امگا 3 مانع کاهش بینایی بیماران آلزایمری می شود

تیمی از محققان دانشگاه ایلینویز شیکاگو (UIC) راهی برای جلوگیری از کاهش بینایی در بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر شرایط سلامتی دیگر کشف کرده‌اند.

به گزارش تکناک، خطر ابتلا به اختلالات بینایی در افراد مبتلا به آلزایمر بسیار بالاست. یک مقاله تحقیقاتی از موسسه ملی پیری نشان می‌دهد 1.8 درصد یعنی حدود 120هزار نفر از کل بیماران مبتلا به فراموشی در ایالات متحده به نوعی مشکل بینایی دچارند.

آنها در جدیدترین مطالعه خود، نوع جدیدی از اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) را که می‌تواند با غلبه بر سد خونی شبکیه، راه خود را به شبکیه باز و در نهایت موجب بهبود عملکرد چشم در بیماران مبتلا به آلزایمر شود، پیشنهاد کردند. آنها همچنین، این DHA جدید را روی موش ها آزمایش و به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند.

DHA چیست؟

DHA یک اسید چرب امگا 3 مؤثر بر بهبود سلامت مغز و قلب است. و به طور کلی، به عنوان تری گلیسرول (TAG) DHA در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، دانه های کتان، سویا و محصولات مختلف روغن ماهی یافت می شود.

digikala

به پیشنهاد نویسندگان این مطالعه، DHA برای شبکیه، بخش جذب نور چشم و ارسال سیگنال‌ها به مغز انسان، نیز مفید است. با این حال، افراد مبتلا به آلزایمر اغلب غلظت DHA پایینی در شبکیه چشم خود دارند و آنها را مستعد مشکلات مربوط به بینایی می‌کند.

متأسفانه، کمبود DHA در شبکیه را نمی‌توان با TAG DHA موجود در بیشتر غذاها و مکمل‌های غنی از DHA درمان کرد، زیرا شکل TAG قادر به عبور از جریان خون و رسیدن به چشم نیست. به همین دلیل محققان لیزوفسفولیپید (LPC) DHA را توسعه داده‌اند.

سوگاسینی داوامانی، اولین نویسنده مطالعه و استادیار پژوهشی UIC، گفت: این مطالعه با استفاده از رویکرد جدید LPC-DHA در رژیم غذایی، با غلبه بر موانع روده و خونی شبکیه، عملکرد شبکیه را بهبود می بخشد.

وی همچنین افزود: هنگام استفاده از  LPC-DHA در رژیم غذایی، غنی سازی DHA شبکیه بسیار بیشتر از زمان استفاده TAG-DHA است و می تواند به طور بالقوه برای رتینوپاتی های مختلف در بیماران مفید باشد.

محققان LPC DHA را روی مدل‌های موش با علائمی مشابه بیماران در مراحل اولیه آلزایمر آزمایش کردند. آنها دو گروه از موش ها را مطالعه کردند. به یک گروه از موش ها مکمل های TAG DHA و به گروه دیگر LPC DHA دادند. دوز LPC هر دو گروه موش برابر با 200 تا 500 میلی گرم اسیدهای چرب امگا، معادل مصرف روزانه انسان بود.

محققان غلظت DHA شبکیه را در مدل‌ها، قبل از شروع رژیم DHA و شش ماه بعد، اندازه‌گیری کردند و شگفت‌زده شدند.

موش‌های گروه TAG DHA، هیچ تغییری در غلظت DHA شبکیه نداشتند، اما در موش‌های گروه LPC DHA، میزان DHA شبکیه به میزان سرسام آور 96 درصد افزایش یافت. آنها همچنین شاهد بهبود قابل توجه سلامت و فعالیت شبکیه چشم آنها بودند.

افزایش محتوای DHA شبکیه با مکمل های موجود چالش برانگیز است و برای اینکه DHA یک مکمل غذایی به شبکیه برسد، باید ابتدا DHA از روده وارد جریان خون و سپس از جریان خون به شبکیه وارد شود. این امکان در حال حاضر بهبود بینایی با افزایش DHA از طریق این مکمل آزمایشی فراهم می‌شود.

تاکنون، LPC DHA فقط بر روی موش‌ها آزمایش شده است، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که LPC DHA ممکن است عملکرد شبکیه چشم را در انسان‌ها با غلظت کم DHA شبکیه به دلیل آلزایمر، پیری، دیابت و سایر مشکلات سلامتی، بهبود بخشد.

پروفسور داوامانی گفت: این رویکرد یک رویکرد درمانی جدید برای پیشگیری یا کاهش اختلال عملکرد شبکیه مرتبط با بیماری آلزایمر و دیابت ارائه می‌کند.

این مطالعه در Discover BMB، نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، که قرار است بین ۲۵ تا ۲۸ مارس ۲۰۲۳ در سیاتل برگزار شود، ارائه خواهد شد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.