ارزیابی کارایی درمان سرطان با یک تراشه جدید

طلای روی تراشه، اکسید گرافن را جذب می‌کند و آنتی بادی‌ها به اکسید گرافن متصل می‌شوند

به ‌لطف تحقیقات جدید،‌ اکنون پزشکان می‌توانند با استفاده از ریزتراشه‌ای به ‌نام GO chip نمونه‌های خون بیمار را تجزیه و تحلیل کرده و غلظت سلول‌های سرطانی را در جریان خون بیمار ارزیابی کنند.

به گزارش تکناک، در نهایت با استفاده از این ریزتراشه تیم پزشکی در اوایل هفته چهارم می توانند بینش‌هایی در مورد اثربخشی درمان ارائه دهند.

تراشه GO در آزمایشگاه و توسط محققان دانشگاه میشیگان ساخته شد. این تراشه مانند ابزار خاصی است که سلول‌های سرطانی را از خون می‌گیرد و آن‌ها را گیر می‌اندازد.

همانطور که خون از طریق تراشه های GO جریان می‌یابد، سلول‌های سرطانی به آنتی بادی‌های تعبیه شده در تراشه می‌چسبند
همانطور که خون از طریق تراشه های GO جریان می‌یابد، سلول‌های سرطانی به آنتی بادی‌های تعبیه شده در تراشه می‌چسبند

این تراشه تا حدودی شبیه به شکار مگس‌ها با چراغ‌های حشره‌کش کار می‌کند، اما این تراشه فقط سلول‌های سرطانی خاصی را که ما به دنبال آن هستیم می‌گیرد. این تراشه دارای ورقه‌های ریز ساخته شده از اکسید گرافن با آنتی بادی‌های روی آن است.

این آنتی بادی‌ها نشانگرهای خاصی را روی سطح سلول‌های سرطانی تشخیص می دهند. هنگامی که خون از طریق تراشه جریان می‌یابد، آنتی بادی‌ها سلول‌ها را به دام می اندازند و غلظت قابل مطالعه‌ای ایجاد می‌کنند.

این امر به محققان کمک می‌کند تا سلول‌ها را بشمارند، سرطانی بودن آنها را تایید کنند و تشخیص دهند که چگونه ترکیب شیمیایی آنها در بیماران و مراحل مختلف درمان متفاوت است.

شروتی جولی که یکی از نویسندگان این مطالعه بود، گفت: در حال حاضر، معمولاً باید هفته‌ها تا ماه‌ها منتظر بمانیم تا بتوانیم اثربخشی درمان سرطان را به طور کامل ارزیابی کنیم.

وی افزود: با این تراشه ممکن است بتوانیم از درمان طولانی مدت و بی‌اثر بگذریم و به سرعت به سراغ درمان‌های جایگزین‌ برویم و بیماران را از عوارض جانبی بی‌ضرر نجات دهیم.

این اطلاعات، متخصصان و پزشکان را قادر می‌سازد تا درمان‌های سرطان را بر اساس نیازهای بیمار انجام دهند و در‌نهایت نتایج کلی درمان را افزایش دهند.

این مطالعه می تواند سرطان ریه را به صفر برساند

محققان در این مطالعه بیماران مبتلا به یک نوع سرطان ریه بسیار خاص (30 درصد از تمام بیماران سرطان ریه) که سرطان ریه سلول غیر کوچک پیشرفته محلی نام دارد و نمی‌توان آن را با جراحی از بین برد، بررسی کردند.

مهندسان از یک میله تاج برای اعمال جریان الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌کنند و پلاسما را تشکیل می‌دهند که پوشش‌های تراشه GO را به خوبی شارژ و مهر و موم می‌کند

درمان معمول این نوع سرطان شامل ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است و به دنبال آن ادامه دادن درمان‌های دیگر به مدت یک سال. به‌منظور شخصی‌سازی‌تر کردن درمان‌ها، خیلی مهم است که پزشکان بتوانند پیش‌بینی کنند که آیا سرطان در طول درمان اولیه گسترش می‌یابد یا خیر.

روش‌های مرسوم مانیتورینگ شامل اسکن تصویربرداری و نمونه‌برداری سوزنی است که پرهزینه، زمان‌بر، تهاجمی و حداقل قابل تکرار هستند. راه حل پیشنهادی در این مطالعه، نمونه‌برداری مایع از طریق نمونه خون است.

سلول‌های تومور در گردش (CTCs) سلول‌هایی هستند که از تومورها می‌آیند و می‌توان آنها را در یک خون‌گیری ساده یافت. گرفتن این سلول‌ها مشکل است زیرا تعداد زیادی از آنها وجود ندارد. با این حال، تراشه GO با استفاده از ایمونوافینیتی، CTC ها را روی سطح دستگاه با خلوص و حساسیت بالا جذب می‌کند.

هنگامی که تراشه‌های GO به طور کامل مونتاژ شدند، نوبت به اضافه کردن نمونه‌های خون می‌رسد.

محققان در مطالعه خود از تراشه GO برای یافتن CTC در بیماران مبتلا به سرطان ریه مرحله III که هنوز درمان را شروع نکرده بودند، استفاده کردند.

محققان مشاهده کردند که اگر تعداد سلول‌های سرطانی در جریان خون بیمار تا هفته چهارم درمان حداقل 75 درصد کاهش پیدا نکند، احتمال ادامه سرطان حتی پس از اتمام درمان نیز بیشتر است.

این یافته پیامدهای مهمی برای درک و پیش‌بینی نتایج درمان در بیماران سرطانی دارد.

این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.