این دستگاه جدید جراحی مغز را ایمن تر می کند

در یک پیشرفت پیشگامانه، محققان دستگاه پزشکی جدیدی اختراع کردند که می‌تواند جراحی مغز را ایمن تر و موثرتر کند.

به گزارش تکناک، مهندسان و پزشکان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD) و بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) با هم این دستگاه را توسعه داده‌اند.

تکنیک‌های فعلی جراحی مغز به جراحان مغز و اعصاب و الکتروفیزیولوژیست‌ها نیاز دارند که در بخش‌های جداگانه اتاق عمل کار کنند. این مسئله می‌تواند منجر به تاخیر در ارتباط و خطاهای احتمالی شود.

اینجاست که این دستگاه جدید بسیار سودمند است. این دستگاه جدید با ارائه داده‌های بصری در زمان واقعی به‌طور مستقیم در محل جراحی، فرآیند جراحی را ساده می‌کند.

روشن کردن مغز

این دستگاه لایه نازک یک شبکه الکترود را با ال‌ای‌دی‌ها برای نقشه برداری دقیق و تجسم فعالیت مغز در زمان واقعی ترکیب می‌کند. طبق گفته محققان، این دستگاه جدید جراحان را در جراحی‌های پیچیده و ظریف راهنمایی می‌کند.

این دستگاه مانند یک ورقه نازک و انعطاف‌پذیر است که با ال‌ای‌دی‌های کوچک پوشانده شده است که می‌تواند به‌طور مستقیم روی سطح مغز در طول جراحی قرار گیرد. جالب توجه است که اساس این نوآوری در فناوری به نام شبکه الکترود نانورود پلاتین (PtNRGrid)  نهفته است که به عنوان یک آرایه حسگر با وضوح بالا به‌طور مستقیم بر روی سطح مغز در حین جراحی قرار می‌گیرد.

طراحی این دستگاه به آن امکان می‌دهد تا مناطق مهم مغز را نقشه‌برداری کند. هر ال‌ای‌دی درون دستگاه مانند یک آینه کوچک عمل می‌کند و فعالیت هزاران نورون را منعکس می‌کند. ضمنا آنها قادر به مشخص کردن رنگ برخی از مناطق مغز نیز هستند.

همانطور که در بیانیه مطبوعاتی آمده است، ال‌ای‌دی‌ها به رنگ قرمز در می‌آیند تا مناطقی را که باید در طول جراحی برداشته شوند، نشان دهند. برعکس، این ال‌ای‌دی‌ها برای مناطقی که با عملکردهای حیاتی مرتبط هستند، سبز می شوند و باید در حین عمل از برخورد با آنها اجتناب شود.

جراحان می‌توانند از این دستگاه برای هدایت جراحی‌های ظریف مغز به ویژه هنگام برداشتن تومورها یا درمان صرع استفاده کنند.

محققان از چاپ جوهر افشان برای قرار دادن جوهر نقطه کوانتومی روی سطح ال‌ای‌دی‌ها استفاده کردند

تشخیص دقت و درمان

تومورها اغلب در بافت سالم مغز گسترش می‌یابند و این مسئله حذف کامل آنها را دشوار می‌کند. جراحان به‌طور سنتی حاشیه‌ای از بافت سالم را در اطراف تومورها باقی می‌گذارند تا از ایجاد آسیب جلوگیری کنند. این فناوری جدید می‌تواند این حاشیه ایمنی را کاهش دهد، که به معنای حذف کامل‌تر تومور و شانس بهتر برای درمان است.

برای بیماران مبتلا به صرع، این دستگاه می‌تواند منبع دقیق تشنج در مغز را مشخص کند. این به جراحان اجازه می‌دهد تا بافت مشکل‌ساز را بردارند یا از تحریک الکتریکی با دقت هدفمند برای جلوگیری از گسترش تشنج استفاده کنند.

شبکه در از سمتی که حسگرهای مغز را در خود جای داده، نشان داده شده است

نوآوری مهندسی

مغز پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین عضو بدن انسان است. هر گونه جراحی روی مغز خطراتی را به همراه دارد. جراحان باید دقیقا بدانند که کدام نواحی عملکردهای حیاتی مانند گفتار، حرکت و حافظه را کنترل می‌کنند تا بتوانند در حین عمل از آنها محافظت کنند.

این فناوری جدید به جراحان مغز و اعصاب راهنمایی بصری در زمان واقعی ارائه می‌دهد و خطر عوارض را در طی مراحل پیچیده به شدت کاهش می‌دهد.

شادی دایه، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما این ریز نمایشگر مغز را برای نمایش مرزهای مهم قشر مغز و هدایت جراحی مغز و اعصاب با دقت اختراع کردیم.

دانیل کلیری، جراح مغز و اعصاب و یکی از نویسندگان این مطالعه افزود: با این دستگاه پزشکی جدید جراحان مغز و اعصاب می‌توانند تشنج را قبل از گسترش ببینند و متوقف کنند، ببینند چه نواحی در مغز در فرآیندهای شناختی مختلف دخیل هستند و میزان گسترش تومور را تجسم کنند.

آینده جراحی مغز واضح‌تر به نظر می‌رسد

محققان حتی نسخه‌های پیشرفته‌تری از این فناوری را تصور می‌کنند. هدف آنها ایجاد نمایشگرهایی با هزاران ال‌ای‌دی است که وضوحی مانند صفحه نمایش گوشی هوشمند دارد. این وضوح به جراحان دید دقیق‌تری از فعالیت مغز می‌دهد. همچنین محققان در حال کار بر روی نسخه‌های تاشوی این دستگاه برای کمک به انواع مختلف جراحی‌های پیچیده مغز هستند.

دایه می‌گوید: این فناوری این پتانسیل را دارد که نحوه برخورد ما با جراحی مغز را کاملاً تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.