احتمال درمان سرطان سرسخت کبد با واکسن سل

طبق نتایج یک مطالعه جدید ممکن است سرسخت‌ ترین سرطان کبد با واکسن سل درمان شود.

به گزارش تکناک و بر اساس تحقیقات دانشگاه UC Davis Health یک واکسن 102 ساله سل به‌نام BCG، در تحریک پاسخ ایمنی در موش‌ها و کاهش تومورهای سرطان کبد آنها مؤثر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که BCG ممکن است یک راه جایگزین برای درمان این سرطان بدنام باشد که به سختی قابل درمان است.

کارسینوم سلول‌های کبدی (HCC) به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان کبد، سومین علت مرگ و میر مرتبط با سرطان در سراسر جهان است. علیرغم گزینه‌های درمانی که شامل جراحی، پرتو و شیمی درمانی، ایمونوتراپی و پیوند کبد می‌شود، نتایج درمان این سرطان نامعلوم است.

در جستجوی یک درمان جایگزین برای HCC، محققان دانشگاه UC Davis Health مطالعه‌ای را انجام دادند تا ببینند آیا واکسن باسیلوس کالمت گورین (BCG) صد ساله که برای محافظت در برابر سل استفاده می‌شود، یک عامل ضد سرطان موثر است یا خیر.

مطالعات نشان داده‌اند که BCG علاوه بر اثرات خاص خود در برابر سل، یک سری اثرات محافظتی غیر اختصاصی از جمله اثرات ایمنی با پیامدهای سیستمیک دارد. FDA ایالات متحده قبلاً این واکسن را برای درمان سرطان مثانه تأیید کرده است و تاکنون آزمایش‌های بالینی استفاده از آن را در فیبرومیالژیا و دیابت بررسی کرده‌اند. بنابراین محققان مشتاق بودند تا تأثیر آن را بر روی این شکل سرسخت سرطان کبد آزمایش کنند.

یوجو وان، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: درمان HCC بسیار دشوار است. این سرطان به‌عنوان یک تومور سرد در نظر گرفته می‌شود که به خوبی به ایمونوتراپی پاسخ نمی‌دهد. ما دلیل خوبی برای این باور داشتیم که واکسن BCG می‌تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند. بنابراین ما یک دوز BCG به موش‌های مبتلا به سرطان کبد دادیم و در کمال تعجب این واکسن برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن و کاهش بار تومور کافی بود.

محققان یک دوز واحد از BCG را در زیر پوست به همان روشی که به انسان داده می‌شود، به موش‌های مبتلا به سرطان کبد تزریق کردند. آنها کشف کردند که این درمان التهاب را کاهش می‌دهد و نفوذ سلول‌های ایمنی به‌ویژه سلول‌های T و ماکروفاژهای مبارزه کننده با سرطان را به تومورهای کبدی افزایش می‌دهد و آنها را کوچک می‌کند. همچنین BCG مسیر سیگنالینگ IFN-گاما را راه‌اندازی کرد که شناسایی و حذف سلول‌های تومور را از طریق به‌کارگیری سلول‌های T تسهیل می‌کند.

واکسن سل تومورهای سرطان کبد را در موش‌ها کوچک کرد

وان گفت: ما کشف کردیم که درمان BCG منجر به حرکت سلول‌های T و ماکروفاژها به سمت تومور شد و ایمنی بدن را فعال کرد و سیگنالینگ گاما IFN را افزایش داد که این موارد به اثر ضد سرطان کارسینوم سلول‌های کبدی کمک می‌کنند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که اثرات BCG بر روی ایمنی به‌طور متفاوتی بر جنسیت تأثیر می‌گذارد، اما در مطالعه کنونی چنین چیزی مشاهده نشد.

وان گفت: در حالی که مطالعات قبلی تفاوت‌های جنسیتی را در اثرات BCG بر ایمنی نشان داده‌اند، داده‌های ما نشان داد که هردو موش‌های نر و ماده مبتلا به کارسینوم سلول‌های کبدی به درمان BCG پاسخ دادند.

محققان قصد دارند بررسی کنند که آیا BCG می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده برای سرطان کبد استفاده شود و آیا در درمان سایر انواع سرطان موثر است یا خیر.

وان گفت: اگر BCG تومور سختی مانند سرطان کبد را درمان کند، ما خوشبین هستیم که می‌تواند روی سرطان‌های دیگر که درمان سختی دارند نیز به خوبی کار کند. ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا به مرحله بعدی برویم. مثلا ما نمی‌دانیم این حافظه ایمنی چقدر طول می‌کشد، بنابراین اثربخشی این واکسن در طول زمان هنوز یک راز است. مکانیسم عمل این واکسن می‌تواند پیچیده باشد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

این مطالعه در مجله Advanced Science منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.