استفاده از باکتری برای ساخت پلاستیک قابل بازیافت

دانشمندان آزمایشگاه برکلی با مهندسی باکتری راهی برای تولید مواد خام که می‌توانند به پلاستیک قابل بازیافت تبدیل شوند ابداع کرده‌اند.

به گزارش تکناک، برنامه های بازیافت پلاستیک بازتاب خوبی دارند، اما حقیقت ناامید کننده این است که اکثریت قریب به اتفاق پلاستیک ها سوزانده می شوند یا به محل دفن زباله ختم می شوند.

در سال 2019، آزمایشگاه برکلی از نوع جدیدی از پلاستیک به نام پلی دیکتوئنامین (PDK) رونمایی کرد که در آن پیوندهای بین مولکول‌ها می‌تواند به راحتی در صورت تقاضا شکسته شود و آماده تبدیل شدن به چیزی جدید بدون افت کیفیت شود.

در مطالعات قبلی، دانشمندان ابتدا PDK را از همان موادی ساختند که به پلاستیک معمولی وارد می‌شوند، اما برای مطالعه جدید با موفقیت به منبع تجدیدپذیر روی آوردند. این تیم باکتری E. coli را مهندسی کردند تا بتواند قندهای گیاهان را به مولکولی به نام لاکتون اسید تری استیک (TAL) تبدیل کند، که سپس می تواند با سایر مواد شیمیایی ترکیب شود تا PDK تولید شود.

نتیجه نهایی یک ماده پلاستیکی است که بسته به کاربرد مورد نظر می تواند به طور انتخابی تنظیم شود تا انعطاف پذیر، سخت یا حتی چسبنده باشد. این PDK جدید نه تنها پایدارتر است، بلکه محققان متوجه شدند که می‌تواند دمای داغ‌تر یعنی تا 60 درجه سانتی‌گراد (140 درجه فارنهایت) را تحمل کند. این مسئله گستره وسیع تری از کاربردهای موثر را نشان می دهد.

PDK plastic can be broken down easily with an acid bath, which breaks the bonds between its molecules

در شکل فعلی، PDK از حدود 80 درصد محتوای زیستی تشکیل شده است، اما تیم تحقیقاتی می‌گوید که نسخه‌های آینده به 100 درصد خواهد رسید.

پیشرفت‌های دیگری که تمرکز آزمایش های بیشتر خواهد بود شامل یافتن راه‌هایی برای جذب باکتری‌ها برای تبدیل طیف وسیع‌تری از قندها و ترکیبات گیاهی به مواد خام و سرعت بخشیدن به این تبدیل است.

کورین اسکاون، نویسنده این مطالعه گفت: نتایج جدید ما بسیار دلگرم کننده است. ما متوجه شدیم که حتی با پیشرفت‌های جزئی در فرآیند تولید، می‌توانیم خیلی زود پلاستیک‌های PDK مبتنی بر زیستی بسازیم که هم ارزان‌تر هستند و هم دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به پلاستیک‌های ساخته شده با سوخت‌های فسیلی منتشر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.