد؟

تیمی متشکل از چهار محقق امنیت سایبری از شرکت فناوری چندملیتی Thales موفق به هک یک نانوماهواره متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) شدند.

به گزارش تکناک، این تلاش به عنوان بخشی از تمرین امنیت سایبری ESA به عنوان بخشی از کنفرانس CYSAT انجام شد.

از آنجایی که فضا به روی بخش های خصوصی باز شده، تعداد ماهواره هایی که به دور سیاره می چرخند افزایش یافته است. یک ماهواره هک شده یک نگرانی بالقوه برای دولت‌های سراسر جهان است و می‌توان از آن برای انتقال اطلاعات حساس یا حتی برای مقاصد نظامی استفاده کرد. ESA چالش هک CYSAT را معرفی کرد که اولین مورد از نوع خود در جهان است تا تأثیر بالقوه یک حمله سایبری واقعی درک شود.

ماهواره ای که برای این چالش مورد استفاده قرار گرفت، نانوماهواره نمایشی OPS-SAT بود که در سال 2019 پرتاب شد. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی از Thales، تیم محققان امنیت سایبری به سیستم آنبرد ماهواره دسترسی پیدا کردند و کنترل محیط برنامه آن را به دست گرفتند.

این نفوذ به هکرها اجازه داد تا به سیستم موقعیت یابی جهانی ماهواره و همچنین دوربین آنبورد دسترسی پیدا کنند. محققان همچنین از چندین نقطه آسیب‌پذیر در ماهواره استفاده کردند که به آنها اجازه می‌داد کدهای مخرب را به سیستم ماهواره وارد کنند.

با انجام این کار، به محققان اجازه می‌دهیم داده‌هایی را که ماهواره به زمین ارسال می‌کند، به خطر بیفتد ، به‌ویژه با اصلاح تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین آنبرد. علاوه بر این، هکرها همچنین می‌توانند مناطق جغرافیایی منتخب را که در تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است بپوشانند تا پنهان‌سازی فعالیت‌ها در آن‌ها را شبیه‌سازی کنند.

ESA در طول آزمایش تحت کنترل ماهواره قرار داشت و همچنین بعداً به حالت عادی بازگشت.  بنابراین در حال حاضر هیچ نانوماهواره ای در مدار خارج از کنترل نیست.

پیرایو ژولیو، معاون راه حل های سایبری در Thales در بیانیه ای مطبوعاتی گفت. این تمرین بی‌سابقه فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد ایرادات و آسیب‌پذیری‌های بالقوه بود تا بتوان آنها را به طور مؤثرتر اصلاح کرد و راه‌حل‌های فعلی و آینده را برای بهبود انعطاف‌پذیری سایبری ماهواره‌ها و برنامه‌های فضایی، از جمله سیستم های بخش‌های زمینی و مداری، تطبیق داد.

در حالی که آسیب‌پذیری‌های ماهواره ESA نگران‌کننده است، آسیب پذیری هایی که در ماهواره‌های تجاری هستند، نگرانی بیشتری دارند. سال گذشته، Interesting Engineering گزارش داد که چگونه یک هکر یک ابزار 25 دلاری برای هک سیستم استارلینک اسپیس ایکس ساخته است که دارای صورت فلکی نزدیک به 3600 ماهواره در مدار پایین زمین است.

گزارش بلومبرگ ماه گذشته نشان داد که روسیه در فوریه سال گذشته موفق به هک چندین سیستم اینترنت ماهواره ای بزرگ شده است. تقریباً در همان زمان، گروه هکری Anonymous مدعی شد که در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین، ماهواره‌های جاسوسی روسیه را هک کرده است، ادعایی که روسیه آن را رد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.