این سویه جدید کرونا ریه ها را آلوده می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سویه‌های جدیدتر کرونا که ناشی از سویه BA.2.86 هستند،‌ می‌توانند ریه‌ها را موثرتر از هر سویه دیگری از زمان دلتا آلوده کنند

یک مطالعه جدید از دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد که سویه جدید کرونا با نام BA.2.86 SARS-CoV-2 که اخیراً پدیدار شده است، نسبت به همه‌ی سویه‌های قبلی امیکرون تمایل بیشتری برای آلوده کردن سلول‌های ریه دارد.

به گزارش تکناک، این تحقیق نشان می‌دهد که BA.2.86 می‌تواند منجر به شدت بیماری کووید مشابه با سویه آسیب‌رسان دلتا 2021 شود.

سویه SARS-CoV-2 BA.2.86 برای اولین بار در آگوست 2023 ظاهر شد. زمانی که کشورها کاملاً تحت سلطه XBB نوترکیب و شجره خانوادگی گسترده آن بود، این سویه جدید پدیدار شد. این اولین تبار ویروسی قابل توجهی بود که از شجره اصلی BA.2 امیکرون بعد از تقریباً یک سال آمده بود، و به نظر می رسید که از ناکجاآباد ظاهر شده است.

به نظر می‌رسید این سویه ویژگی‌هایی را نشان می‌دهد که می‌تواند باعث شدیدتر شدن بیماری شود، اما این در حالت کلی سویه کمتر عفونی بود.

BA.2.86  به سادگی به اندازه انواع XBB ایمن گریز نبود، بنابراین احتمالاً افرادی که قبلاً نسبت به کل سویه‌های ویروس کرونا ایمنی به دست آورده بودند، می توانستند به طور مؤثر با آن مبارزه کنند.

اما تنها با یک جهش، سویه جدید کرونا BA.2.86 به چیزی که JN.1 نامیده شد، تبدیل شد و به طور باورنکردنی مقاوم شد. در عرض چند ماه، JN.1 جهان را فتح کرد و اکنون که به سال 2024 می رویم، غالب ترین سویه SARS-CoV-2 است که موج گسترده ای از عفونت ها را در طول دوره سال جدید به راه انداخته است.

مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، روی سویه جدید کرونا  BA.2.86 تمرکز کرده است تا درک بهتری از نحوه فرار این سویه جدید کروناویروس از آنتی بادی ها و ورود به سلول های انسانی داشته باشد. این تحقیق ابتدا به طور مؤثر آنچه را که مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی پیشنهاد کرده بودند، تأیید کرد و آن هم این بود که: BA.2.86 نسبت به انواع XBB  ایمنی گریزتر است بنابراین حداقل قبل از تبدیل به JN.1 بعید بود که غالب شود.

با این حال، یافته‌هایی که نشان می‌دهند BA.2.86 دارای توانایی افزایش یافته برای آلوده کردن سلول‌های ریه به نام سلول‌های CaLu-3 است، نگرانی بیشتری دارد. این سلول‌ها در قسمت پایین ریه قرار دارند که با یک پروتئین سطحی به نام TMPRSS2 پوشیده شده‌اند.

SARS-CoV-2 عموماً با لغزش از طریق دو پروتئین سطحی مختلف وارد سلول های انسانی می شود: ACE2 و TMPRSS2. هنگامی که ویروس به شکل امیکرون جهش یافت، شروع به اولویت دادن به ورود به سلول ACE2 کرد. این کار باعث می شود که ویروس هم قابل انتقال تر شود و هم شدت کمتری داشته باشد و ویژگی های خفیف تر بیماری امیکرون را در بر می گیرد.

به گفته شان-لو لیو، نویسنده ارشد آخرین مطالعه، BA.2.86  بهتر از هر سویه کووید از زمان سویه دلتا می تواند به سلول های ریه CaLu-3 نفوذ کند و این بدان معناست که این دودمان ویروسی فرعی در مقایسه با انواع قبلی امیکرون یا XBB می تواند منجر به بیماری شدیدتر شود.

لیو گفت: به نظر می‌رسد BA.2.86 عفونت‌پذیری سلول‌های اپیتلیال ریه انسان را در مقایسه با همه سویه‌های امیکرون افزایش داده است، بنابراین این مسئله کمی نگران‌کننده است. در این سویه به‌دلیل عفونی بودن، فعالیت همجوشی با سلول های اپیتلیال ریه انسان نیز افزایش یافته است. این یک نگرانی بالقوه در مورد اینکه آیا این ویروس در مقایسه با سویه جدید امیکرون بیماری‌زاتر است یا نه، ایجاد می کند.

تاکنون طبق آخرین گزارش  CDC، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد JN.1 در مقایسه با سایر سویه‌های در گردش منجر به بیماری شدیدتر می شود. با این حال، لیو کمی محتاط‌تر است و به این نکته اشاره می‌کند که توانایی BA.2.86 برای آلوده کردن سلول‌های خاص ریه یک ویژگی بارز در سویه‌های شدید قبلی SARS-CoV-2 بوده است. با وجود چنین سطوح گسترده ای از عفونت در جهان در حال حاضر، این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا منجر به بیماری شدیدتر شود.

لیو توضیح داد: نگرانی ما این است که آیا این سویه‌ و همچنین زیرشاخه‌های آن از جمله JN.1  تمایل بیشتری به آلوده کردن سلول‌های اپیتلیال ریه انسان مشابه سویه‌های بسیار خطرناکی که همه‌گیری ویروس کرونا را آغاز کردند،‌ دارد یا خیر. ما می‌دانیم که کروناویروس‌ها مستعد نوترکیبی ویروسی هستند که می‌تواند منجر به پیدایش سویه‌های جدید با تعداد زیادی جهش شود که می‌تواند فرار سیستم ایمنی و همچنین شدت بیماری را افزایش دهد. به همین دلیل است که نظارت بر سویه‌ها هنوز هم بسیار مهم است، حتی اگر در پایان سال چهارم همه‌گیری کرونا باشیم.

این مطالعه در مجله Cell منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.