اضطراب با عملکرد بالا چیست و چه علائمی دارد؟

اضطراب با عملکرد بالا یک تشخیص پزشکی تعریف شده نیست، اما امروزه به اصطلاحی تبدیل شده است که مردم برای توصیف خود و احساسات شان از آن استفاده می کنند.

به گزارش تکناک، این عبارت بسته به اینکه شما چه کسی هستید می‌تواند طیف وسیعی از تجربیات را پوشش دهد، اما اخیرا متخصصان سلامت روان شروع به دریافت تصویر واضحی از آنچه معمولاً به عنوان اضطراب با عملکرد بالا تعریف می شود، کرده اند.

دکتر جاناتون سیکورسکی، مدیر آموزش سلامت و استادیار روانپزشکی دانشگاه نبراسکا گفت: معمولاً وقتی می‌شنوم که مردم درباره اضطراب با عملکرد بالا صحبت می‌کنند، این مسئله را به این عنوان تعبیر می کنم که ممکن است بسیاری از ویژگی‌های اختلال اضطرابی را بدون یک تشخیص واقعی داشته باشند.

اضطراب با عملکرد بالا چیست؟

دکتر دبرا کیسن، رئیس مشترک کمیته آموزش عمومی انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا گفت: بسیاری از مردم میزان بسیار بالایی از اضطراب را دارند که تقریباً معیارهای اختلالات اضطرابی را برآورده می‌کنند.

فردی که دارای اضطراب با عملکرد بالا است ممکن است علائمی مانند نگرانی زیاد، افکار بیش از حد و بی خواب را در برخی مواقع تجربه کند، اما به هر حال زندگی را پشت سر می گذارد.

برای تشخیص رسمی اختلال اضطراب، باید معیارهای مشخصی را که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی آمده است و مطابق با انجمن روانپزشکی آمریکا می باشد و به عنوان «راهنمای معتبر» در تشخیص اختلالات روانی شناخته می شود را رعایت کنید. این معیارها شامل احساس اضطراب و نگرانی بیش از روزها برای حداقل شش ماه و علائم دیگری مانند بی قراری، مشکل خواب، تنش عضلانی و تحریک پذیری است.

این مشکلات باید باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی شود تا تشخیص اختلال اضطراب را تضمین کند. به طور کلی، یک تشخیص روانپزشکی زمانی انجام می شود که فردی “اختلال عملکردی” داشته باشد. اما دشواری عملکرد همیشه آشکار نیست. گاهی اوقات شما باید به سختی بررسی کنید تا ببینید اضطراب چگونه بر عملکرد کاری، خانوادگی یا روابط فردی تاثیر می گذارد.

انواع اضطراب

تعریف اضطراب با عملکرد بالا به طور مشخص، پیچیده است. انواع مختلفی از اضطراب وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شما فوبیا (نوعی اختلال اضطرابی) دارید، ممکن است ترس از مار یا ترس از ترک خانه خود داشته باشید که به آن آگورافوبیا نیز می‌گویند. بعلاوه، افراد مختلف می توانند با سطوح مختلف اضطراب قبل از اینکه در زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد کند، کنار بیایند.

همچنین این واقعیت وجود دارد که جامعه، مشغله کاری و استرس را دو چندان می کند و حتی آن را تقویت می کند. مواقعی وجود دارد که اضطراب بسیار محرک و درمورد برخی کارها تسهیل کننده می شود. این نوع اضطراب باعث می شود مردم سخت تر کار کنند و به نظر می رسد مشکلی ندارند، اما اصولا افراد همیشه همه چیزهایی که اتفاق می افتد را بروز نمی دهند.

حتی اگر علائم اضطراب شما با بهره وری شما در محل کار یا وضعیت روابط شما تداخل نداشته باشد، اگر کیفیت کلی زندگی شما را از بین ببرد، باز هم می تواند مشکل ساز باشد. شما علائم اضطراب را تا حدودی مکرر تجربه می کنید و این مسئله خیلی آزاردهنده است. درمان احساس اضطراب حتی اگر معیارهای یک اختلال را نداشته باشد، می تواند به شما کمک کند زندگی معنادار و رضایت بخشی داشته باشید و به جای این که فقط زنده باشید، رشد کنید.

گزینه های درمانی

به گفته مؤسسه ملی سلامت روان، درمان معمولی برای اضطراب، درمان ذهنی-رفتاری یا نوع دیگری از روان درمانی است که گاهی اوقات با مصرف دارو همراه است.

اما برای بهتر شدن لازم نیست دائما به روانپزشک مراجعه کنید. هدف به طور کلی، تا حد امکان درمان کوتاه مدت است. گاهی اوقات ممکن است فقط یک جلسه برای درک برخی راهکارهای اساسی مقابله با اضطراب کافی باشد.

راهکارهای مقابله با اضطراب می تواند شامل یادگیری نحوه شناسایی افکار فاجعه آمیز (به عنوان مثال، واکنش به اشتباهات جزئی با افکاری مانند: من حتما به دلیل این اشتباهم اخراج می شوم) و نحوه پاسخ دادن به آن ها، اهمیت دادن به خود با کارهای  کوچک، رو به رو شدن با ترس ها و یادگیری تکنیک های تمرکز حواس و آرامش باشد.

هرچه زودتر روی کاهش علائم اضطراب با عملکرد بالا کار کنید، راحت‌تر می‌توانید این احساسات را پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.