افسردگی سلامت قلب را به خطر می اندازد

یک مطالعه جدید نشان داد که درمان افسردگی می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

به گزارش تکناک، تحقیقات گذشته نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی تا 72 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در طول زندگی خود هستند. همچنین افسردگی افراد را در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری های مزمن مانند دیابت قرار می دهد.

پژوهش جدید که توسط تیمی در بریتانیا انجام شد نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی که به نوعی از روان درمانی به نام گفتار درمانی روی آوردند و از این درمان جواب گرفتند، خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در آنها کاهش یافت.

سلین ال بائو، رهبر این مطالعه به Health گفت: این یافته نشان می دهد که مزایای درمان ممکن است فراتر از سلامت روان باشد و حتی برای سلامت جسم نیز مفید باشد.

او افزود که یافته‌های این مطالعه بر اهمیت قابل دسترس‌تر کردن گفتار درمانی برای همه تأکید می‌کند.

ارتباط سلامت روان و بیماری قلبی

ال بائو و تیمش برای بررسی تأثیر درمان افسردگی بر سلامت قلب افراد، از سوابق پزشکی نزدیک به 637000 بزرگسال استفاده کردند که یک دوره گفتار درمانی را بین سال‌های 2012 تا 2019 گذرانده بودند. محققان پس از 3 سال پیگیری کردند تا وضعیت هر بیمار را درمورد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و مرگ، تعیین کنند.

نویسندگان این مطالعه به غیر از گفتار درمانی، روش‌های دیگری را برای کاهش افسردگی افراد بررسی نکردند، اما آنها برخی از عوامل خطرناک دیگر که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله دیابت را افزایش می‌دهند، بررسی کردند. این تیم تحقیقاتی متوجه شد که افرادی که افسردگی آنها به طور موثری بهبود یافته است، 12 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آینده هستند.

به نظر می رسد که این اثر در افراد زیر 60 سال در مقایسه با افراد 60 سال و بالاتر، قوی تر است. افراد زیر 60 سال، 15 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و 22 درصد کاهش خطر مرگ به هر دلیلی را در طول این مطالعه از خود نشان دادند. این در مقایسه با کاهش 6% و 15% برای افراد بالای 60 سال است.

به گفته دکتر احمد توکل، افسردگی ممکن است تأثیر زیادی بر بیماری قلبی در افراد جوان داشته باشد.

از آنجایی که افراد مسن دارای چندین عامل خطرناک دیگر برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند، بسیاری از مسائل مختلف باید مورد توجه قرار گیرند تا تأثیر زیادی بر خطر کلی یک مشکل قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر یا سکته داشته باشد.

اما جوانان معمولاً عوامل خطرناک کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی دارند. برای برخی، افسردگی ممکن است تنها مورد ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

یافته های جدید نشان می دهد افسردگی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت قلب در جوانان داشته باشد. مطالعه جداگانه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، شامل تقریباً 600هزار بزرگسال آمریکایی در رده سنی 18 تا 49 سال بود. حدود 20 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی بودند و محققان متوجه شدند که هر چه فرد بیشتر افسرده باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر می‌شود.

نویسندگان این مطالعه اطلاعات کمی در مورد عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا عدم مصرف سیگار، تغذیه و میزان فعالیت بدنی شرکت کنندگان در اختیار داشتند.

اما در حالی که افسردگی می تواند پایبندی به برخی عادات سبک زندگی که برای سلامت قلب مفید هستند مانند سیگار نکشیدن، ورزش کردن، و رژیم غذایی سالم را برای افراد سخت تر کند، اما سبک زندگی تنها عامل موثر در ابتلا به افسردگی نیست.

ال بائو به Health گفت: انتخاب‌های سبک زندگی قطعاً با سلامت قلب و روان مرتبط هستند، اما به خودی خود توضیح نمی‌دهند که چرا برخی افراد افسردگی، مشکلات قلبی یا هر دو را تجربه می‌کنند.

اما یک ارتباط بیولوژیکی نیز بین افسردگی و ابتلا به بیماری قلبی وجود دارد.

دکتر توکل افزود: افسردگی مستقل از جنبه های سبک زندگی، پیامدهای فیزیولوژیکی نیز دارد که منجر به دیابت، چاقی و فشار خون بالا می شود.

وی ادامه داد: زمانی ما افسردگی را صرفاً نتیجه تغییر سبک زندگی می‌دانستیم و به اشتباه تصور می‌کردیم که اگر بیمار فقط بتواند سبک زندگی خود را بهبود بخشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی او نیز در او کاهش می یابد.

افسردگی در واقع بخش‌های مرتبط با استرس را تغییر می‌دهد و مواد شیمیایی آزاد می‌کند که التهاب را افزایش می‌دهد که التهاب یکی از محرک‌های اصلی همه بیماری، از جمله بیماری قلبی است.

بهبود از افسردگی، چه از طریق درمان یا هر روش دیگری، می تواند این التهاب را کاهش دهد. ورزش یکی از چیزهایی است که طی تحقیقات متعددی ثابت شده است که می تواند افسردگی را کاهش دهد.

در مطالعه‌ای که سال گذشته در جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، دکتر توکل و تیمی از محققان تصمیم گرفتند تا چگونگی ارتباط ورزش، افسردگی و اضطراب و بیماری‌های قلبی عروقی را تعیین کنند.

پس از تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی بیش از 50000 بزرگسال، آنها متوجه شدند که ورزش کردن در بهبود سلامت قلبی عروقی افرادی که دارای اضطراب و افسردگی هستند، تأثیر بسیار زیادی دارد. با انجام ورزش، تغییرات زیادی در عملکرد مغز رخ می دهد که می تواند افسردگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

ورزش در حقیقت سیم‌کشی مغز را تغییر می‌دهد و دندریت‌ها یا شاخه‌های عصبی بیشتری ایجاد می‌کند که این دندریت ها، ارتباطات عصبی پیچیده را تسهیل می‌کند. از آنجایی که مغز افرادی که افسردگی دارند تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد، این تحریک ممکن است اثری شگرف داشته باشد که حس استرس و افسردگی را در مغز تسکین دهد. همچنین ورزش التهاب را مهار می کند.

راه های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد، ورزش تنها یکی این راه ها است. اما آنچه که تحقیقات جدید نشان می دهد، ارتباط مهم بین سلامت روانی و سلامت جسمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.