افزایش فشارها بر متا و گوگل با ظهور ChatGPT

به گفته برخی منابع، به دلیل افزایش توجه پیرامون ChatGPT، فشار بر روی متا و گوگل وبرخی دیگر از شرکت ها نیز در حال افزایش است.

به گزارش تک ناک، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت به ساخت چارچوبی برای هوش مصنوعی کمک کرده‌اند. با این حال، استارت‌آپ‌های کوچک‌تر با به‌کارگیری جامع‌تر آن غول‌های فناوری را مجبور به توسعه سریع‌تر هوش مصنوعی می‌کنند.

در واقع، حتی ممکن است این شرکت‌ها برخی ملاحظات امنیتی بالقوه را به منظور سرعت‌بخشی بیشتر به انجام امور نادیده بگیرند. پیش از راه‌اندازی ChatGPT متعلق به شرکت OpenAI، متا نیز یک ربات چت مشابه داشت. اما یان لی چون، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، گفت برخلاف ChatGPT با بیش از 1 میلیون کاربر در عرض پنج روز، Blenderbot متا خسته کننده بود.

به دلیل تلاش مایکروسافت برای گنجاندن ChatGPT در نرم افزار محبوب آفیس و دسترسی سایر مشاغل به آن، این ربات چت به سرعت در حال تبدیل‌شدن به جریان اصلی توسعه فناوری است.

مایکروسافت اخیراً میلیاردها دلار برای توسعه ChatGPT OpenAI سرمایه گذاری کرده است. بر اساس مصاحبه با شش کارمند سابق و فعلی گوگل و متا، افزایش توجه به ChatGPT باعث افزایش فشار بر روی غول های فناوری شده است.

افزایش انتقادها از سرعت آهسته غول های فناوری

اخیراً طبق یک یادداشت داخلی از کارکنان متا، آنها از شرکت درخواست افزایش سرعت فرآیند تأیید پروژه‌های هوش مصنوعی به منظور استفاده از این فناوری اخیر را داشته اند. با اینکه گوگل، خود به پیشروی برخی از فناوری های زیر ساختی ChatGPT کمک کرده‌است، اخیراً این شرکت با اعلام وضعیت قرمز در مورد عرضه محصولات هوش مصنوعی، فرایند”خط سبز” (green lane) را به منظور کوتاه کردن روند ارزیابی و مقابله با آسیب‌های وارده احتمالی توسط هوش مصنوعی پیشنهاد داده است.

ابزارهایی مانند ChatGPT و Dall-E 2، Stable Diffusion و دیگر ابزارهای تبدیل‌ متن به تصویر متعلق به دسته generative AI (AIGC) ( هوش مصنوعی مولد) هستند. آنها پاسخ خود را با استفاده از محتوای موجود و ایجاد شده توسط افراد برای شناسایی الگوهای خاص تولید می کنند. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، پیشگام در توسعه این فناوری بودند، اما در سال‌های اخیر محافظه‌کارانه‌تر عمل کرده‌اند. در همین حال، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مانند OpenAI به سرعت آخرین نسخه‌های خود را منتشر کردند. این مساله موجب زیر سوال رفتن گزینه‌های سازمانی این شرکت‌ها  مانند برنامه Lamda، مدل زبان گوگل شده‌است.

به گفته برخی منابع، به دلیل افزایش توجه پیرامون ChatGPT، فشار بر روی متا و گوگل وبرخی دیگر از شرکت ها نیز در حال افزایش است.

از زمان شکست ها ربات چت‌های هوش مصنوعی مانند ربات Tay متعلق به مایکروسافت ، غول های فناوری نگران بوده اند. کمتر از یک روز پس از انتشار آن در سال 2016، با اظهارات نامناسب نژادپرستانه Tay، مایکروسافت بلافاصله آن را تعطیل کرد. متا نیز با توسعه Blenderbot، پس از اظهار نظرهای نژادپرستانه کنار گذاشته شد. در ماه نوامبر، یکی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی به نام Galactica تنها پس از سه روز به دلیل اظهار نظر نادرست و مغرضانه مورد انتقاد قرار گرفت و آفلاین شد.

جوئل پینیو، مدیرعامل تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در Meta، گفت: هوش مصنوعی با سرعتی باورنکردنی در حال توسعه است و ما ناظر این روند بوده‌ایم و از فرآیند بررسی کارآمد آن اطمینان داریم، اما لازمه اول تصمیمات درست و عرضه مدل‌ها و محصولات هوش مصنوعی مناسب جامعه است.

لیلی لین، سخنگوی گوگل، گفت: ما معتقدیم هوش مصنوعی یک فناوری اساسی و متحول کننده است و می تواند برای افراد، مشاغل و جوامع مفید باشد. ما باید تأثیرات اجتماعی گسترده‌ این نوآوری‌ها را در نظر بگیریم. ما همچنان در حال آزمایش داخلی فناوری هوش مصنوعی خود به منظور اطمینان از روند یاری‌رسانی و استفاده ایمن از آن هستیم.

فرانک شاو، مدیر ارتباطات مایکروسافت گفت، از آنجایی که مایکروسافت از ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALE-2 در محصولات خود استفاده می کند و در حال همکاری با OpenAI است، این شرکت اقدامات امنیتی بیشتری ایجاد خواهد کرد. او گفت: مایکروسافت سال‌ها برای پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و راهنمایی عمومی نحوه ایجاد و استفاده از این فناوری‌ها در پلتفرم‌های خود به شیوه‌ای مسئولانه و اخلاقی عمل کرده است.

پس از موفقیت ChatGPT، بسیاری از غول های فناوری اکنون مایل به استفاده از هوش مصنوعی هستند. استارت آپ ها معمولا زمان بیشتری برای دستیابی به موفقیت های بزرگ دارند. هنگام تعدیل نیروی 12000 نفری گوگل در هفته کذشته، مدیرعامل آن، ساندار پیچای، ادعا کرد که تمرکز آن بر هوش مصنوعی است.

ده سال پیش، گوگل تنها رهبر در زمینه هوش مصنوعی بود. در سال 2014، گوگل آزمایشگاه پیشرفته هوش مصنوعی DeepMind را خریداری کرد و در سال 2015 نرم افزار یادگیری ماشینی خود به نام TensorFlow را به صورت متن باز ارائه کرد. تا سال 2016، پیچای قول داد گوگل را به یک شرکت با اولویت بر AI تبدیل کند.

همچنان از گوگل انتظار ارائه فناوری پیشرفته تری می‌رود. با این حال، شرکت های بزرگ باید به موارد زیادی مانند اصول اخلاقی، حریم خصوصی و امنیت داده ها توجه کنند.

نیک فراست، که به مدت سه سال در Google Brain کار می کرد، گفت: شرکت های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت بیشتر برای بهبود مدل های تجاری گسترده خود، روی استفاده از هوش مصنوعی تمرکز کرده اند.

حوزه هوش مصنوعی در دهه گذشته چندین چرخه تبلیغاتی را پشت سر گذاشته است. با این حال، پیشرفت Dall-E و ChatGPT به نقطه اوج جدیدی رسیده است. مدت کوتاهی پس از انتشار ChatGPT OpenAI، اینفلوئنسرهای فناوری در توییتر شروع به پیش‌بینی مرگ جستجوگر گوگل با ورود AIGC کردند. ChatGPT پاسخ های ساده ای را به روشی در دسترس ارائه می دهد و کاربران نیازی به جستجو در میان پیوندهای آبی نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.