آیا هوش مصنوعی مولد خطرآفرین است؟

اگر به دنبال پیاده سازی هوش مصنوعی مولد در کسب و کار خود هستید کارشناسان یک توصیه بزرگ به شما دارند: مراقب باشید، زیرا فناوری به طور فزاینده ای از کنترل خارج می شود.

به گزارش تکناک، برای نمونه آهنگ جدیدی از Drake و The Weeknd با عنوان “Heart On My Sleeve” اخیراً در فضای مجازی منتشر شد و به نظر می رسید که بهترین آهنگ تابستان امسال باشد، تا اینکه هفته گذشته به طور ناگهانی از تمام پلتفرم های پولی حذف شد. به نظر می رسد، آهنگ توسط Drake یا The Weeknd ساخته نشده است، آن را یک هوش مصنوعی ساخته است، و هنرمندان اصلی دستمزد دریافت نمی کردند.

این حادثه یکی از چندین موردی است که بر نیاز به قوانین و مقررات در مورد استفاده از هوش مصنوعی تاکید کرده است. به یاد دارید زمانی را که تصاویر جعلی پاپ توسط هوش مصنوعی تولید شده بود و در رسانه های اجتماعی طوفانی به پا کرد. Getty Images که در حال حاضر از سازندگان تولیدکننده متن به تصویر است ا Stable Diffusion شکایت کرده است و ادعا می کند که از پایگاه داده عظیم تصاویر Getty برای آموزش هوش مصنوعی خود بدون اجازه استفاده کرده است. اگر Getty در این زمینه موفق باشد، مشاغلی که از Stable Diffusion برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند ممکن است مسئول باشند.

راهول راجان، بنیانگذار شرکت فناوری تصویربرداری حرکتی Uplift Labs، می‌گوید که سد هوش مصنوعی (artificial intelligence : field of computer science and engineering practices for intelligence demonstrated by machines and intelligent agents) شکسته شده است. سرعت پیشرفت به سادگی گیج کننده است و هر روز مقالات، پروژه ها و مدل های جدیدی منتشر می شود. طبیعی است که مردم با احتیاط به این موضوع نگاه کنند.

شرکت راجان خدمات ضبط حرکت را به ورزشکاران ارائه می دهد تا بتوانند حرکت های ورزشی خود را بررسی کنند و تغییرات را در طول زمان مشاهده کنند. راجان می‌گوید با هوش مصنوعی مولد پلتفرم او می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده را ترکیب کند و آن‌ها را به روشی قابل درک توضیح دهد، اما او هشدار می‌دهد که قرار دادن هوش مصنوعی مولد در دستان اشتباه می تواند فاجعه را به همراه داشته باشد، به ویژه وقتی صحبت از انتشار اطلاعات نادرست باشد. او اضافه می کند که در حالی که مقررات ممکن است خطر سرکوب کردن نوآوری را به همراه داشته باشد، وضع مجموعه ای واضح از قوانین حاکم بر استفاده از هوش مولد می تواند به کاهش برخی از سردرگمی عموم مردم در مورد این فناوری کمک کند و به نوبه خود پذیرش آن را تسریع بخشد.

دو چهره که بر مسئولیت بیشتر هوش مصنوعی تاکید دارند همینت تنجا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری General Catalyst و دارن واکر، مدیرعامل Ford Foundation، هستند که بر کاهش فقر و بی عدالتی از طریق کمک های مالی و سرمایه گذاری تمرکز دارد. هر دو سازمان از اعضای Responsible Innovation Labs، هستند. این سازمان ائتلافی از بنیانگذاران و سرمایه گذاران است که بر معرفی فناوری های نوآورانه به روشی مسئولانه متمرکز شده است. در مصاحبه ای با Inc.، هر دو گفتند که صنعت فناوری نمی تواند با نزدیک شدن به هوش مصنوعی با ایدئولوژی سریع حرکت کند و موانع را بشکند. آنها می گویند که این رویکرد منجر به انتشار چندین محصول مشکل ساز هوش مصنوعی شده است.

در چند ماه گذشته، انبوهی از شرکت‌ها وجود داشته اند که بسیار تلاش می‌کنند، با این وجود نتوانسته‌اند هوش مصنوعی (توانایی سیستم ها برای درک، ترکیب و استنتاج اطلاعات) مولد را با محصولات خود ترکیب کنند. اسنپ چت اخیراً “My AI” را منتشر کرده است، یک ربات چت مبتنی بر ChatGPT است که می‌تواند با کاربران، مکالمه‌ای به زبان طبیعی داشته باشد. یکی از کاربران در توییتر پست کرد که در حالی که وانمود می کرد یک دختر 13 ساله است، با موفقیت از ربات درخواست مشاوره در مورد نحوه دروغ گفتن به والدین کرده است. این داستان می تواند پای شرکت را به شکایت های احتمالی باز کند. در جای دیگر، شرکت مادر گوگل، آلفابت، ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را پس از راه‌اندازی فاجعه‌بار یک ربات چت مانند ChatGPT، که Bard نام داشت از دست داد. این ربات چت حتی در انجام ریاضیات اولیه نیز با مشکل مواجه بود و به طور مداوم اطلاعات نادرست را برای پرسش‌های ساده ارائه می‌کرد.

برای همینت تنجا، این استفاده نامحدود از فناوری که هنوز به طور کامل درک نشده است یک خط قرمز است. او می‌گوید: مثل اینکه همه ما فهمیده ایم که چگونه یک بمب هسته‌ای بسازیم و اکنون همه عجله دارند تا بمب هسته‌ای خود را بسازند. شما نمی توانید چنین فناوری قدرتمندی را به این طریق وارد جهان کنید.

ائتلاف Responsible Innovation Labs در حال توسعه استانداردها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی هستند و واکر می‌گوید که بنیاد او از تلاش‌ها برای استقرار فن‌آوران در دفاتر دی سی حمایت می‌کند. در اوایل ماه جاری، سناتور چاک شومر تلاش‌هایی را برای ایجاد چارچوبی برای تنظیم هوش مصنوعی آغاز کرد و در بیانیه‌ای نوشت که این چارچوب از آسیب‌های احتمالی فاجعه‌بار به کشور ما جلوگیری می‌کند و همزمان مطمئن می‌شود که ایالات متحده این فناوری تحول‌آفرین را رهبری می کند و در آن پیشرفت دارد.

در چین، قانونگذاران چند قدم جلوتر هستند. در اوایل آوریل، پیش نویس اقدامات برای مدیریت خدمات هوش مصنوعی مولد صادر شد. قوانین پیشنهادی خواستار ممنوعیت همه محتوایی است که ارزش‌های اصلی سوسیالیستی را منعکس نمی‌کند یا به حقوق مالکیت معنوی احترام نمی‌گذارد. اتحادیه اروپا نیز از ایالات متحده جلوتر است و اخیراً نسخه پیش نویس چارچوب قانونی برای نظارت بر هوش مصنوعی را تصویب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.