این سوپر فوم چند کاره دشمن باکتری ها است

دانشمندان دانشگاه جورجیا یک سوپرفوم با کاربردهای بسیار ارزشمند ساخته اند که می توان از آن برای پاکسازی نشت نفت و جلوگیری از بروز عفونت در محل های کاشت پزشکی استفاده کرد.

به گزارش تکناک، این کار تحقیقاتی توسط تیمی به رهبری پروفسور هیتش هاندا، از دانشگاه جورجیا انجام شده است. محققان این ماده سه بعدی را از یک ماتریس PDMS (پلی دی متیل سیلوکسان) ساخته اند که با نانوپلاکت های گرافن و میکروذرات مس ضد باکتری تقویت شده است. این ترکیبات تقویتی به سوپر فوم با ساختاری درشت و متخلخل می‌دهد که هم خاصیت آبگریزی (دافع آب) و هم خاصیت اولئوفیل (جذب روغن) داشته باشد.

هنگامی که این سوپرفوم در آب آلوده به نفت قرار می گیرند، نفت را جذب می کنند در حالی که هیچ جزئی از آب را نمی گیرند. هنگامی که نفت جذب شده از سوپرفوم خارج شد، اسفنج را می توانند چندین بار برای جذب روغن بیشتر مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر نفت، اسفنج ها همچنین مایعات غیرقطبی آلوده کننده آب مانند کلروفرم، اسید هیدروکلریک و سایر آلاینده های آلی را جذب می کنند. به لطف وجود ریز ذرات مس، هر گونه باکتری که با فوم تماس پیدا کند از بین می رود.

هاندا گفت: دستگاه‌های پزشکی فعلی مستعد آلودگی هستند. وقتی هر وسیله پزشکی را وارد بدن می‌کنید، پروتئین‌ها اولین چیزی هستند که به یک سطح می‌چسبند و مانند چسبی عمل می‌کنند که اجازه می‌دهد خون یا باکتری‌ها به وسیله پزشکی کاشته شده در بدن بچسبند. بنابراین، اگر بتوانیم جذب پروتئین را متوقف کنیم، نیمی از کار انجام شده است.

در نهایت، به عنوان یک امتیاز اضافی، نانوپلاکت‌های گرافن موجود در فوم آن را رسانای الکتریکی می‌کنند و کاربردهای بالقوه آن را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.