امکان رصد تصویر خوفناک خورشید با قدرتمندترین تلسکوپ جهان

اولین تصاویر کروموسفر - ناحیه جو خورشید در بالای سطح - با تلسکوپ خورشیدی Daniel K. Inouye در 3 ژوئن 2022 گرفته شده است. این تصویر منطقه ای به وسعت 82500 کیلومتر با وضوح 18 کیلومتر را نشان می دهد. این تصویر در 486.13 نانومتر با استفاده از خط هیدروژن بتا از سری Balmer گرفته شده است.

جامعه نجوم با افتتاح بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان در این هفته، به ابزار جدیدی برای مطالعه خورشید از نزدیک ترین فاصله دست یافت.
به گزارش تک ناک، تلسکوپ خورشیدی Daniel K. Inouye، واقع در هاوایی، دارای یک آینه اصلی 4 متری است که امکان رصد خورشید با جزئیات خارق العاده را به ما می دهد.
به مناسبت افتتاح تلسکوپ در 9 شهریورماه گذشته این هفته بنیاد ملی علوم (NSF) تصویر جدیدی از کروموسفر خورشید منتشر کرد. این تصویر بخشی از اتمسفر خورشید است که درست بالای سطح آن قرار دارد و منطقه‌ای به وسعت 50000 مایل که دمای آن تا 13000 درجه فارنهایت می رسد را نشان می دهد.

ستورامان پانچاناتان، مدیر NSF، در بیانیه ای درباره افتتاحیه گفت: «تلسکوپ رصد خورشید Inouye NSF قدرتمندترین تلسکوپ خورشیدی جهان است که روش کاوش و درک خورشید خود را برای همیشه تغییر خواهد داد. قدرت دید آن نحوه پیش‌بینی و آماده‌سازی ملت ما و سیاره زمین را برای رویدادهایی مانند طوفان‌های خورشیدی تغییر خواهد داد.
ساخت این تلسکوپ به دلیل قرار گرفتن آن در قله آتشفشان هالیکالا، مکانی مقدس برای بسیاری از بومیان هاوایی، منبع بحث و جدل بوده است. در این رابطه اعتراضاتی هم در سال‌های 2015 و 2017 در مورد استفاده از این سرزمین مقدس برای ساخت تلسکوپ وجود داشت.

اولین تصاویر کروموسفر - ناحیه جو خورشید در بالای سطح - با تلسکوپ خورشیدی Daniel K. Inouye در 3 ژوئن 2022 گرفته شده است. این تصویر منطقه ای به وسعت 82500 کیلومتر با وضوح 18 کیلومتر را نشان می دهد. این تصویر در 486.13 نانومتر با استفاده از خط هیدروژن بتا از سری Balmer گرفته شده است.
اولین تصاویر کروموسفر – ناحیه جو خورشید در بالای سطح – با تلسکوپ خورشیدی Daniel K. Inouye در 3 ژوئن 2022 گرفته شده است. این تصویر منطقه ای به وسعت 82500 کیلومتر با وضوح 18 کیلومتر را نشان می دهد. این تصویر در 486.13 نانومتر با استفاده از خط هیدروژن بتا از سری Balmer گرفته شده است.

در ادامه ساخت تلسکوپ Inouye، تیم رهبری تلسکوپ به عنوان دین خود به مردم هاوایی، تلسکوپ را به نام سناتور سابق هاوایی دانیل اینویه نامگذاری و یک کارگروه ویژه با رهبران هاوایی تشکیل داد. سازش هایی مانند ساختن منطقه ای برای برگزاری مراسم مذهبی در اجلاس سران، نه همه بلکه برخی از مخالفان ساخت و ساز را راضی کرد.
نمایندگان هر دو جامعه علمی و بومی هاوایی در مراسم افتتاحیه برای تکمیل مرحله راه اندازی تلسکوپ که یک سال به طول انجامید، حضور داشتند. تلسکوپ خورشیدی Inouye توسط رصدخانه ملی خورشیدی، مرکز تحقیقاتی که توسط انجمن دانشگاه‌ها برای تحقیقات در نجوم (AURA) با توافق همکاری با بخش علوم نجومی NSF اداره می شود.
مت مانتین، رئیس AURA، گفت: «با راه اندازی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان که اکنون در مرحله عملیات علمی است، از همه کسانی که این تسهیلات قابل توجه را ممکن کرده‌اند، سپاسگزاریم.
ما به طور خاص از مردم هاوایی به دلیل امتیاز فعالیت در این سایت برجسته، از بنیاد ملی علوم و کنگره ایالات متحده برای حمایت مداوم آنها و از تیم تلسکوپ خورشیدی Inouye که خستگی ناپذیر طی یک دهه خود را وقف این پروژه تحول آفرین کرده اند، تشکر می‌کنیم. عصر جدیدی از فیزیک خورشیدی در حال آغاز شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.