از دانه‌ های ترکیبی غلات چه می‌دانید؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که محصولاتی که از ماسلین دانه های ترکیبی و مخلوط غلات تشکیل شده‌اند نسبت به همتایان معمولی خود، پرمحصول‌تر هستند.

اکثر مردم وقتی به یک محصول کشاورزی فکر می کنند، اصولا مزرعه ای پر از یک نوع غلات را تصور می کنند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که محصولاتی که از دانه های ترکیبی و مخلوط غلات تشکیل شده‌اند نسبت به همتایان معمولی خود، انعطاف‌پذیرتر و پرمحصول‌تر هستند.

به گزارش تکناک، برای روشن شدن موضوع باید بدانید که ما قرار نیست در مورد رشد غلات مختلف مانند گندم،بطور جداگانه در یک مزرعه صحبت کنیم. بلکه در این مطلب به محصولاتی اشاره می کنیم که به عنوان ماسلین شناخته می شوند، که در واقع در این محصولات،دانه های دو (یا چند) غلات با هم مخلوط شده و کاشته می شوند.

نتیجه کار محصولی است که از انواع مختلف گیاهی در هم آمیخته با یکدیگر تشکیل شده است. آنها با هم برداشت می شوند، با هم پردازش می شوند و حتی با هم به شکل آرد چند دانه آسیاب می شوند.

به گفته دانشمندان دانشگاه کرنل، محصولات ماسلین در واقع بیش از 3000 سال است که وجود دارند و در حالی که هنوز در کشورهایی مانند هند، گرجستان، یونان، سودان و اتیوپی استفاده می‌شود، در بیشتر نقاط جهان تا حد زیادی ناشناخته هستند و این مسئله بیشتر به این دلیل است که صنایع غذایی،استفاده از  یک محصول یکنواخت را ترجیح می‌دهند که بتوان توسط یک استاندارد قابل پیش بینی فرآوری شود.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که محصولاتی که از ماسلین دانه های ترکیبی و مخلوط غلات تشکیل شده‌اند نسبت به همتایان معمولی خود،  پرمحصول‌تر هستند.

نکته شگفت انگیز ماسلین چیست؟

تیم تحقیقاتی دانشگاه کرنل می گوید که برای شروع، حتی اگر آب و هوا، آفات یا عوامل دیگر بر یک نوع دانه در چنین محصولی تأثیر منفی بگذارد، دانه دیگر احتمالاً رشد خود را خواهد داد. این به این معنی است که کشاورزان در نهایت محصول قابل برداشتی در پایان فصل رشد خواهند داشت که محصول نهایی از مقدار نسبتاً کمی از یک دانه و مقدار بیشتری از دانه دیگر تشکیل می شود.

این نسبت در دانه های باقی مانده برای کاشت محصول سال آینده نیز وجود خواهد داشت. این عامل اجازه می دهد تا ماسلین به سرعت تکامل یابد، به طوری که نسبت انواع دانه ها به طور مداوم در پاسخ به شرایط رشد تغییر می کند. تا زمانی که تغییرات در آن شرایط از روندی پیروی می کند که از یک سال به سال دیگر جریان می یابد، نسبت ماسلین هر سال باید برای فصل رشد آینده بهینه شود.

به عنوان یک امتیاز اضافی، از آنجایی که دانه‌ها در هر محصول ماسلین از نظر ویژگی‌های فیزیکی متفاوت هستند،مانند ارتفاع و عمق ریشه،گیاهان مجاور از انواع مختلف در رقابت کمتری با یکدیگر برای بهره مندی از منابعی مانند رطوبت خاک و مواد مغذی هستند. بنابراین، طبق گزارش ها، آنها بهتر از زمانی رشد می کنند که فقط با غلات از نوع خودشان کاشته می شدند.

در واقع، محققان متوجه شدند که در مقایسه با محصولاتی که فقط گندم و فقط جو دارند، یک دانه گندم مخلوط با جو، 20 درصد گندم بیشتر و 11 درصد جو بیشتر تولید می کند.

نویسنده اول این مطالعه، الکس مک آلوی،محقق باغ گیاه شناسی نیویورک، گفت: کشاورزان زیادی در سراسر جهان،سالیان سال است که در حال مدیریت برای کاهش خطر در مزارع خود بوده‌اند و چنین استراتژی‌های سازگار محلی را برای این موضوع توسعه داده‌اند. ما می‌توانیم از آنها چیزهای زیادی بیاموزیم، به‌ویژه حالا که شرایط آب و هوایی تغییر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.