خوردن انگور از پوست در برابر آسیب اشعه UV محافظت کند

مطالعه منتشر شده در مجله Antioxidants  نشان می دهد مصرف انگور می تواند از آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست محافظت کند.

مطالعه منتشر شده در مجله Antioxidants  نشان می دهد مصرف انگور می تواند از آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست محافظت کند.

به گزارش تکناک، شرکت کنندگانی که روزانه 130 گرم انگور به مدت دو هفته مصرف کردند، مقاومت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی نشان دادند.

این مطالعه همچنین یک ارتباط خاص بین روده و پوست را نشان داد، زیرا شرکت‌کنندگانی که مقاومتی در برابر اشعه ماوراء بنفش داشتند، مشخصات میکروبیومیک و متابولومیک منحصربه‌فردی نیز داشتند. این مطالعه نشان می دهد که ترکیبات طبیعی به نام پلی فنول موجود در انگور ممکن است مسئول این اثرات محافظتی باشد.

این مطالعه جدید، تحقیقات قبلی در این زمینه را تقویت می کند. در این تحقیق با 29 داوطلب انسانی، محققان تأثیر مصرف پودر انگور کامل که 130 گرم در روز است را به مدت 14 روز در برابر آسیب نور ناشی از اشعه ماوراء بنفش بررسی کردند. پاسخ پوست افراد به اشعه ماوراء بنفش قبل و بعد از مصرف انگور به مدت دو هفته با تعیین دوز آستانه اشعه ماوراء بنفش که باعث قرمزی قابل مشاهده ای پس از 24 ساعت شد با حداقل دوز اریتم (MED) اندازه گیری شد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل متابولومیک میکروبیوم روده، نمونه‌های خون و ادرار انجام شد.

در نهایت، یک سوم از افراد بعد از مصرف انگور، مقاومتی در برابر اشعه ماوراء بنفش نشان دادند و همین افراد در مقایسه با افرادی که این واکنش را نشان ندادند، تفاوت های قابل توجهی در میکروبیوم و متابولوم روده خود را نیز نشان دادند. قابل ذکر است، همان سه متابولیت ادراری در گروه مقاوم به اشعه UV ،عملکردشان کاهش یافت. به طور خاص یک متابولیت (2′-دئوکسی ریبوز) یک شاخص قوی از کاهش آسیب نوری است و نمایه های ژنتیکی منحصر به فرد مرتبط با سلامت شخصی را نشان می دهد.

علاوه بر این، سه نفر از افراد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، پاسخ ماندگاری را نشان دادند که در آن حفاظت در مقابل UV پس از بازگشت به عدم مصرف انگور به مدت چهار هفته دیگر باقی ماند. این تحقیق نشان می دهد که بخشی از جمعیت قادر به مقاومت در برابر آفتاب سوختگی به دنبال مصرف انگور هستند و بین نقطه روده-پوست و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، ارتباط معناداری وجود دارد.

سالانه بیش از 3 میلیون آمریکایی به سرطان پوست مبتلا می شوند که این موضوع عمدتاً در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. تخمین زده می شود که از هر پنج آمریکایی یک نفر تا سن 70 سالگی به سرطان پوست مبتلا می شود. بیشتر موارد سرطان پوست با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید مرتبط است به این ترتیب که حدود 90 درصد از سرطان های پوست غیر ملانوما و 86 درصد ملانوم ها هستند. علاوه بر این، تخمین زده می شود که 90 درصد از پیری پوست در انسان ها، ناشی از نور خورشید است.

جان پزوتو که نویسنده اصلی این مقاله و استاد و رئیس دانشگاه وسترن نیوانگلند در اسپرینگفیلد است،خاطرنشان می کند: بگذارید غذایی که می خورید داروی شما باشد و داروی شما غذای شما باشد.این مسئله به زمان بقراط برمی گردد. اکنون، پس از 2500 سال، همانطور که در این مطالعه انسانی که با انگور انجام شده است، ما هنوز در حال بررسی صحت این گفته هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.