آیا ۸ گیگابایت رم برای کامپیوتر کافی است؟‌

آیا ۸ گیگابایت رم برای کامپیوتر کافی است؟‌

اگر اخیراً به‌ دنبال خرید رایانه‌ جدیدی بوده‌اید، احتمالاً وقتی می‌بینید که رایانه‌ای می‌تواند با 8 گیگابایت رم شروع به کار کند، کمی درنگ می کنید.اما باید بدانید که این همه ماجرا نیست.

به گزارش تکناک، بالاخره همه ما می دانیم که برای شروع 8 گیگابایت رم کافی نیست و حتی اپل با حافظه یکپارچه خود نیز به نظر می رسد که این موضوع را پذیرفته است. شرایط بسیار خاصی وجود دارد که در آن 8 گیگابایت رم کافی است، اما برای اکثر مردم آن شرایط خاص صدق نیست.

بیشتر بخوانید:

اجرای راحت سیستم عامل های غیر ویندوز با 8 گیگابایت رم

اجرای راحت سیستم عامل های غیر ویندوز با 8 گیگابایت رم

شروع بد

اگر از ویندوز استفاده نمی‌کنید، 8 گیگابایت رم ممکن است کافی باشد و دلیل آن نسخه‌های کم حجم لینوکس است که می‌توانید با کاهش هزینه‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه به آن دسترسی پیدا کنید. چیزی به‌سادگی Kubuntu  (بر اساس Ubuntu) می تواند اساساً روی هر چیزی در محیط رم کاهش یافته اجرا شود، به این معنی که 8 گیگابایت رم برای هر‌گونه استفاده اولیه و روزانه کافی است.

زمانی که بخواهید از ویندوز در محیطی با 8 گیگابایت رم استفاده کنید، اوضاع سخت می شود و دلیل آن این است که فقط ساخت 64 بیتی ویندوز 11 برای اجرا به 4 گیگابایت رم نیاز دارد. این نیمی از حافظه است که بدون هیچ برنامه اضافی روی رایانه‌تان از بین رفته و نشان می دهد که واقعاً چه‌قدر کم حافظه دارید. هیچ نسخه 32 بیتی ویندوز 11 وجود ندارد، بنابراین شما نمی توانید از نسخه حافظه پایین‌تر ویندوز نیز بهره مند شوید.

وبگردی ساده

وبگردی ساده با 8 گیگابایت رم

اگرچه احتمالاً نباید از کروم استفاده کنید

اگر مقدار حافظه کمی دارید، احتمالاً می توانید از رایانه خود برای وبگردی ساده استفاده کنید. ممکن است مشکل داشته باشد و ممکن است کند باشد، اما حداقل بدون تمام شدن حافظه اجرا می شود. قطعاً استفاده از Google Chrome را که تشنه حافظه است، توصیه نمی‌کنیم. در عوض از چیزی مانند Edge استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد میزان حجم رم مصرفی مرورگر خود را کنترل کنید.

حتی در آن صورت هم کامپیوتر شما ممکن است در این مرحله مشکل داشته باشد و این نشانه خوبی برای هر برنامه دیگری است که می خواهید اجرا کنید. اگر همزمان با مرور وب هیچ برنامه پس‌زمینه‌ای در حال اجرا نباشد، مشکلی نباید پیش بیاید. راستی، مراقب تعداد صفحه های باز در یک زمان هم باشید.

8 گیگابایت رم واقعاً برای هیچ چیز دیگری قابل استفاده نیست

8 گیگابایت رم واقعاً برای هیچ چیز دیگری قابل استفاده نیست

گزینه های شما همین جوری هم تمام شده است

با وجود این دو گزینه، هیچ چیز دیگری وجود ندارد که 8 گیگابایت رم در سال 2024 برای آن قابل استفاده باشد. حتی در مکینتاش، با حافظه یکپارچه اپل با پهنای باند بسیار زیاد، خواهید دید که مک برای اجرای برنامه های شما مدام از حافظه swap ( حافظه ذخیره شده روی SSD) استفاده می‌کند. اگرچه ممکن است سریع باشد، سبب می‌شود تا SSD شما هم زودتر خراب شود و در دراز مدت ممکن است مشکلات سخت افزاری برای دستگاهتان ایجاد کند.

به عبارت دیگر، هرگز نباید یک کامپیوتر یا لپ تاپ را فقط با 8 گیگابایت رم بخرید. مطمئناً ارزان است، اما 16 گیگابایت رم فعلا حداقل است و حتی 32 گیگابایت رم در حال تبدیل شدن به 16 گیگابایت جدید است. اگر این دو را با هم مقایسه کنید، بلافاصله متوجه تفاوت خواهید شد.

حتی با یک سیستم عامل کم حجم در شروع کار راحت خواهید بود، اما به سرعت به محدودیت های رایانه خود می‌رسید. می‌توانید کمی کار بیشتری انجام دهید، اما هر نوع وبگردی سنگین یا دیگر کارهای لازم و مفید تقریباً عملی نیست. حتی اگر اپل (یا سایر شرکت‌ها) لپ‌تاپی با رم 8 گیگابایتی به شما بفروشند، کم و بیش برای این است که آسان افزایش فروش داشته باشند.

2 دیدگاه برای “آیا ۸ گیگابایت رم برای کامپیوتر کافی است؟‌

  1. سعید گفته:

    ببینید این که شما یه مطلبی رو ترجمه کنید و منتشر کنید بد نیست، اما این که بعد ترجمه ویراستاری نکنید و متنتون قابل خوندن نباشه و منبع هم مشخص نکنید خیلی بده، متن بالا فارسی سخت که چه عرض کنم، فارسی فوق العاده دشوار هست و اصلا قابل فهم برای مخاطب عادی غیرمتخصص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram