اسرار خالکوبی زنان مصر باستان رمزگشایی شد

دانشمندان در حین مطالعه زنان مومیایی در شهر دیرالمدینه مصر، شواهدی از دلایل خالکوبی زنان مصر باستان  را کشف کردند.

به گزارش تکناک، خالکوبی بدن فقط یک خشم مدرن نیست، بلکه سابقه ای دیرینه دارد و هزاران سال است که محبوب تمدن های مختلف بوده است.

دیرالمدینه از حدود 1550 تا 1070 قبل از میلاد به طور فعال پرجمعیت بوده است. گمان می‌رود این مکان محل سکونت صنعتگرانی بوده است که روی مقبره‌های سلطنتی در نزدیکی دره پادشاهان کار می‌کردند .

این مقبره های باستانی در اوایل دهه 1920 توسط باستان‌شناسان دوباره کشف شد. تحقیقات قبلی نشان داد که شهر به خوبی طراحی  شده بود و خیابان های آن به صورت یک شبکه مستطیل شکل بود.

در سایت کاوش دیرالمدینه همچنین یک به اصطلاح گودال بزرگ کشف شده است. باستان شناسان از این چاه فیش های حقوقی پاپیروس باستانی، رسید، نامه ها و سایر اسناد را به دست آوردند. کشفیات این سایت در درک زندگی روزمره مردم دیرالمدینه بسیار ارزشمند است، اما به وضوح، برخی از اسرار این شهر تاکنون پنهان مانده است.

خالکوبی ها آشکار می شوند

مطالعه جدیدی که در مجله باستان شناسی مصر منتشر شد، خالکوبی روی دو مومیایی پیدا شده در مقبره های روستا را شناسایی کرد. این مقاله توسط محققان آن آستین (دانشگاه میسوری در سنت لوئیس) و ماری-لیس آرنت (دانشگاه جان هاپکینز) نوشته شده است.

یکی از مومیایی ها از یک مقبره غارت شده به دست آمد واین مومیایی قبلاً باز شده بود. با بررسی پوست مومیایی ، محققان با اولین خالکوبی در قسمت پایین کمر مواجه شدند که به نظر می رسید یک کاسه، یک مراسم پاکسازی و خدای مصری بس را نشان می دهد. این خدا برای محافظت از زنان و کودکان، با تمرکز ویژه بر زایمان شناخته شده بود.

از آنجایی که مومیایی دوم هنوز باز نشده بود، محققان آن را از طریق عکاسی مادون قرمز تجزیه و تحلیل کردند. شایان ذکر است که باستان شناسان در این مقطع زمانی مومیایی ها را باز نمی کنند. معلوم شد که مومیایی مربوط به یک زن میانسال است و خالکوبی متفاوتی را نشان می‌دهد . این خالکوبی یک ودجات یا چشم هوروس، و دوباره تصویری از خدای بس با تاجی از پر بود.

خالکوبی استخوان لگن یک زن مصری مومیایی شده از دیرالمدینه
خالکوبی استخوان لگن یک زن مصری مومیایی شده از دیرالمدینه

دانشمندان همچنین یک خط زیگزاگی را در زیر سایر شکل‌ها مشاهده کردند که احتمالاً مردابی را نشان می‌دهد که با آب‌های سرد که برای تسکین درد ناشی از قاعدگی یا زایمان استفاده می‌شود، مرتبط است. محققان مفهوم این خط زیگزاگی را از متون پزشکی باستانی استنباط کردند. آنها پیشنهاد می‌کنند که این دو خالکوبی (tattoo : image created by ink placed in human skin, permanently or semi-permanently) اساساً درخواستی از طرف دارنده آن برای محافظت در هنگام زایمان بوده است.

محققان درباره این خالکوبی ها می گویند : با مقایسه این خالکوبی ها با متون و تصاویر کشف شده از مصر باستان به نظر می رسد این خالکوبی ها و بازنمایی آن ها از نظر بصری با تصاویری مرتبط است که به زنان به عنوان شریک جنسی، باردار، ماما و مادران شرکت کننده در مراسم پس از زایمان برای محافظت از مادر و کودک اشاره می کند. خدایان، حیوانات، و نمادهایی که بر روی بدن این زنان خالکوبی شده اند، مواردی هستند که ما از دیگر مصنوعات و صحنه های مصر در این دوران می شناسیم. وقتی به کجا و اینکه چگونه ظاهر می شوند نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از موارد با محافظت از زنان در حین و پس از زایمان مرتبط است.

پروفسور آستین، زیست باستان شناس، برای جزئیات بیشتر در مورد کشفیات در دیرالمدینه می گوید: مدت ها قبل از ورود ما به سایت ،مومیایی ها به دلیل غارت گسترده باز شده بودند. این به ما امکان می‌داد مستقیماً پوست مومیایی ها را ببینیم. اما فرایند مومیایی کردن و گذشت هزاران سال تأثیر خود را بر پوست می‌گذارد و در برخی موارد، دیدن خالکوبی‌ها را دشوار یا غیرممکن می‌کند. ما از طریق عکاسی مادون قرمز، قادر به تشخیص خالکوبی هایی بودیم که با چشم غیرمسلح نامرئی بودند.

پیش از این، تقریباً هیچ مدرک مستقیمی از خالکوبی در مصر باستان نداشتیم. تعداد بسیار کمی از مصریان باستان با خالکوبی یافت می شدند و تصویرهای خالکوبی از نظر هنری مبهم بود.

با این حال، ما اغلب نمی‌دانستیم چگونه به دنبال خالکوبی روی پوست مومیایی شده باشیم، و هر چه بیشتر می گردیم، شواهد بیشتری در دیرالمدینه پیدا می‌کنیم.

حداقل در این روستا، خالکوبی زنان کشف شد و به نظر می رسد خالکوبی زنان بسیار بیشتر از آنچه فکر می کردیم در آن دوران رایج بود. زمان نشان خواهد داد که آیا این مکان غیرعادی و استثنایی است یا اینکه خالکوبی یک عمل گسترده تر در مصر باستان است.

از کاوش سایت دیرالمدینه همچنین سه زن به صورت مجسمه سفالی با خالکوبی های خدای بس در قسمت کمر و بالای ران به دست آمد.

قدیمی ترین خالکوبی ها

اگر می‌پرسید قدیمی‌ترین خالکوبی‌های فیگوراتیو که به جای اشکال هندسی، اشیا یا موجودات را به تصویر می‌کشد چیست، به شما می گوییم آن‌ها نیز مربوط به مصر باستان هستند. در یک مطالعه در سال 2018، دانشمندان از تصویربرداری مادون قرمز برای تعیین اینکه یک جفت مومیایی 5000 ساله از شهر باستانی Gebelein خالکوبی شده اند استفاده کردند.

مومیایی نر تصاویری از یک گوسفند Barbary و یک گاو نر وحشی با شاخ (احتمالاً نماد قدرت و شجاعت) داشت، در حالی که مومیایی ماده طرحی شبیه چند باتوم که در مراسم مذهبی استفاده می‌شدند داشت. محققان به این نتیجه رسیدند که خالکوبی ها با تزریق جوهر زیر پوست، احتمالاً با استفاده از سوزن مسی یا استخوان و دوده حاصل از آتش ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.