استفاده از ضایعات در تولید لباس

یک مطالعه نشان می دهد ممکن است تا 50 سال دیگر لباس‌هایی بپوشیم که از ضایعات کشاورزی، کاغذ و پارچه ساخته شده است.

به گزارش تکناک، درحال حاضر جمعیت جهان از 8 میلیارد نفر فراتر رفته است که این مسئله منجر به افزایش تقاضای نساجی شده است. الیاف مصنوعی مانند پلی استر به سرعت و ارزان تولید می‌شوند، اما ردپای محیطی آنها بسیار نگران کننده است. در حالی که پنبه یک ماده طبیعی و قابل تجزیه است، به منابع آبی و زمینی قابل توجهی نیاز دارد و محیط زیست را بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

در آینده، منابع زمین برای تولید محصولات غذایی و توسعه تغذیه و سرپناه جمعیت در حال رشد مهم خواهد بود و کاشت بیشتر محصولات غیر خوراکی مانند پنبه، منابع ارزشمند زمین را از بین خواهد برد.

مراحل فرآیند ساده برای تبدیل مواد اولیه غیر چوبی (مانند ضایعات کشاورزی) به الیاف نساجی
مراحل فرآیند ساده برای تبدیل مواد اولیه غیر چوبی (مانند ضایعات کشاورزی) به الیاف نساجی

تولیدکنندگان صنعت نساجی تحت فشار زیادی برای تولید بیشتر و بیشتر الیاف نساجی بدون ایجاد بار محیطی اضافی هستند. بازیافت نخ نقش مهمی دارد و می‌تواند به راه حل مناسبی باشد، اما این حوزه به‌تازگی در حال ظهور است و نیاز به زیرساخت‌های بیشتر، خرید از سوی برندها و سطوح بالای سازماندهی و همکاری دارد.

راه حل‌های نوآورانه برای تولید نساجی پایدار

به دلایلی که بالاتر گفته شد،‌ محققان استفاده از مواد زائد مانند بقایای کشاورزی، کاغذ و مقوای بازیافتی و ضایعات نساجی پنبه‌های قدیمی به عنوان مواد خام را برای استفاده در نساجی، پیشنهاد کرده‌اند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای پتانسیل چنین منابع ضایعاتی را برای کاربردهای نساجی به این شیوه جامع ارزیابی نکرده است.

حل کردن آلفا سلولز و خاکستر خمیر به دست آمده توسط مواد اولیه مختلف و ترکیبات خمیرسازی (در سطح جهانی). مقادیر بالای آلفا سلولز همراه با محتوای خاکستر کم، خمیر مناسب را برای نساجی تولید می‌کند
حل کردن آلفا سلولز و خاکستر خمیر به دست آمده توسط مواد اولیه مختلف و ترکیبات خمیرسازی (در سطح جهانی). مقادیر بالای آلفا سلولز همراه با محتوای خاکستر کم، خمیر مناسب را برای نساجی تولید می‌کند

راین فریزر که این تحقیق را رهبری می‌کرد،‌ گفت: این تحقیق بیشتر بر پتانسیل باقیمانده‌های کشاورزی متمرکز است، زیرا این منابع ضایعات دارای حجم مستند هستند و می‌توانند راه‌حل خوبی برای کمبود نخ در ایالات متحده باشند. کار راین بخشی از یک کنسرسیوم تحقیقاتی بزرگتر به نام SAFI (ابتکار الیاف پایدار و جایگزین) است که توسط مشاور تحقیقاتی او در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی رهبری می شود. SAFI یک ابتکار جهانی برای توسعه الیاف پایدار است که بر تحقیق، توسعه و استفاده از الیاف جایگزین برای تولید بی‌شمار محصولات پایدار تمرکز دارد.

فریزر افزود:‌ اگرچه مواد خام می‌توانند از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوت باشند، اگر تفاوت‌ها را درک کنیم، ممکن است بتوانیم از این مسئله به نفع خود برای تنظیم خواص در الیاف نساجی نهایی یا اولویت‌بندی یک ماده اولیه بر دیگری استفاده کنیم.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که در آمریکای شمالی، باقیمانده‌های سویا، گندم، برنج، سورگوم و نیشکر به‌طور گسترده در دسترس هستند و مناسب‌ترین کاندیداها برای تبدیل به مواد قابل استفاده در نساجی هستند.

مواد بازیافتی نیز یک گزینه خوب برای منسوجات هستند. با این حال، باید تاکید کرد که فرآیندهای خمیرسازی و تبدیل معمولی ممکن است برای این الیاف جایگزین، بدون اصلاح یا سازگاری مناسب نباشند. این کار گزینه‌های فناوری نوظهوری را که ممکن است برای این منابع جایگزین مواد خام مناسب‌تر باشند، شناسایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.