آیا گرد و غبار باعث گرم شدن زمین می‌شود؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گرد و غبار می‌تواند تأثیر واقعی گاز های گلخانه‌ای بر تغییرات آب و هوایی را بپوشاند و منجر به افزایش ناگهانی دمای جهانی وگرم شدن زمین شود.

به گزارش تکناک، در زندگی روزمره ما، گرد و غبار چیزی بیش از یک مزاحمت برای پاک کردن نیست. با این حال، در مقیاس جهانی، گرد و غباری که در سراسر جهان بر روی جریان های هوا حمل می شود، بر دمای سیاره ها تأثیر می گذارد.

هر سال میلیون ها تن گرد و غبار از بیابان های سراسر جهان توسط جو ما برداشته می شود. حدود 50 درصد از این گرد و غبار از صحرای بزرگ آفریقا و ساحل صحرا ،حدود 40 درصد از بیابان های آسیایی و باقیمانده آن از بیابان های پراکنده در آمریکای شمالی و نیمکره جنوبی می آید. همانطور که گرد و غبار در رودخانه های جوی حرکت می کند و در نهایت به زمین باز می گردد، تأثیرات متفاوتی بر دمای سیاره می گذارد.

به عنوان مثال، در جو، گردوغبار می تواند پرتوهای نور را منعکس کند و به خنک تر نگه داشتن سیاره کمک کند. چرخه جهانی گرد و غبار همچنین با حمل مواد مغذی مانند فسفر و آهن به اقیانوس‌ها همه چیز را خنک نگه می‌دارد، جایی که این عناصر رشد فیتوپلانکتون‌ها را تحریک می‌کنند که به عنوان مخزن دی اکسید کربن عمل می‌کنند. گرد و غبار همچنین می‌تواند روی برف و یخ فرود بیاید، آن را تاریک کند و باعث شود که سریع‌تر گرم شود، و در نهایت ممکن است در گرم شدن سیاره نقش داشته باشد.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، تاکنون، ترازنامه گرد و غبار ثابت مانده است. هرگز مشخص نیست که این موضوع آیا اثر سرمایشی یا گرمایشی خالص بر دمای جهانی دارد یا خیر؟

محققان برای بررسی تأثیر واقعی آب و هوا، میزان گردوغباری را که در اطراف سیاره در گردش است با استفاده از داده های ماهواره ها و نمونه های زمینی اندازه گیری کردند. آنها همچنین از میدان های یخی، باتلاق های ذغال سنگ نارس و رسوبات دریایی برای نقاط مقایسه تاریخی نمونه برداری کردند.

گرد و غبار
شارهای انتشار (فلش های آبی) از مناطق اصلی منبع غبار در جهان، و شارهای رسوبی (فلش های نارنجی) در مناطقی که گرد وغبار بر روی سطح یا بیوژئوشیمی تاثیر می گذارد. شارها برای گرد و غبار با قطر هندسی (معادل حجمی) تا 20μm هستند و بر اساس محدودیت‌های سال‌های 2004-2008 هستند (مرجع 42). انتشار گازهای گلخانه ای از مناطق با عرض جغرافیایی بالا شامل نمی شود. سایه‌زنی نشان‌دهنده طبقه‌بندی خشکی‌ها بر اساس شاخص خشکی (AI) است: مناطق فوق‌خشک (AI < 0.05؛ سایه‌های قرمز)، مناطق خشک (0.05 < AI < 0.20؛ سایه نارنجی)، مناطق نیمه خشک (0.20    AI   0.50؛ سایه قهوه ای روشن) و مناطق زیر مرطوب خشک (0.50 < AI < 0.65؛ سایه بنفش)203. بیشتر گردو غبار از مناطق خشک در شمال آفریقا و آسیا منتشر می شود که در مجموع به عنوان “کمربند گرد و غبار” شناخته می شوند.

آنها دریافتند که میزان گردوغبار در جو ما در طول زمان به طور پیوسته در حال افزایش است. در واقع، مطالعه انجام شده توسط تیم تحقیقاتی نشان داد که میزان گرد و غبار بیابانی در حال گردش در هوا برابر با 26 میلیون تن است که نسبت به اواسط دهه 1800 افزایش 55 درصدی داشته است. به گفته محققان، این افزایش ذرات گرد و غبار موجود در هوا، اثر خنک کنندگی خالصی بر دمای جهانی داشته است و تا 8 درصد از گرمایش ناشی از گازهای گلخانه ای را پنهان می کند.

این بدان معنی است که اگر میزان گرد و غبار در جو (رویدادی که بارها در طول تاریخ اتفاق افتاده است) کاهش یابد، دما می تواند حدود 0.1 درجه فارنهایت افزایش یابد. به نظر می‌رسد این افزایش چندان بزرگ نباشد، اما به گفته محققان، فعالیت‌های انسانی قبلاً سیاره زمین را 2.2 درجه فارنهایت گرم کرده است، بنابراین حتی یک دهم درجه ما را به افزایش خطرناک 2.7 درجه نزدیک‌تر می‌کند.

به گفته جاسپر کوک، نویسنده اصلی این مطالعه، ارزش واقعی در تعیین تأثیر غبار جوی بر دمای سیاره در عاملیت آن و پتانسیل عدم وجود آن در مدل های آب و هوایی نهفته است.

او گفت: گردوغبار افزایش یافته باعث خنک شدن زیادی نشده است  اما یافته های ما نشان می دهد که گازهای گلخانه ای به تنهایی می توانند حتی بیشتر از آنچه مدل ها پیش بینی می کنند باعث گرم شدن آب و هوا شوند.

با افزودن گردوغبار صحرا که بیش از نیمی از جرم ذرات اتمسفر را تشکیل می دهد، می توانیم دقت پیش بینی های مدل آب و هوا را افزایش دهیم. این از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، زیرا پیش‌بینی‌های بهتر می‌تواند باعث شود در مورد چگونگی کاهش یا سازگاری با تغییرات آب و هوایی تصمیمات بهتری اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.