ایجاد اشتغال 350 هزار نفری حوزه فناوری در یکسال اخیر

گزارش از عملکرد حوزه علمی وفناوری

یک سال از فعالیت دولت سیزدهم می گذرد و خبرگزاری رسمی دولت در گزارش از عملکرد حوزه علمی وفناوری دولت عنوان کرده طی یکسال گذشته اشتغال 350 هزار نفری در این حوزه رقم خورده و محصولات شرکت های دانش بنیان فروشی 350 هزار میلیاردی داشته اند.

به گزارش تک ناک، در بخشی از این گزارش از عملکرد حوزه علمی وفناوری که بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفته است آمده است:

معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در دولت مردمی سیزدهم در طول یکسال گذشته به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، مجموعه ای از فعالیت ها را برای توسعه هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شامل جلب مشارکت وزارتخانه های مرتبط در اجرایی سازی شعار سال، تصویب و اجرای سریع قانون جهش تولید دانش بنیان، گسترش فعالیت های مرتبط با قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داد.

تدوین ۱۰ آیین نامه اجرایی سازی شعار سال به تفکیک دستگاه های اصلی مرتبط و ۱۳ آیین نامه اجرایی سازی قانون جهش تولید نیز انجام شد. همچنین به منظور توسعه علم و فناوری در راستای ارائه راهکارهای فناورانه برای چالش های ملی، ایجاد ستادهای توسعه فناوری راهبردی و حمایت از ۳۶۲ طرح فناورانه و ۱۵۴ طرح تجاری سازی و رونمایی از ۲۳ طرح کلان ملی انجام شده است.

به علاوه در حوزه توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی، راه اندازی ۶۵ خانه خلاق و مرکز نوآوری و ایجاد ۳۰ شتابدهنده تخصصی، توانمندسازی و تقویت توان صادراتی شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور راه اندازی شده است.
در حوزه چرخش نخبگان نیز تعداد متخصص و کارآفرینان بازگشتی به ایران به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر می رسد که بیشتر این افراد با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان همکاری دارند.

در حوزه همکاری بین المللی نیز حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد و راه اندازی خانه های نوآوری و فناوری صادراتی برون مرزی، حمایت از ۲۷ پروژه مشترک علمی- فناوری توسط این معاونت و بنیاد ملی علوم چین، اجرایی شدن ۲۲ پروژه همکاری فناورانه شرکت های دانش بنیان ایرانی و روسی نیز از اهم اقدامات بین المللی این معاونت بوده است.

اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان
معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با هدف ارزیابی و حمایت از شرکت های دانش بنیان اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داد.نتایج این طرح تأیید ۷ هزار و ۶۴ شرکت از میان ارزیابی ۳۲ هزار و ۳۶۹ شرکت، فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر بود.
همچنین معافیت مالیاتی یک هزار و ۵۷۸ شرکت دانش بنیان، ۸۵۷ مورد اعطای تسهیلات نظام وظیفه، ۱۳۹ مورد معافیت گمرکی، یک هزار و ۳۲۰ مورد حمایت تامین اجتماعی، ۹۲ مورد استقرار در اماکن مسکونی، صدور ۲۵۴ جواز تاسیس و بهره برداری، یک هزا رو ۷۷۸ مورد مشاوره کسب و کار و ۹۳۹ خدمت توانمندسازی از دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری در اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان می توان نام برد.
اما توسعه فناوری های راهبردی و تجاری سازی فناوری با هدف حمایت از توسعه فناوری های راهبردی توسط ستادها و اجرای طرحهای کلان فناوری و نوآوری یکی دیگر ازاقدامات معاونت علمی و فناوری در طول یکسال گذشته در دولت سیزدهم بوده است.

دستاورد این طرح از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون متشکل از حمایت از ۳۶۲ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه در ۱۰ ستاد توسعه فناوری راهبردی و مرکز طرح کلان ملی فناوری، رونمایی از ۲۳ طرح ملی فناوری، تصویب ۱۵۴ طرح جهت اخذ تسهیلات تجاری سازی و حمایت از ۲۳ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت های اعلامی سازمان ها و نهادهای کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.