ارتباط جالب خواب کافی با تاثیر واکسن

یک تحقیق جدید نشان می دهد که میزان تاثیر واکسن ممکن است به خواب کافی در روزهای قبل و بعد از واکسیناسیون بستگی داشته باشد.

به گزارش تکناک، طبق مطالعه که در تاریخ 13 مارس 2023 در مجله Current Biology منتشر شد، نشان داده شد که خواب کمتر از شش ساعت در شب در حوالی زمان واکسیناسیون با کاهش شدید پاسخ آنتی بادی همراه است. به طور معمول به بزرگسالان توصیه می شود که بین هفت تا نه ساعت در شب بخوابند.

این تحقیق شامل اطلاعاتی در مورد ارتباط بین مدت زمان خواب و پاسخ آنتی بادی واکسن آنفولانزا و هپاتیت بود. در حالی که داده های قابل مقایسه ای در مورد واکسیناسیون کووید-19 در دسترس نبود، اما محققان گفتند که مطالعه آنها فقط نیاز به شناسایی مداخلات رفتاری ساده، مانند خواب کافی را که می تواند تاثیر واکسیناسیون کووید-19 را بهبود بخشد، نشان دهد.

تصویری کارتونی که اثرات خواب ناکافی بر واکسیناسیون را نشان می دهد.

پاسخ آنتی‌بادی ضعیف در افرادی که خواب کوتاه‌تری داشتند، بسیار عمیق بود. این پاسخ مشابه کاهش آنتی‌بادی‌های COVID-19 دو ماه پس از واکسیناسیون با واکسن‌های فایزر یا مدرنا بود.

دکتر مایکل ایروین، یکی از نویسندگان مطالعه گفت: از قبل مشخص شده است که درمان های رفتاری و ذهنی و همچنین افزایش آگاهی،  به طور قابل توجهی می تواند بی خوابی را بهبود بخشد که همین مسئله جنبه های مختلف سیستم ایمنی را ارتقا می دهد. اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا درمان بی خوابی می‌تواند تاثیر واکسیناسیون را افزایش دهد یا خیر.

همچنین محققان داده ها را بر اساس جنسیت بررسی کردند، زیرا زنان معمولاً نسبت به مردان پاسخ بهتری به واکسیناسیون می دهند. یک ارتباط قوی بین مدت زمان خواب و پاسخ آنتی بادی در مردان وجود دارد، اما محققان گفتند که به اطلاعات بیشتری برای زنان مورد نیاز است، زیرا در این مطالعات تغییرات در سطح هورمون های جنسی، که بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، کنترل نمی شود.

به گفته محققان، به مطالعات گسترده تری برای تعیین اینکه چه زمانی افراد باید به اندازه کافی بخوابند تا پاسخ بهتری به واکسیناسیون بدهند، مورد نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.