ابداع راه حل جدید برای بازیافت زباله های الکترونیکی

انجمن بین‌المللی زباله های الکترونیکی و تجهیزات الکتریکی  تخمین می‌زند که تنها در سال 2022، 5.3 میلیارد تلفن همراه به محل دفن زباله رفته است. این حجمی باورنکردنی از زباله های الکترونیکی است که اغلب سمی نیز هستند.

به گزارش تکناک، اکنون، محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو جاکوبز به دنبال انجام کاری در مورد آن هستند. جنیفر سوئیتزر، دانشجوی دکترا و نویسنده اول، به همراه استادان علوم و مهندسی کامپیوتر (CSE)، رایان کاستنر و پت پانوتو و دانشجوی دکترا، گابریل مارکانو، روشی نوآورانه برای حل مشکل تلفن های همراه و سایر زباله های الکترونیکی ارائه کرده اند.

مقدار چشمگیری از انرژی

پانوتو می گوید: برای تولید تکنولوژی کامپیوتری مدرن و با کارایی بالا، انرژی فوق‌العاده زیادی لازم است. این مقاله راه حل هایی را برای پایدارتر کردن صنعت کامپیوتر ارائه می دهد. راه کارها یافتن کاربردهای جدید برای دستگاه‌هایی است که جامعه قبلاً هزینه کربن برای ساخت آن را پرداخت کرده است.

نویسندگان استدلال می‌کنند که گزینه‌های بازیافت سنتی زباله های الکترونیکی انرژی بر هستند و باعث آلودگی زیادی می‌شوند و از بدنه اصلی تلفن مجددا استفاده نمی‌کنند. بنابراین، محققان گزینه سازگارتر با محیط زیست را ارائه می دهند.

طرح آنها استفاده مجدد از دستگاه های دور ریخته شده به عنوان پردازنده های کارآمد است. در بیانیه مطبوعاتی آمده است: رویکرد آنها از فرآیند های تولیدی که کربن زیادی منتشر می کند اجتناب می‌کند و از 75 درصد طول عمر گوشی های هوشمند که به صوت استفاده نشده باقی مانده استفاده می کند.

مطالعه جدید عملی بودن و مزایای زیست محیطی استفاده مجدد از پردازنده ها را برای سایر مصارف در نظر می گیرد. به طور خاص، محققان به پردازنده‌های بازنشسته قدیمی حیات تازه‌ای می‌بخشند و در محاسبات ابری برای وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و حسگرهای نظارت بر حیات وحش مورد استفاده قرار می دهند.

این امر به ویژه با توجه به این موضوع که پردازنده های گوشی های هوشمند به طور متوسط بیش از 10 سال پس از دور انداختن عمر می کنند و اغلب پس از استفاده از تنها 25 درصد از عمر عملکردی خود بازنشسته می شوند در نظر گرفته شده است.

برای ارزیابی تلاش‌های خود، محققان معیار جدیدی را با عنوان شدت کربن محاسباتی (CCI)در نظر گرفته‌اند که تاثیر واقعی طول عمر یک دستگاه خاص را محاسبه، ارزیابی و مقایسه می کند.

بازیافت مجدد دستگاه های الکترونیکی

نمودار افزایش عمر مفید تجهیزات الکترونیکی مصرفی برای کاهش انتشار گازهای کربنی”

پس از اعمال این معیار جدید بر روی سرورهای قدیمی، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند، تیم دریافتند که گوشی‌های هوشمند به دلیل مجموعه وسیعی از اجزای ارزشمند، بهترین پتانسیل را برای کاهش تاثیر کربن دارند. این اجزا برای پردازنده‌های تغییر کاربری شده مصارفی مانند منبع تغذیه قوی، سخت‌افزار شبکه و سایر کاربردها را ایجاد می کند.

پانوتو می گوید: برای دستگاه هایی با طول عمر کوتاه تر، مانند گوشی های هوشمند، 80 درصد یا بیشتر از ردپای کربن در طول عمر از انرژی برای ساخت دستگاه صرف می شود، نه انرژی مصرف شده در حین کار. چند گوشی قدیمی، لپ تاپ و دسکتاپ در حال خاک خوری هستند؟ بیایید ببینیم آیا می توانیم یک زندگی دوم مفید برای آنها پیدا کنیم یا خیر؟

این تحقیق به دلیل پتانسیل خود برای مقابله با یک مشکل مهم طولانی مدت توجه را به خود جلب کرده است. نویسندگان قبلاً در کنفرانس پشتیبانی معماری برای زبان‌های برنامه‌نویسی و سیستم‌های عامل (ASPLOS) در سال 2023 موفق به دریافت جایزه مقاله ممتاز شده‌اند و آثار آنها بیش از 50000 بار دانلود شده است که رکوردی در تاریخ 28 ساله کنفرانس است.

با توجه به مشکل رو به رشد زباله های الکترونیکی، مطالعه جدید در بهترین زمان ممکن برای حل این مشکل انجام شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.