استفاده از آبکاری کروم در اروپا ممنوع می شود

اتحادیه اروپا اخیراً طرحی برای ممنوعیت استفاده از آبکاری با کروم از سال 2024 پیشنهاد کرده است. به گفته اتحادیه اروپا، این پیشنهاد به دلایل بهداشتی ضروری است.

به گزارش تکناک، انتظار می رود این ممنوعیت تاثیر زیادی بر طراحی خودروها و سایر محصولاتی که از روکش کروم استفاده می کنند، داشته باشد. با این حال، گزینه های دیگری وجود دارد که می توانند جایگزین این ماده شوند.

دلیل ممنوعیت پیشنهادی

اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی های بهداشتی مرتبط با کروم شش ظرفیتی، ممنوعیت آبکاری کروم را پیشنهاد می کند. این یک ماده شیمیایی سمی است که در تولید مواد آبکاری کروم استفاده می شود. کروم شش ظرفیتی یک ماده سرطان زا شناخته شده است، به این معنی که می تواند باعث سرطان در انسان شود. به گفته IT Home، این ماده 500 برابر سمی تر از گازهای گلخانه حاصل از سوخت دیزل است.

تولید کروم شش ظرفیتی نیز مواد سرطان زا را در هوا آزاد می کند. به گفته Carscoops، این می تواند اثرات منفی بر محیط زیست و سلامت عمومی داشته باشد. IT Home همچنین گزارش می دهد که در حال حاضر هیچ راه مطمئنی برای تولید مواد کروم اندود وجود ندارد. این به این دلیل است که تمام فرآیندهای شناخته شده دود خروجی سمی تولید می کنند.

تأثیر بالقوه ممنوعیت آبکاری کروم چیست؟

ممنوعیت پیشنهادی روکش کروم باید تاثیر زیادی بر طراحی خودروها و سایر محصولات داشته باشد. اینها بیشتر محصولاتی هستند که از روکش کروم استفاده می کنند. به گزارش Carbuzz، آبکاری کروم یک ماده تکمیل کننده محبوب است که در صنعت خودرو استفاده می شود. این ماده سطحی براق و بازتابنده به خودروها می دهد. به گفته ITHome، به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی در هوافضا و ساخت و ساز نیز استفاده می شود.

اگر این ممنوعیت پابرجا باشد، برندها باید مواد تکمیلی جایگزینی را بیابند که هم ایمن و هم مؤثر باشد. این می تواند منجر به تغییراتی در طراحی خودروها و سایر محصولات شود، زیرا ممکن است برندها برای دستیابی به ظاهر و عملکرد مطلوب نیاز به استفاده از مواد یا پوشش های مختلف داشته باشند. Carbuzz گزارش می دهد که این جایگزینی می تواند منجر به هزینه های بالاتر برای برند هایی شود که از این ماده استفاده می کنند. زیرا آنها برای پیروی از ممنوعیت باید روی ترکیب های جدید سرمایه گذاری کنند.

در اروپا، این ممنوعیت به همان اندازه تأثیر خواهد داشت. ژیل ویدال، مدیر طراحی رنو، فکر نمی‌کند که این تغییر چیز بدی است، حداقل در مورد طراحی خودرو. او ادامه می دهد: راه‌حل‌های غیرآلاینده‌ای در دست تحقیق هستند، اما امیدوارم بتوانیم از کروم فاصله بگیریم، زمان آن رسیده که بازی را تغییر دهیم و ذهن خود را باز کنیم.

گزینه های موجود کدامند؟

گزینه های مختلفی برای آبکاری کروم وجود دارد که می توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد. در اینجا برخی از جایگزین ها آورده شده است:

  1. آبکاری نیکل:

آبکاری نیکل یکی از رایج ترین گزینه های مورد استفاده به جای آبکاری کروم است. تیم Bhp گزارش می دهد که مقاومت در برابر خوردگی و دوام مشابه آبکاری کروم را ارائه می دهد. تیم Bhp همچنین ادعا می کند که آبکاری نیکل در مقایسه با آبکاری کروم مقرون به صرفه تر است.

  1. آبکاری روی- نیکل:

آبکاری روی نیکل یکی دیگر از گزینه های جایگزین آبکاری کروم است. Carbuzz ادعا می کند که محافظت عالی در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش ارائه می دهد. آبکاری روی – نیکل اغلب به عنوان گزینه ای برای آبکاری کادمیوم استفاده می شود.

  1. پوشش های اسپری حرارتی:

پوشش های اسپری حرارتی، مانند پوشش های کاربید تنگستن، می توانند به عنوان گزینه های جایگزین برای آبکاری کروم سخت استفاده شوند. Car Scoops گزارش می دهد که این پوشش ها کیفیت سایش و مقاومت مشابهی با آبکاری کروم دارند.

  1. آبکاری شیمیایی نیکل:

آبکاری شیمیایی نیکل فرآیندی است که یک لایه نیکل یکنواخت را بدون استفاده از جریان الکتریکی بر روی یک بستر رسوب می دهند. IT Home ادعا می کند که مقاومت در برابر خوردگی و سایش آن بسیار بالا است و می تواند گزینه ای برای روکش کروم باشد.

به گزارش آی تی هوم، گزینه های دیگر پوشش پودری، آنودایز کردن و رنگ آمیزی است.

نتیجه گیری

ممنوعیت پیشنهادی مواد روکش کروم توسط اتحادیه اروپا از سال 2024 به دلیل نگرانی های بهداشتی مرتبط با کروم شش ظرفیتی که یک ماده شیمیایی سمی مورد استفاده در تولید مواد روکش کروم است در حال پیگیری است.

انتظار می رود این ممنوعیت تأثیر قابل توجهی بر طراحی خودروها و سایر محصولاتی که از روکش کروم استفاده می کنند، داشته باشد. تولیدکنندگان باید مواد تکمیلی جایگزینی را بیابند که هم ایمن و هم مؤثر باشد، که می‌تواند منجر به تغییر در طراحی خودروها و سایر محصولات و همچنین افزایش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان شود.

با این حال، چندین جایگزین برای آبکاری کروم وجود دارد که در حال حاضر در صنایع مختلف استفاده می شود، مانند آبکاری شیمیایی نیکل ، پوشش پودری، آنودایز کردن و رنگ آمیزی. تولیدکنندگان باید این جایگزین ها را ارزیابی کنند و تعیین کنند که کدام یک برای محصولات و فرآیندهای آنها مناسب تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.