آیا واقعا آب برنج بر رشد مو تاثیر دارد؟

آبکشی و خیساندن موها در آب برنج به منظور بلندتر شدن و براق شدن موها، از دیرباز یکی از اصلی‌ترین روش‌های زیبایی آسیای شرقی بوده است.

آبکشی و خیساندن موها در آب برنج به منظور بلندتر شدن و براق شدن موها، از دیرباز یکی از اصلی‌ترین روش‌های زیبایی آسیای شرقی بوده است.

به گزارش تکناک، اکنون در برنامه TikTok، کاربران ادعا می‌کنند اسپری کردن یا آبکشی مو در آب برنج، به «رشد شدید مو» منجر می‌شود. اما آیا واقعاً این کار جواب می دهد و اگر نشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آب برنج چیست؟

آب‌برنج آبی است که پس از آبکش کردن برنج قبل از پختن باقی می ماند. دکتر راشل نظریان، متخصص پوست در مصاحبه ای به Health می گوید که این مایع اغلب حاوی مقداری نشاسته  و گاهی اوقات برخی ویتامین ها است. سریعترین راه برای تهیه آب برنج این است که 1 قسمت برنج را در 2 قسمت آب به مدت 30 دقیقه خیس کنید و آب باقیمانده را در یک کاسه تمیز صاف کنید.

اگرچه استفاده از آب برنج ساده خوب است، برخی از کاربران TikTok پوست گریپ فروت و روغن‌های واجب برای مو را نیز به آن اضافه می‌کنند تا آب را به مرور زمان تخمیر کنند و آن را روی موهای خود بگذارند.

آیا این کار واقعا جواب می دهد؟

اگر به دنبال یک اکسیر جادویی هستید، متأسفانه، هیچ مطالعه ای ثابت نمی کند که آب برنج می تواند به سرعت رشد مو کمک کند. با این حال، ممکن است یک مقوله علمی در پس تاثیر این آب‌برنج باشد. مونا گوهارا، استادیار پوست در دانشکده پزشکی ییل، به Health می گوید که آب‌برنج حاوی ویتامین های B و E است که با رشد و شادابی مو مرتبط هستند.

بر اساس یک بررسی در سال 2019 که در مجله  Dermatology and Therapy منتشر شد، کمبود ویتامین B12 به طور خاص با ریزش مو مرتبط است.

دکتر نظریان می گوید: شستن موها با آب برنج حداکثر ممکن است برای برخی از افراد بهبودی موقت داشته باشد. اما این مسئله از نظر علمی ثابت نشده است و تأثیر آن احتمالاً خیلی کم است.

دکتر گوهارا خاطرنشان می کند که خیساندن یا آبکشی مو در آب برنج ممکن است به دلیل محتوای ویتامین، شادابی مو را تقویت کند، اما روند رشد را تسریع نمی کند، زیرا بعید است که آب‌برنج به ساقه مو نفوذ کند.

سایر گزینه های مناسب برای رشد مو

اگر شما در بخش مراقبت از مو هر فروشگاهی قدم بزنید،احتمالاً چندین محصول را خواهید دید که به منظور تقویت رشد مو تبلیغ می شوند. هم دکتر نظریان و هم دکتر گوهارا درمان های توصیه شده توسط متخصصین پوست مانند اسپیرونولاکتون، ماینوکسیدیل موضعی (روگین) و حتی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) را پیشنهاد می کنند که نشان داده شده که این موارد رشد مو را بهبود می بخشند.

دکتر گوهارا می گوید: به طور کلی من روش PRP را خیلی دوست دارم، یعنی زمانی که از مواد مغذی خون خودتان برای بیدار کردن فولیکول‌های خواب‌آلود (مو) استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.