این جت چینی به سلطه ایرباس و بوئینگ پایان می دهد

جت چینی باریک پیکر C919 که توسط شرکت هواپیمایی تجاری چین (Comac) توسعه یافته است، اولین پرواز تجاری خود را روز یکشنبه انجام خواهد داد.

به گزارش تکناک، C919 تلاش چین برای شکستن فضای دو قطبی ایرباس و بوئینگ در صنعت هوانوردی است.

وقتی صحبت از هواپیماهای کوچکتر می شود، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. با این حال، برای هواپیماهای بزرگتر که صدها مسافر را برای مقاصد تجاری جابجا می کنند، فقط می توان بین ایرباس فرانسوی و یا بوئینگ های ساخت ایالات متحده یکی را انتخاب کرد. بیش از 14 سال است که چین برای شکستن سلطه این دو بازیگر در بازار تلاش کرده است و رویای این کشور اولین پرواز تجاری خود را در روز یکشنبه انجام خواهد داد.

اولین پرواز C919

جت چینی باریک پیکر C919 که توسط شرکت هواپیمایی تجاری چین (Comac) توسعه یافته است، اولین پرواز تجاری خود را روز یکشنبه انجام خواهد داد.

جت چینی C919 یک هواپیمای باریک پیکر دو موتوره است که از موتورهای LEAP-1C که گروه سافران تولید می کند، نیرو می گیرد. این هواپیما می تواند تا 192 مسافر را در خود جای دهد و حداکثر برد آن 3451 مایل (5550 کیلومتر) است.

فضای داخلی هواپیما را می توان در دو کلاس کابین با صندلی های کلاس تجاری در جلو مرتب کرد. کلاس اکونومی سه نفره صندلی وسط کمی بزرگتر را ارائه می دهد تا راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم کند. 20 صفحه نمایش 12 اینچی می توانند در داخل هواپیما برای پخش فیلم ها با کیفیت 1080p قرار بگیرند.

این هواپیما در سپتامبر سال گذشته توسط اداره هوانوردی غیرنظامی چین (CAAC) تایید شد و پس از آن در دسامبر به خطوط هوایی چین شرقی تحویل داده شد. پس از انجام 100 ساعت پرواز آزمایشی، این شرکت هواپیمایی اکنون آماده است تا پروازهای تجاری را با استفاده از این هواپیما آغاز کند.

روز یکشنبه، پرواز MU9191 از شانگهای در ساعت 10:45 صبح بلند می شود و به سمت پکن، در شلوغ ترین مسیر پرواز داخلی کشور حرکت می کند. طبق برنامه، هواپیما در ساعت 13:10 بعد از ظهر در پکن فرود می آید و بعد از ظهر همان روز به عنوان پرواز MU9192 باز می گردد. گزارش SCMP افزود: در حال حاضر، بلیط های پرواز برای رزرو عمومی در دسترس نیستند.

سفر C919 برای شکستن سلطه ایرباس و بوئینگ در زمانی انجام می شود که بازار هوانوردی چین پس از ماه ها تعطیلی فرودگاه ها و لغو پروازها پس از اپیدیمی جهانی COVID-19 در این کشور بازگشایی شده است.

 

ترافیک داخلی به آرامی در حال افزایش است، اما مسیر گوانگژو – شانگهای سریعتر از مسیر شانگهای – پکن پس از همه گیری بهبود یافته است. دولت چین قصد دارد تا سال 2025 سهم بازار C919 را به 10 درصد افزایش دهد.

روابط تیره‌ آمریکا و چین بر ثروت بوئینگ در این کشور نیز تأثیر گذاشته است و هواپیمای 737 MAX این شرکت برای بیش از چهار سال است که پس از سقوط مرگبار در اندونزی و اتیوپی زمین گیر شده است.

رسانه های دولتی پیش از این گزارش داده اند که Comac بیش از 1200 سفارش برای C919 دریافت کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.