ارتباط عجیب دیابت نوع 2 و خطر زوال عقل

 مطالعات جدید نشان می دهد کسانی که در سنین پایین‌تر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند، در سال‌های بعد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل خواهند بود.

به گزارش تکناک، مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Diabetologia منتشر شده است، ارتباط بین دیابت نوع 2 (T2D) و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن را نشان داده است.

تیم پژوهشگران به بررسی ارتباط بین پیش دیابت و زوال عقل پرداختند. پیش دیابت یک مرحله اولیه است که با افزایش میزان قند خون مشخص می شود که هنوز به سطوح نشان دهنده دیابت نوع 2 نرسیده است. اگرچه پیش دیابت افراد را در معرض خطر بالایی برای انتقال به دیابت کامل قرار می دهد، اما به طور مستقل با پیامدهای بالینی مختلف دیگری نیز مرتبط است. اکثر افراد مبتلا به T2D معمولاً  در ابتدا، یک مرحله چشم انداز پیش دیابتی را تجربه می کنند.

خطر پیشرفت به T2D در میان افراد مبتلا به پیش دیابت بسیار قابل توجه است. در میان بزرگسالان، افراد میانسال مبتلا به پیش دیابت، 5 تا 10 درصد در سال به T2D مبتلا می شوند، که این به این معناست که در مجموع 70 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت در طول زندگی خود به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. در ایالات متحده آمریکا، تا 96 میلیون بزرگسال مبتلا به پیش دیابت هستند که 38 درصد از جمعیت بزرگسال را تشکیل می دهد.

محققان برای درک خطرات زوال عقل مرتبط با پیش دیابت، داده های شرکت کنندگان در مطالعه خطر آترواسکلروز در جوامع (ARIC) را تجزیه و تحلیل کردند. افراد ثبت نام شده در سنین 45-64 سال در سال های 1987-1989 و از چهار ایالات متحده بودند. این اولین باری بود که HbA1c (هموگلوبین گلیکوزیله به عنوان معیار کنترل قند خون) و عملکرد مغزی در یک مطالعه اندازه‌گیری شد.
در این تحقیق، محققان پیش دیابت را با استفاده از هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) به عنوان یک معیار برای کنترل قند خون تعریف کردند، که در محدوده 39-46 میلی مول بر مول (5.7-6.4٪) قرار دارد. همچنین طی این تحقیق، آنها تشخیص‌های بعدی برای دیابت نوع 2 (T2D) را بررسی کردند.

محققان در میان شرکت کنندگان ARIC که در ابتدا دچار پیش دیابت بودند، ارتباط بین پیش دیابت و خطر زوال عقل را قبل و بعد از توسعه بیماری دیابت نوع 2 (T2D) مورد ارزیابی قرار دادند. این بررسی به منظور درک بهتر ارتباط بین پیش دیابت و زوال عقل در پیشروی به سمت دیابت انجام شد. علاوه بر این، آنها بررسی کردند که آیا سن در زمان تشخیص دیابت، خطر زوال عقل را تعدیل می‌کند یا خیر.

از بین 11 هزار و 656 شرکت‌کننده بدون دیابت در ابتدا، 2 هزار و 330 نفر معادل 20 درصد پیش دیابت داشتند. هنگام محاسبه دیابتی که پس از دوره پایه ایجاد شد، محققان هیچ ارتباط آماری معناداری بین پیش دیابت و زوال عقل پیدا نکردند.

با این حال، آنها متوجه شدند که سنین پایین تر پیشرفت به T2D، قوی ترین ارتباط را با ابتلا به زوال عقل دارد: خطر ابتلا به زوال عقل برای کسانی که قبل از 60 سالگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، 3 برابر افزایش می یابد. کاهش خطر ابتلا به T2D در سنین 60 تا 69 سالگی به 73 درصد و برای افرادی که در سنین 70 تا 79 سال به T2D مبتلا می شوند، به 23 درصد افزایش می یابد. در سنین 80 سال یا بالاتر، ابتلا به T2D با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط نبود.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گیری می کنند که پیش دیابت با خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است، اما این خطر با ایجاد دیابت توضیح داده می شود. شروع دیابت در سنین پایین به شدت با ابتلا به زوال عقل مرتبط است. بنابراین، پیشگیری یا به تاخیر انداختن پیشرفت پیش دیابت به دیابت، میزان ابتلا به زوال عقل در آینده را کاهش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.