ایستگاه فضایی چین مهیای آزمایش‌های علمی شد

ایستگاه فضایی بین المللی تیانگونگ چین تقریبا تکمیل شده است و سومین و آخرین ماژول قرار است روز دوشنبه به مدار پایین زمین پرتاب شود.

ایستگاه فضایی بین المللی تیانگونگ چین تقریبا تکمیل شده است و سومین و آخرین ماژول قرار است روز دوشنبه به مدار پایین زمین پرتاب شود.

به گزارش تکناک، انتظار می رود این ایستگاه که دومین آزمایشگاه در مدار است، میزبان بیش از 1000 آزمایش علمی در طول عمر حداقل 10 ساله خود باشد. اینها شامل مطالعه اثرات ریزگرانش بر بافت های زنده و رفتارهای آتش سوزی می شود.

پائولو دی سوزا، که فناوری‌های فضایی را در دانشگاه گریفیث در Gold Coast استرالیا توسعه می‌دهد، می‌گوید ساخت ایستگاه فضایی یک دستاورد عظیم است. او می افزاید که ایستگاه فضایی زمین بازی علمی جدیدی را برای محققان چینی باز کرده است.

براد تاکر، اخترفیزیکدان دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، می گوید که محققان کشورهای دیگر نیز به آزمایشگاه در حال گردش دسترسی خواهند داشت. چین از طریق یک پروژه مشترک با سازمان ملل که توسط محققان ژاپنی، روسیه، هند و مکزیک و غیره توسعه یافته است، 9 آزمایشگاه بین المللی در این ایستگاه فضایی وجود خواهد داشت.

گیاهان جوانه زده

ماژول نهایی، منگتیان، یکی از دو ماژول طراحی شده برای میزبانی آزمایش های علمی است .دیگری، ونتیان، در ماه جولای راه اندازی شد. منگتیان و ونتیان با هم بازوهای ایستگاه فضایی را با اتصال به ماژول هسته ای تیانه که از آوریل 2021 به دور زمین می چرخد، تشکیل خواهند داد. جاناتان مک داول، ستاره شناس در مرکز اخترفیزیک هاروارد می گوید: ماژول منگتیان برای بازگرداندن تقارن به ایستگاه بسیار مهم است، زیرا در حال حاضر در امتداد یک طرفه پرواز می کند و برای حفظ جهت گیری به انرژی زیادی نیاز دارد.

چندین ماموریت باری و فضانورد قبلاً از این پاسگاه بازدید کرده اند و اکنون یک خدمه سه نفره در آنجا زندگی می کنند.

بیش از 20 آزمایشگاه کوچک مجهز به سانتریفیوژ، اتاق‌های سرد با دمای 80- درجه سانتی‌گراد، یک کوره با دمای بالا، چندین لیزر و یک ساعت اتمی نوری در این ایستگاه فضایی وجود دارد. از این آزمایشگاه ‌ها برای انجام آزمایش‌هایی مشابه آزمایش‌هایی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) انجام شده است، استفاده می‌شود، از جمله بررسی‌هایی در مورد تأثیر ماندن طولانی‌مدت در مدار پایین زمین بر سلامت فضانوردان، نحوه جلوگیری از آتش‌سوزی در مواد مختلف و ویژگی‌های کوانتومی گازها. سه تاسیسات واقع در خارج از ایستگاه به بررسی اثرات تشعشعات کیهانی بر گیاهان و میکروارگانیسم ها کمک می کند. چین شریک ISS نیست و فضانوردان آن قادر به دسترسی به ایستگاه نبوده‌اند. قوانین ایالات متحده ناسا، یک آژانس شرکت کننده در ISS را از مشارکت دوجانبه با چین منع می کند.

دو سوزا، که امیدوار است این یافته‌ها در دسترس عموم قرار گیرد، می‌گوید یک آزمایشگاه فضایی جدید به این معنی است که محققان می‌توانند آزمایش‌هایی را که در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است، تکرار کنند تا آزمایش کنند که آیا نتایج قابل بازتولید هستند یا خیر. او می‌گوید: «من اینجا لبه صندلی‌ام هستم و فقط منتظر نتایج هستم.

آزمایشات فراوان

ژانگ وی، مدیر فناوری مرکز مهندسی برای استفاده از فضا، آکادمی علوم چین می گوید: بیش از 25 پروژه تحقیقاتی در حال انجام است، از جمله پروژه هایی برای مطالعه اثرات ریزگرانش بر سلول های گیاهی، استخوان و ماهیچه، و همچنین بر روی مواد مذاب، همراه با آزمایش های کریستالیزاسیون پروتئین. رسانه های خبری دولتی چین همچنین گزارش دادند که خدمه حدود 12000 بذر از جمله یونجه، جو و دانه های قارچ را به ایستگاه فضایی بردند و آنها را به مدت شش ماه در معرض تشعشعات کیهانی و ریزگرانش قرار دادند و در آوریل آنها را برای کاشت در زمین بازگرداندند. محققان آکادمی علوم چین همچنین گزارش داده اند که شاهی و نهال برنج تال که در اواخر جولای در ونتیان رشد کرده اند شروع به جوانه زدن کرده اند.

منگتیان با یک موشک Long March 5B از سایت پرتاب Wenchang در جنوب چین به پرواز در خواهد آمد. همانطور که در ماموریت های قبلی با استفاده از این نوع موشک اتفاق افتاده است این موشک احتمالا یک ورود مجدد کنترل نشده به جو انجام می دهد و چندین تن زباله ممکن است در جایی از سطح زمین سقوط کند،. برخی از دانشمندان نگران هستند که زباله ها در یک منطقه پرجمعیت سقوط کنند. مک داول می گوید: خطر واقعی است اما خوشبختانه بیشتر سطح زمین اقیانوس یا زمین خالی است، بنابراین احتمال برخورد با یک منطقه پرجمعیت کم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.