آغاز عصر استفاده از هوش مصنوعی در بازار سهام

هوش مصنوعی خرید سهام

هوش مصنوعی مبتنی بر ابررایانه Watson ، متعلق به شرکت IBM در زمینه  خرید و فروش سهام جایی که ChatGPT  حرف زیادی برای گفتن ندارد، معجزه می کند.

به گزارش تکناک به نقل از ETF.com، یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) از قدرت هوش مصنوعی (AI : artificial intelligence) برای خرید و فروش سهام و متعادل کردن پرتفوی خود استفاده می کند و امسال عملکرد خوبی داشته است.

صندوق سرمایه‌گذاری ETF، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که خرید و فروش واحدهای آن از طریق پنل معاملاتی کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر، صندوق‌‌های ETF مانند سهام شرکت‌ها هستند. این صندوق ها با نماد مربوط به خود در تابلوی معاملاتی مانند معامله سهام عادی، قابل خرید و فروش هستند.

زمانی که  اخبار مربوط به قابلیت‌های ChatGPT، ربات چت هوش مصنوعی شرکت  OpenAI کل اینترنت را در نوردیده است، یافتن کارهایی که هوش مصنوعی نمی‌تواند انجام دهد دشوار است. با این حال، نبوغ انسان‌ها یک بار دیگر درخشید زیرا شخصی از ChatGPT برای مشاوره در بازار سهام سوال هایی پرسید. ChatGPT در این مورد پاسخ داد که پیش بینی بازار سهام بسیار سخت است و به داده های بازار سهام به صورت آنی دسترسی ندارد. با این حال، گروه مدیرانETF (ETF Managers Group) با مشارکت یک شرکت فین‌تک به نام Equbot از سال 2017 از هوش مصنوعی برای انتخاب سهام در یک ETF  مبتنی بر هوش مصنوعی (AIEQ) استفاده کرده است.. این صندوق در سال جاری بازده ETF بازار سهام ونگارد توتال (VTI) را دو برابر کرده است.

ETF مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

AIEQ دارای 114 اوراق بهادار در مجموعه خود است و از قدرت پردازش ابررایانه Watson ساخته شده توسط IBM استفاده می کند تا تصمیم بگیرد کدام اوراق بهادار را نگه دارد و کدام را بفروشد کند.

کریس ناتیوداد، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Equbot به ETF.com گفت، AIEQ به جای تکیه بر داده های استاندارد بازار که از سوی بلومبرگ یا S&P در دسترس است، داده های ساختار نیافته مانند تماس های درآمد، داده های کلیدواژه و توییت ها را بررسی می کند.

در حالی که VTI تا 27 ژانویه امسال 6.7 درصد افزایش داشت، AIEQ در همان دوره 13.5 درصد افزایش داشت.

خبر قابلیت استفاده از هوش مصنوعی برای خرید و فروش در بازار سهام ممکن است برای بسیاری از سرمایه گذارانی که می خواهند دردسر مدیریت پورتفوی خود را به یک ربات بسپارند و از ثروتی که تولید می کند لذت ببرند، خبر خوبی به نظر برسد. با این حال، اخبار مثبت از استفاده هوش مصنوعی برای خرید و فروش سهام  پس از انتظار طولانی نزدیک به شش سال منتشر شده است.

در طول این مدت، AIEQ تا حد زیادی از VTI عقب افتاده است. AIEQ با در نظر گرفتن میانگین سه ساله، بازدهی 4.8 درصدی را ارائه کرد در حالی که بازده VTI حدود 9.1 درصد بود. اگر به عقب برگردیم، بازده AIEQ با 5.5 درصد بسیار بهتر است در حالی که VTI بازدهی 8.6 درصدی را ارائه کرد.

حتی اگر مایل به ریسک استفاده از هوش مصنوعی (field of computer science and engineering practices for intelligence demonstrated by machines and intelligent agents) در خرید و فروش سهام باشید این نکته که توصیه‌های قدرتمند هوش مصنوعی هزینه‌های مالی نیز دارد جای تامل دارد.

AIEQ یک ETF است که به طور فعال مدیریت می شود و 0.75 درصد برای تراکنش های انجام شده هزینه دریافت می کند. از سوی دیگر، VTI قیمت پایین 0.03 درصدی را برای تراکنش های شما اعمال می کند. این چیزی است که شما باید قبل از اینکه تصمیم بگیرید همه چیز را به هوش مصنوعی بسپارید باید در نظر بگیرید.

نیازی به عجله نیست، این تازه آغاز عصر استفاده از هوش مصنوعی در بازار سهام است و احتمالاً در آینده گزینه های بیشتری برای انتخاب وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.