اولین پیش نمایش اندروید 14 منتشر شد

گوگل در حال آغاز فرآیند ارائه نسخه پیش نمایش اندروید 14 خود برای عرضه نهایی آن در نیمه دوم سال جاری میلادی است.

به گزارش تکناک، حتی با وجود انتشار نسخه های پیش نمایش  متعدد اندروید 14، گوگل تمایل به پنهان‌کردن مجموعه نهایی ویژگی‌های آن حداقل تا کنفرانس I/O در ماه می دارد. بنابراین نمی‌توان گفت این ویژگی‌ها تعیین‌کننده محدوده اندروید ۱۴ خواهد بود و از موارد تحت بررسی توسط توسعه‌دهندگان محسوب می شود.

خبر اصلی این است که نصب برنامه های قدیمی اندروید در اندروید 14امکان پذیر نیست . با تغییرات اندروید در طول سال‌ها و انتشار API های جدید و افزایش محدودیت‌های امنیتی، حریم خصوصی یا پردازش پس‌زمینه برنامه‌های قدیمی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما سیستم انطباق با سیستم‌های پیشین اندروید امکان اجرای این برنامه‌های قدیمی را فراهم می‌کند و برنامه‌ها می‌توانند از طریق پرچم «Target SDK» جدیدترین نسخه اندروید را تشخیص دهند.

ویژگی‌های جدید و محدودیت‌های نصب برنامه، مثلاً، در اندروید ۱۲ فقط برای برنامه‌هایی اعمال می‌شود که اندروید ۱۲ یا بالاتر را هدف قرار می‌دهند و برنامه‌های قدیمی‌تر با مجموعه محدودیت‌های قدیمی‌تری که به آن‌ها عادت کرده‌اند به کار خود ادامه می‌دهند. (تنظیمات دیگری با نام «Minimum SDK» تعیین کننده امکان اجرا یک برنامه جدید روی سیستم‌عامل اندروید قدیمی است.)

این سیستم در صورت استفاده برای توسعه برنامه‌ها بسیار عالی است، اما برخی از آن برای ساخت بدافزار استفاده می‌کنند و به راحتی می‌توانند نسخه های قدیمی اندروید را هدف قرار دهند. در صورت استفاده از نسخه قدیمی‌تر اندروید، با وجود دسترسی به ویژگی‌های کمتر، محدودیت‌های امنیتی و حریم خصوصی کمتری نیز خواهید داشت.

حال، برای اولین بار، اندروید 14 این حفره بدافزار را به سادگی با امتناع از نصب برنامه های قدیمی می بندد. این نقطه برش، هر برنامه ای که اندروید 8 ساله 6.0 یا پایین تر را هدف قرار دهد مسدود خواهد کرد. به گفته گوگل علت انتخاب اندروید 6، معرفی مجوزهای دسترسی در این نسخه است. این مجوزها شامل کادرهای اجازه یا رد دسترسی برنامه‌ها به مواردی مانند دوربین است. همچنین، «برخی از برنامه‌های بدافزار از targetSdkVersion [اندروید 5.1] برای عدم مسدودی در مقابله با این مجوز‌ها در اندروید 6.0 استفاده می‌کنند».

کاربرانی که برنامه‌های را از خارج از play store نصب نمی‌کنند، احتمالاً طی سال‌های گذشته، برنامه‌ای از اندروید ۶.۰ را ندیده‌اند. زیرا این برنامه‌ها دیگر در play store نیستند. Play Store در سال 2018 گزینه  minimum target SDK levels را پیاده‌ کرد و در نسخه اندروید جدید به برنامه‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده نیاز داشت. بنابراین در سال 2018، minimum SDK قابل پذیرش در Play Store، اندروید 8.0 بود، و با به‌روزرسانی سالانه، حداقل آن در حال حاضر اندروید 12 است. پس از ارائه برنامه‌های جدید و به‌روزرسانی شده، نرم‌افزار حذف‌شده در ابتدا هنوز در Play Store قابل مشاهده است. اما گوگل از سال گذشته شروع به مخفی کردن برنامه های قدیمی کرد و اکنون هر برنامه ای که در طول دو سال به روز نشده باشد، در آن نشان داده نمی‌شود.

همچنین به نظر می رسد سیستم عامل اصلی اندروید هر سال پشتیبانی از یک برنامه را پایان می‌دهد.

مقیاس بندی فونت غیر خطی جدید، اندازه کوچکترین فونت ها را افزایش می دهد.
مقیاس بندی فونت غیر خطی جدید، اندازه کوچکترین فونت ها را افزایش می دهد.

به گفته گوگل اگر هنوز یک برنامه اندروید 6.0 را روی گوشی خود دارید و آن را به اندروید 14 ارتقا دهید، برنامه حذف نخواهد شد. اگر واقعاً هنوز می‌خواهید یک برنامه قدیمی را نصب کنید، یک پرچم خط فرمان ADB با دستور: «adb install –bypass-low-target-sdk-block FILENAME.apk» این عمکرد را دور می‌زند. برای این کار به یک کابل USB، رایانه شخصی و یک Android Developer SDK نیاز دارد، بنابراین گوگل بر فرض آگاهی از این مسیر، این اطلاعات را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.