ابداع پارچه‌های خنک کننده بدن با الماس های نانو

به‌تازگی محققان دانشگاه RMIT راه‌حل جالبی برای جلوگیری از تاثیرات گرمایش جهانی یافته‌اند و آن هم استفاده از نانوالماس‌ها است.

به گزارش تکناک، در یک مطالعه جدید، محققان از الماس‌های نانو برای ایجاد منسوجات هوشمندی استفاده کرده‌اند که می‌تواند افراد را سریع‌تر خنک کند و یک تغییر شگرف در تلاش برای تولید لباس‌های پایدار و راحت ارائه می‌دهد.

با افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی، یافتن راه‌های نوآورانه برای خنک ماندن بسیار مهم می‌شود. یکی از رویکردها، تقویت و تجهیز لباس‌های شخصی برای کمک به خنک شدن بهتر بدن انسان است. اینجاست که نانوالماس‌ها وارد می‌شوند. آنها الماس‌های ریز و ارزان قیمت با خواص هدایت حرارتی استثنایی هستند.

در یک مطالعه جدید، محققان با استفاده از تکنیکی به نام الکتروریسی، پارچه‌های پنبه‌ای را با نانو‌الماس‌ها پوشش دادند. این روش شبکه‌ای از نانوالیاف را روی پارچه ایجاد کرد و در نتیجه پارچه‌ای به‌وجود آمد که بدن را به طور موثرتری نسبت به پنبه تصفیه نشده خنک می‌کند.

این پارچه توسعه یافته باعث حفظ انرژی نیز می‌شود، زیرا به آرامی گرم می‌شود اما به سرعت سرد می‌شود. این حالت اجازه می‌دهد تا نقطه تنظیم دمای خانه یا محل کار برای خنک کننده موضعی دو تا سه درجه سانتیگراد کمتر باشد.

راز نانوالما‌س‌‌ها چیست؟

این راز در هدایت حرارتی نانوالماس‌ها نهفته است. با خارج کردن گرمای بدن و رها کردن آن از پارچه، لباس‌های روکش‌شده با الماس نانو، فرآیند خنک‌سازی را در مقایسه با پنبه معمولی دو تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهند.

این تغییر به ظاهر کوچک می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر راحتی و سلامتی تأثیر بگذارد، به خصوص در دوره‌های طولانی.

دستگاه الکتروریسی شبکه‌ای از نانوالیاف را بر روی الیاف پنبه ایجاد کرد که سپس این دو به هم متصل می‌شوند
دستگاه الکتروریسی شبکه‌ای از نانوالیاف را بر روی الیاف پنبه ایجاد کرد که سپس این دو به هم متصل می‌شوند

سرپرست این پروژه، دکتر شادی هوشیار،  طیف وسیعی از کاربردها را برای این فناوری، از لباس‌های ورزشی گرفته تا لباس‌های محافظ برای آتش نشانان، در نظر گرفته است. این مطالعه نشان داد که نانوالماس‌ها محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش پنبه را نیز افزایش می‌دهند و آن را برای لباس‌های تابستانی در فضای باز ایده‌آل می‌کنند.

فراتر از راحتی شخصی، صرفه‌جویی در انرژی هم بسیار قابل توجه است. پیش‌بینی می‌شود که پارچه پوشش داده شده با الماس نانو، منجر به کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف انرژی برای تهویه مطبوع شود.

تصور کنید با پوشیدن این نوع پارچه، کولر را خاموش می‌کنید یا کمتر آن را روشن کنید و در عین حال از همان سطح راحتی لذت ببرید. این امر هم برای افراد و هم برای محیط زیست خوب است.

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، این نانوالماس‌ها جواهرات درخشان نیستند. آنها کوچک‌، ارزان‌ و آسان‌ تولید می‌شوند و اغلب با استفاده از روش‌هایی مانند انفجار یا مواد زائد ساخته می‌شوند.

دکتر هوشیار بر مقرون به‌صرفه بودن و تطبیق پذیری این نانوالماس‌ها تاکید می‌کند و آنها را به گزینه‌ای جذاب برای کاربردهای مختلف فراتر از منسوجات تبدیل می‌کند.

برای توسعه این پارچه،‌ محققان پنبه را با یک چسب پوشاندند، آن را با محلول پلیمری حاوی نانوالماس، پلی اورتان و حلال، الکتروریسی کردند و سپس پارچه را برای چسباندن نانوالیاف خشک کردند.

پوشش نانو‌الماس عمداً روی یک طرف پارچه اعمال شد تا از انتقال گرما به بدنه جلوگیری کند و از اتلاف گرما به شکل کارآمد اطمینان حاصل کند.

در حالی که تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، محققان بر این باورند که این روش الکتروریسی دارای پتانسیل تجاری قوی است. این روش فرآیند تولید را ساده می‌کند، هدر رفت نانوالماس‌ها را کاهش می‌دهد و یک راه‌حل امیدوارکننده برای تولید منسوجات هوشمند نسل بعدی ارائه می‌کند.

در حالی که محققان به اکتشاف خود ادامه می‌دهند، اکنون بر روی مطالعه دوام نانوالیاف‌ها به ویژه در طول فرآیند شستشو تمرکز کرده‌اند. اگر روش آنها موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند انقلابی در تولید لباس‌هایی باشد که نه تنها راحت، بلکه دوستدار محیط زیست نیز هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.