این اپلیکیشن گوشی را به یک دماسنج تبدیل می کند

محققان دانشگاه واشنگتن اپلیکیشنی را توسعه داده اند که یک گوشی هوشمند معمولی را به یک دماسنج دقیق و آسان برای استفاده تبدیل می کند.

به گزارش تکناک، تب معمولاً دمای 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است و ممکن است نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. التهاب با درجه پایین تر از 37.5 درجه سانتیگرادکاهش می یابد. اما برای بررسی دمای خود، به یک دماسنج دقیق نیاز دارید که ممکن است به راحتی در دسترس نباشد.

دماسنج‌های جیوه‌ای قدیمی عملاً منقرض شده‌اند و خرید نسخه‌های دیجیتال آن می‌تواند گران باشد، اما اپلیکیشن FeverPhone تلفن هوشمند شما را بدون هیچ سخت‌افزار اضافی به دماسنج تبدیل می‌کند.

محققان ترمیستورهای تعبیه‌شده در گوشی‌های هوشمند معمولی که معمولاً برای نظارت بر یکپارچگی اجزای داخلی دستگاه، به‌ویژه باتری استفاده می‌شوند، را برای این منظور به کار بردند. این ترمیستورها همان ترمیستورهایی هستند که در دماسنج های بالینی استفاده می شوند و تغییر دما را هنگام تماس ترمیستور با بدن اندازه گیری می کنند.

آنها متوجه شدند که این حسگرها می توانند انتقال حرارت بین یک فرد و تلفن خود را ردیابی کنند. محققان استفاده از صفحه نمایش لمسی تلفن را برای حس کردن تماس با پوست و ترمیستورها را برای اندازه گیری دمای هوا و افزایش گرما هنگام تماس تلفن با بدن، شروع به آزمایش کردند.

آنها ابتدا یک پیشانی گرم را با استفاده از یک کیسه پلاستیکی پر از آب گرم شبیه سازی کردند و صفحه گوشی را روی کیسه فشار دادند. آنها از سه مدل تلفن برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کردند: Google Pixel 6، Google Pixel 3 و Huawei P20. داده‌هایی که آنها جمع‌آوری کرده‌اند برای آموزش یک مدل یادگیری ماشینی برای تخمین دمای بدن با ردیابی سرعت گرم شدن تلفن و استفاده از داده‌های صفحه لمسی برای محاسبه میزان گرمای ناشی از لمس شخصی به کار رفت. هنگامی که آنها داده های کافی را جمع آوری کردند، محققان می توانند مدل را کالیبره کنند تا تغییرات ناشی از لوازم جانبی تلفن مانند محافظ های صفحه و قاب ها را در نظر بگیرد.

در آزمایش اولیه انجام شده، محققان تصمیم گرفتند برنامه خود را با استفاده از افراد انسانی آزمایش کنند. آنها 37 شرکت کننده را انتخاب کردند که 16 نفر از آنها حداقل تب خفیف داشتند. قبل از آزمایش با FeverPhone، شرکت کنندگان دمای خود را با استفاده از دماسنج دهانی اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگان صفحه لمسی گوشی را به مدت 90 ثانیه روی پیشانی خود فشار دادند. محققان دریافتند این زمان بهترین زمان برای سنجش انتقال حرارت بدن به تلفن است.

محققان پیشانی را به جای سایر مکان‌های بدن مانند دست‌ها، گوش‌ها و زیر بغل انتخاب کردند، زیرا کمتر مستعد تغییرات شدید دما در پاسخ به دمای هوای محیط است و ناحیه‌ای به اندازه کافی بزرگ است که با صفحه‌نمایش گوشی تماس برقرار کند.

آنها دریافتند که FeverPhone دمای مرکزی بدن را با میانگین خطای حدود 0.23 درجه سانتیگراد تخمین زده است که در محدوده خطای قابل قبول بالینی قرار دارد.

محققان به تنظیم دقیق برنامه خود با هدف در دسترس قرار دادن آن برای طیف گسترده ای از تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند ادامه خواهند داد.

جوزف بردا، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما با گوشی‌های هوشمند شروع کردیم، زیرا همه جا وجود دارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها اطلاعات دریافت کرد. من در حال حاضر روی این کار می‌کنم که ببینم آیا می‌توانیم سیگنال مشابهی را با یک ساعت هوشمند دریافت کنیم. ساعت‌ها بسیار کوچک‌تر هستند و دمای آنها سریع‌تر تغییر می‌کند بنابراین نیاز به تحقیق بیشتری دارند. می توانید تصور کنید که کاربر یک ساعت هوشمند را روی پیشانی خود بگذارد و در 10 ثانیه اندازه گیری کند که آیا تب دارد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.