این دارو باعث کاهش آسیب‌ بینایی در افراد دیابتی می‌ شود

دانشمندان شواهدی از یک داروی آزمایشی منتشر کرده اند که می تواند از آسیب بینایی در بیماران دیابتی جلوگیری کند یا روند آن را کاهش دهد.

به گزارش تکناک،  طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، از آسیب‌ بینایی در نتیجه دیابت در حال حاضر تقریباً 8 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و انتظار می رود تا سال 2040 دو برابر شود.

تیمی از دانشمندان در موسسه چشم ویلمر، در مطالعه خود از موش ها و همچنین ارگانوئیدهای شبکیه انسانی استفاده کردند و روی دو بیماری شایع چشم ناشی از دیابت مانند رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو و ادم ماکولا دیابتی تمرکز کردند.

اگرچه هر دوی این بیماری ها بر شبکیه که بافتی است که نور را حس می‌کند و سیگنال‌های بینایی را به مغز منتقل می‌کند، تأثیر می‌گذارد، اما رگ‌های خونی جدید در سطح شبکیه در بیماری رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو بیش از حد رشد می‌کنند که این مسئله منجر به خونریزی یا پارگی شبکیه و از دست دادن بینایی فرد می‌شود.

در بیماری ادم ماکولا دیابتی، شبکیه مرکزی متورم و سلول های شبکیه در نتیجه نشت مایع از رگ های خونی، آسیب می بیند که این موضوع باعث از دست دادن بینایی مرکزی می شود.

جایگزین ایمن تر و بهتر

این بیماری ها در حال حاضر با تزریق چشمی با درمان های ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (anti-VEGF) درمان می شوند.

اگرچه این درمان برای آسیب‌ بینایی رشد عروق خونی غیرطبیعی جدید را متوقف و در نتیجه نشت را محدود می کنند، اما برای بسیاری از بیماران موثر نبوده و در دراز مدت عوارض جانبی از جمله افزایش فشار داخلی چشم و آسیب به بافت چشم را ایجاد می کنند.

این تیم تحقیقاتی ترکیبی به نام 32-134D را مطالعه کردند که قبلاً برای کاهش رشد تومور در موش‌ها مشاهده شده بود و میزان پایین‌تری از فاکتور القای هیپوکسی پروتئین (HIF) را در بیمارانی که از این ترکیب استفاده می‌کردند شناسایی کردند.

HIF در دیواره سرخرگ ها فعال می شود و چندین پروتئین تولید می کند که باعث رشد رگ های خونی جدید می شود. میزان پایین HIF از بیماری های عروقی شبکیه دیابتی جلوگیری می کند. علاوه بر این، دوزهای 32-134D نسبت به سایر درمان هایی که HIF را هدف قرار می دهند، ایمن تر هستند.

این ترکیب، هنگامی که در دو موش بالغ مبتلا به بیماری چشم دیابتی آزمایش شد، مشخص شد 32-134D میزانHIF را کاهش می دهد و از ایجاد رگ های خونی جدید جلوگیری می کند و در نتیجه پیشرفت بیماری را پنج روز پس از تزریق، کاهش می دهد.

32-134D همچنین در انواع مختلفی از رده‌های سلولی شبکیه انسانی مرتبط با فعالیت پروتئین‌هایی که باعث تولید و نشت رگ‌های خونی می‌شوند، آزمایش شد و مشخص شد که HIF را به اندازه تقریباً طبیعی خود کاهش می‌دهد و ایجاد رگ‌های خونی جدید را متوقف می‌کند.

این مقاله نشان می‌دهد که چگونه مهار فعالیت HIF با 32-134D نه تنها یک رویکرد درمانی مؤثر، بلکه یک رویکرد ایمن نیز هست. این دو بیماری گروه زیادی از مردم را تحت تاثیر قرار می دهند. داشتن درمان‌های ایمن‌تر برای این جمعیت رو به رشد از بیماران، حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.