اولین پرواز با خلبان یک هواپیما هیدروژنی انجام شد

یک توسعه‌دهنده آلمانی سیستم‌های قوای محرکه هواپیما فاش کرد که اولین پرواز با خلبان یک هواپیما هیدروژنی را در جهان به پایان رسانده است.

به گزارش تکناک، H2FLY، شرکت مستقر در اشتوتگارت که توسط Joby Aviation در سال 2021 خریداری شد، چهار پرواز از این قبیل را با هواپیمای آزمایشی HY4 خود که مجهز به سیستم پیشرانه پیل سوختی هیدروژن الکتریکی پیشرفته و هیدروژن مایع ذخیره شده برودتی بود را تکمیل کرد. یکی از این پرواز ها بیش از سه ساعت بود.

پروفسور جوزف کالو، یکی از بنیانگذاران H2FLY، در بیانیه ای این کمپین را به عنوان نقطه عطفی در استفاده از هیدروژن برای تأمین انرژی هواپیماها توصیف کرد.

او ادامه داد: ما به همراه شرکای خود، قابلیت هیدروژن مایع را برای پشتیبانی از پروازهای بدون آلایندگی متوسط و دوربرد نشان داده‌ایم. ما اکنون به دنبال افزایش فناوری خود برای هواپیماهای منطقه ای و سایر کاربردها هستیم که با ماموریت حیاتی کربن زدایی هوانوردی تجاری آغاز می شود.

هیدروژن گازی راه را برای مایعات باز می کند

جایگزینی هیدروژن گازی با هیدروژن مایع به طور موثر حداکثر برد هواپیمای HY4 را از حدود 466 مایل (750 کیلومتر) به تقریباً 932 مایل (1500 کیلومتر) دوبرابر کرد که نویدبخش آینده ای با سفرهای هوایی تمیزتر و پایدارتر است.

اگرچه روش های دیگری برای سوخت رسانی پایدارتر به هواپیماها در حال بررسی است، هیچ کدام به اندازه انرژی هیدروژن قابل دوام نیستند.

این کمپین آخرین پرواز، اوج پروژه HEAVEN (انرژی هیدروژن و شبکه هواپیماهای الکتریکی عمودی)، یک کنسرسیوم با حمایت دولت اروپا به رهبری H2FLY است. این کنسرسیوم که برای مطالعه امکان‌سنجی هیدروژن مایع و برودتی در هواپیما تشکیل شده است شامل شرکای مانند Air Liquide، Pipistrel Vertical Solutions، مرکز هوافضای آلمان (DLR) و EKPO Fuel Cell Technologies است.

مخازن پر شده با هیدروژن مایع و برودتی (LH2) در مقایسه با مخازن با هیدروژن گازی تحت فشار (GH2) وزن بسیار پایین تری دارند، که پروازها را قادر می سازد با بار مفید مسافت بیشتری را طی کنند.

آینده ای پاک تر در انتظار است

به گزارش Electrek، H2FLY پس از اولین پرواز خود در سال 2016، چندین اولین پرواز را به ثبت رسانده است، از جمله رکوردی جهانی در سال 2022 زمانی که به بیش از 7000 فوت در آسمان صعود کرد.

سفر H2FLY در اینجا متوقف نمی شود. این شرکت اکنون بر روی مسیر تجاری سازی متمرکز شده است و اخیراً توسعه سیستم های پیل سوختی H2F-175 را اعلام کرده است که قادر به ارائه قدرت کامل در ارتفاعات پروازی تا 27000 پا هستند و آنها را یک قدم به کاربردهای عملی هواپیماهای تجاری نزدیک می کند.

پیر کرسپی، مدیر نوآوری در Air Liquide Advanced Technologies گفت: Air Liquide مفتخر است که با H2FLY مخزن هیدروژن مایع را طراحی، تولید و یکپارچه کرده است که به هواپیمای HY4 انرژی می دهد.

موفقیت امروز پتانسیل کامل هیدروژن مایع را برای هوانوردی نشان می دهد. هیدروژن مایع را می توان در کشتی ذخیره و حمل کرد. هیدروژن کلید انتقال انرژی است و این گام جدید ثابت می کند که در حال حاضر به واقعیت تبدیل شده است.

H2FLY در حال افتتاح مرکز هوانوردی هیدروژنی خود در فرودگاه اشتوتگارت در سال 2024 است که با سرمایه گذاری مشترک وزارت حمل و نقل بادن وورتمبرگ انجام می شود. این مرکز امکاناتی را برای ادغام هواپیماهای پیل سوختی ارائه می دهد و به عنوان قطبی برای آینده صنعت هوانوردی اروپا عمل می کند.

غول های صنعت هوانوردی مانند ایزی جت، ایرباس و رولز رویس و اتحاد آنها، هیدروژن در هوانوردی (HIA)، از افزایش سرمایه گذاری و تحقیق در پروازهای هیدروژنی نیز حمایت می کنند. این اتحاد معتقد است که هیدروژن به عنوان سوخت هوانوردی می تواند مزایای اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته باشد و حرکت به سمت هوانوردی با کربن صفر را تسریع بخشد.

با تحقیقات بیشتر، مشارکت‌های قوی و حمایت دولت، آسمان پاک‌تر و سفرهای بدون آلایندگی به زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.