این ربات به جای شما آشپزی و خانه‌داری می‌کند!

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد و Google DeepMind  یک سیستم انسان نما به‌نام Aloha ایجاد کرده اند که یک خدمتکار مبتنی بر هوش مصنوعی است.

به گزارش تکناک، این ربات را می توان به راحتی برای انجام چندین فعالیت مانند پختن غذا یا سازماندهی چیزها در خانه آموزش داد.

این پیشرفت جدید با گسترش سیستم آلوها گوگل دیپ مایند، بر اهمیت تحرک و چابکی در زمینه یادگیری رباتیک تأکید دارد. همکاری برای این پروژه شامل محققانی از دانشگاه برکلی و شرکت متا بود.

پیشنهاد پیشرفته

ربات آلوها را یک پایه تلفن همراه و یک رابط عملیاتی جامع برای کنترل کل بدن یکپارچه می کند. به گفته توسعه دهندگان، این پیشرفت سیستم را قادر می سازد تا وظایف پیچیده را تقلید کند و بر محدودیت هایی که معمولاً با یادگیری تقلید مرسوم مرتبط با سناریوهای رومیزی متمرکز است، غلبه کند.

در درجه اول هدف آلوها جمع آوری داده ها، ایجاد زمینه برای کسب دانش و بازتولید فعالیت های متنوع است.

ویژگی کلیدی آلوها توانایی آن برای آموزش همزمان با مجموعه داده های ثابت آلوها است که آن را از سیستم های رباتیک معمولی متمایز می کند. به گفته محققان، این سیستم از طریق ترکیبی از شبیه‌سازی رفتار نظارت شده و 50 نمایش برای هر کار، به نرخ موفقیت چشمگیری دست می‌یابد که عملکرد آن را در کارهای حرکتی تا 90 درصد افزایش می‌دهد.

این پیشرفت ربات را قادر می‌سازد تا به طور مستقل در موقعیت‌های پیچیده حرکت کند، مانند پخت و سرو یک غذا مانند میگو، باز کردن یک کابینت دو در برای جایگذاری قابلمه‌های پخت و پز سنگین، تماس گرفتن و ورود به آسانسور و شستن ملایم یک تابه.

فعال کردن سخت افزار

آلوها بر اساس مزایای سیستم اصلی آلوها ساخته شده است و از یک نصب تله‌عملیاتی دستی، کارآمد، چابک و قابل تعمیر بهره می‌برد. قابلیت‌های این ربات به فراتر از مانور روی میز می‌رسد و اصول طراحی کلیدی را دربرمی‌گیرد.

این ربات متحرک است و می تواند با سرعت تقریباً 1.42 متر در ثانیه (m/s) حرکت کند. آلوها می تواند در هنگام دست زدن به اشیاء خانگی مهم مانند گلدان و کابینت، ثبات را حفظ کند.

این سیستم همچنین امکان عملیات دور تمام بدن را فراهم می کند و امکان کنترل همزمان تمام درجات از جمله بازوها و پایه متحرک را فراهم می کند. این ربات بدون اتصال و مجهز به توان پردازنده و قابلیت‌های محاسباتی است.

محققان یک باتری 1.26 کیلووات در ساعت به وزن 14 کیلوگرم به پایه این ربات  اضافه کردند تا سیستم دستکاری کننده آلوها را آزاد کند. این باتری نه تنها سیستم را تغذیه می کند بلکه به عنوان یک عامل تعادلی عمل می کند تا از واژگونی کل سیستم جلوگیری کند.

تمام وظایف محاسباتی در حین جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم‌گیری روی یک لپ‌تاپ معمولی با پردازنده گرافیکی Nvidia 3070 Ti (8 گیگابایت VRAM) و پردازنده Intel i7-12800H انجام می‌شود. این لپ‌تاپ جریان‌های ویدئویی را از سه وب‌کم Logitech C922x RGB دریافت می‌کند که هر کدام با وضوح x640 480 و 50 هرتز کار می‌کنند.

دو تا از این دوربین ها به مچ دست ربات های دنبال کننده متصل می شوند و دوربین سوم رو به جلو است. به گفته محققان علاوه بر این، لپ‌تاپ اطلاعاتی درباره بازوها و پایه آلوها جمع‌آوری می‌کند.

از این طریق، محققان می‌توانند سرعت‌های خطی و زاویه‌ای پایه آلوها را برای هدایت اقدامات خط‌مشی آموخته‌شده ثبت کنند.

این طراحی به دستکاری‌کننده متحرک امکان می‌دهد تا از ارتفاع 65 تا 20 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین، قابلیت امتداد 100 سانتی‌متر فراتر از پایه‌اش، توانایی بلند کردن اجسام با وزن 1.5 کیلوگرم و توانایی اعمال نیروی کششی 100 نیوتن (N) در ارتفاع 1.5 متر را فراهم کند.

این گروه تحقیقاتی ادعا می کند که کل سیستم برای آنها حدود 32000 دلار هزینه دارد که انتظار می رود در صورت تولید انبوه این مبلغ کاهش یابد. با توجه به کارهای خانه داری، آشپزی و تعامل انسانی که قادر به انجام آن است، این ربات قیمت بالایی ندارد!.

نتایج که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند، در مجله Arxiv منتشر شد.

(زیرنویس تصویر: سیستم انسان نمای آلوها در حال پخت غذا)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.