استفاده از داروی آسم برای بازیابی حافظه

عصب شناسی به نام رابرت هاوکس و تیمش در دانشگاه گرونینگن محققان موفق به بازیابی حافظه موش ها با استفاده از داروی آسم شدند.

عصب شناسی به نام رابرت هاوکس و تیمش در دانشگاه گرونینگن محققان موفق به بازیابی حافظه موش ها با استفاده از داروی آسم شدند.

به گزارش تکناک، این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که یادگیری در زمان کم خوابی منجر به از دست دادن حافظه نمی شود، بلکه به یاد آوردن آن دشوارتر است.

هاوکس و تیم تحقیقاتی اش از تکنیک‌های اپتوژنتیک( روشی که از طریق تحریک سلول های عصبی در مغز توسط باریکه های نوری) و یک داروی مورد تایید پزشکان برای آسم به نام “روفلومیلاست” استفاده کردند تا ابزاری را پیدا کنند تا این “دانش پنهان” را روزها پس از تحقیق در شرایط کم خوابی یک بار دیگر در دسترس قرار دهند.

هاوکس می گوید: ما قبلاً بر روی یافتن راه هایی برای پشتیبانی از فرآیندهای حافظه در طول دوره بی خوابی  تمرکز کرده بودیم. از سوی دیگر، در جدیدترین تحقیقات هاوکس، تیم او به بررسی این موضوع پرداختند که آیا فراموشی ناشی از کمبود خواب نتیجه مستقیم از دست دادن اطلاعات است یا صرفاً ناشی از مسائل مربوط به بازیابی اطلاعات است.

وی گفت: در مطالعات بر روی بی خوابی، ما این رویکرد را برای نورون‌های هیپوکامپ که ناحیه‌ای در مغز است که اطلاعات مکانی و دانش واقعی در آن ذخیره می‌شود، به کار بردیم.

digikala
تصویری با بزرگنمایی بالا که بخشی از هیپوکامپ موش را نشان می دهد.

هدف داروی روفلومیلاست

داروی روفلومیلاست که توسط افراد مبتلا به آسم یا COPD مصرف می‌شود، مسیر بیوشیمیایی ایجاد شده در طی فعال‌سازی مجدد را نیز هدف قرار می‌دهد.

هاوکس می گوید: زمانی که ما به موش‌هایی که در هنگام بی خوابی آموزش دیده بودند، درست قبل از آزمایش دوم، روفلومیلاست دادیم، دقیقاً همانطور که در تحریک مستقیم نورون‌ها مشاهده شد،خاطرات را به یاد آوردند.

این اکتشافات فرصت‌هایی را برای بررسی اینکه آیا روفلومیلاست می‌تواند برای دسترسی افراد به حافظه‌های از دست رفته مورد استفاده قرار گیرد، به وجود می‌آورد، زیرا قبلاً مجوز بالینی برای استفاده در انسان‌ها به آن داده شده و شناخته شده است که این دارو به مغز نفوذ می‌کند.

این یافته که مغز اطلاعات بیشتری از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم ذخیره می‌کند و می‌توان به این خاطرات «پنهان» یک بار دیگر دست یافت،حداقل در موش‌ها دنیایی از احتمالات جالب را رقم می زند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.