این دست مصنوعی حس دوباره دما را امکانپذیر می کند

در حال حاضر در دنیا، تعدادی دست مصنوعی آزمایشی وجود دارد که حس لمس یک شی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما سیستم MiniTouch فراتر عمل کرده و به کاربران اجازه می‌دهد دمای مواردی را که لمس می‌کنند، حس کنند.

به گزارش تکناک، MiniTouch که توسط دانشمندان دانشکده Sant’Anna ایتالیا و École Polytechnique Fédérale سوئیس در لوزان (EPFL) توسعه یافته است، می‌تواند در پروتزهای شخص ثالث موجود گنجانده شود.

تنظیمات مینی‌تاچ شامل یک حسگر دما در پنجه است که نخستین بخش دست مصنوعی را پوشش می دهد، همراه با یک ترمود واقع در سوکت که پروتز را به استامپ باقیمانده بازو متصل می‌کند. ترمود یک دستگاه کوچک است که با دستور، گرم یا سرد می‌شود.

همانطور که حسگر انگشت روی سطح یک جسم فشار می آورد، سیگنال‌های الکتریکی متمایز را بر اساس دمای آن سطح تولید می‌کند. این سیگنال‌ها به ترمود سیمی سخت منتقل می‌شوند که با گرم کردن یا خنک کردن پوست در ناحیه خاصی از استامپ بازو پاسخ می‌دهد.

از آنجایی که مغز کاربر انگشت را در همان زمانی که تغییرات دما توسط اعصاب احساس می‌شود، لمس می‌کند، حس گرمی یا سردی تولید می‌کند که به عنوان منبع آن در انتهای آن انگشت درک می‌شود. این شبیه به پدیده‌ای است که در آن افراد قطع عضو، احساساتی را در یک عضو شبه تجربه می‌کنند.

مینی‌تاچ قبلاً روی مردی 57 ساله که دستش از ناحیه مچ قطع شده بود با موفقیت آزمایش شد. با استفاده از سیستم جدید، او توانست بین بطری‌های مشابه بصری حاوی آب سرد، خنک و گرم با دقت 100% تمایز قائل شود. بدون مینی‌تاچ، دقت او به 33% کاهش یافت.

او همچنین می‌توانست مکعب‌های فلزی را بر اساس دمای متفاوتشان دسته‌بندی کند، به‌علاوه او در تشخیص دست‌های انسان و دست مصنوعی هنگام لمس آن‌ها در حالی که چشم‌بند داشت، 80 درصد دقیق بود.

پروفسور سیلورسترو میکرا که این تحقیق را رهبری می‌کرد، گفت: دما یکی از آخرین مرزها برای دادن حس به دست‌های رباتیک است. برای اولین بار، ما به بازگرداندن کامل احساسات به افراد قطع عضو نزدیک شده‌ایم. این مطالعه راه را برای توسعه بیشتر پروتزهای طبیعی دست هموار می‌کند که طیف کاملی از احساسات را بازیابی می‌کنند و به افراد قطع عضو درک غنی‌تر و طبیعی‌تری از دنیای لمسی ارائه می‌دهند.

اخیرا مقاله ای در مورد سیستم مینی‌تاچ در مجله Med منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.