انسان های اولیه هم مواد مخدر مصرف می کردند

یک مطالعه با بررسی رشته‌ موهای کشف شده انسان در مینورکا، اسپانیا نشان می‌دهد که جوامع اولیه انسانی از مواد توهم‌زای گیاهی استفاده می‌کردند.

به گزارش تکناک، این کشف اولین اثبات مستقیم مصرف مواد مخدر باستانی در اروپا است که به طور بالقوه در مراسم آیینی به کار می رفت.

نشانه‌های قبلی استفاده از مواد مخدر باستانی در دوران ماقبل تاریخ در اروپا بر شواهد غیرمستقیم، از جمله: شناسایی آلکالوئیدهای تریاک در ظروف عصر برنز، کشف بقایای گیاه دارویی در مکان‌های تشریفاتی و به تصویر کشیدن چنین گیاهانی در هنر تکیه کرده‌ بود.

الیزا گوئرا-دوسه و همکارانش تارهای مو را از غار Es Càrritx در مینورکا، که برای اولین بار در حدود 3600 سال پیش محل سکونت انسانها بود بررسی کردند. این مکان دارای اتاقکی بود که تا حدود 2800 سال پیش به عنوان محل خاکسپاری استفاده می شد.  تحقیقات قبلی نشان می دهد که حدود 210 نفر در این اتاق دفن شده اند. با این حال، تارهای مو فقط از افراد خاصی به رنگ قرمز رنگ آمیزی می شدند، در ظروف چوبی تزئین شده با دایره‌های متحدالمرکز قرار داده شدند و به یک محفظه مهر و موم شده جداگانه در پشت غار منتقل شدند. قدمت این تارهای مو به حدود 3000 سال پیش می رسد.

 بررسی رشته‌ موهای کشف شده انسان در مینورکا اسپانیا  مصرف مواد مخدر باستانی در اروپا به طور بالقوه در مراسم آیینی را اثبات میکند.
کاسه و قاشق چوبی که در انباری با ظروف موی انسان یافت شد.

نویسندگان از کروماتوگرافی مایع با عملکرد فوق العاده بالا و طیف سنجی جرمی با وضوح بالا برای آزمایش وجود آلکالوئیدهای آتروپین، اسکوپولامین و افدرین استفاده کردند. آتروپین و اسکوپولامین به طور طبیعی در خانواده گیاهان شب بو یافت می شوند و می توانند هذیان، توهم و ادراک حسی را تغییر دهند. افدرین یک محرک مشتق شده از گونه های خاصی از درختچه ها و کاج ها است که می تواند هیجان، هوشیاری و فعالیت بدنی را افزایش دهد. نویسندگان اسکوپولامین، افدرین و آتروپین را در سه نمونه موی تکرار شده شناسایی کردند.

نویسندگان پیشنهاد می کنند که وجود این آلکالوئیدها ممکن است به دلیل مصرف برخی از مواد مخدر باستانی مانند گیاه شب بو ترنجبین (Mandragora autumnalis)، سنجد (Hyoscyamus albus)، یا تاتوره (Datura stramonium) باشد. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که این گیاهان دارویی ممکن است به عنوان بخشی از مراسم تشریفاتی که توسط یک جادوگر انجام می‌شد استفاده می‌شدند. دایره‌های متحدالمرکز روی ظروف چوبی ممکن است چشم‌ها را به تصویر می‌کشد و می‌توانست استعاره‌ای از بینایی درونی و تغییر حالت هوشیاری ناشی از مصرف دارو باشد. به دلیل تغییرات فرهنگی در حدود 2800 سال پیش، نویسندگان حدس می زنند که ظروف چوبی در اتاقک غار مهر و موم شده اند تا این سنت های باستانی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.