این فناوری جدید مشکل کمبود آب شیرین جهان را حل می‌کند

آب شیرین کافی برای گردش در سیاره زمین وجود ندارد و این مشکلی است که انتظار می رود در سال های آینده بدتر نیز شود.

به گزارش تکناک، برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، بازیافت و محدود کردن آب های شیرین در دسترس می تواند تا حدودی کار ساز باشد با این وجود دانشمندان برای رفع نیازهای ما باید منابع جدیدی از این مایع حیاتی بیابند.

یکی از منابع دست‌نخورده در حال حاضر، بخار آب بالای اقیانوس‌ها است که تا آنجایی که ذخایر وجود دارد تقریباً نامحدود است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه می توان از ساختارهای برداشت برای تبدیل این بخار به آب آشامیدنی استفاده کرد.

مهندس عمران و محیط زیست، پراوین کومار، از دانشگاه ایلینوی می گوید: در نهایت، ما باید راهی برای افزایش عرضه آب شیرین پیدا کنیم، زیرا آب ذخیره شده و بازیافت شده از منابع موجود، هرچند ، برای رفع نیازهای انسان ضروری است اما کافی نخواهد بود.

او اضافه می کند ما فکر می کنیم روش جدید پیشنهادی ما می تواند این کار را در مقیاس های بزرگ انجام دهد.

این فناوری جدید مشکل کمبود آب شیرین جهان را حل می‌کند
تصویری از اینکه چگونه یک سیستم استخراج بخار آب اقیانوس ممکن است به نظر برسد.

ساختار پیشنهادی با ابعاد حدود 210 متر عرض و 100 متر ارتفاع، تقریباً به اندازه ارتفاع یک کشتی تفریحی بزرگ چرخه طبیعی آب را به روشی که شامل انتقال، متراکم کردن و جمع‌آوری می شود تقلید می‌کند.

هوای مرطوب از بالای سطح اقیانوس به ساحل نزدیک منتقل می شود، جایی که سیستم های خنک کننده می توانند بخار آب را به مایع متراکم کنند. این تیم می‌گوید که همه تجهیزات با انرژی‌های تجدیدپذیر باد یا خورشیدی کار می‌کنند.

در حالی که محققان جزئیات طراحی خود را ارائه نکرده‌اند، اما اعداد و ارقام در مورد مقدار رطوبت قابل استخراج در 14 سایت مطالعاتی در سراسر جهان مشخص شده است. تنها یکی از این تاسیسات به طور بالقوه می تواند متوسط نیاز روزانه آب آشامیدنی حدود 500هزار نفر را تامین کند.

این می تواند یک الحاق بزرگ برای کارخانه های نمک زدایی باشد که در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان فعال هستند تا نمک های محلول را از آب دریا حذف کنند.

فرانسینا دومینگز، دانشمند آب و هوا از دانشگاه ایلینویز می‌گوید: این کار قبلاً انجام نشده است، و من فکر می‌کنم به این دلیل است که محققان بر روی راه‌حل‌های مبتنی بر خشکی تمرکز کرده‌اند  اما مطالعه ما نشان می‌دهد که گزینه‌های دیگری در واقع وجود دارند.

آب‌شیرین که برای آشامیدن، حمام کردن و آبیاری مورد نیاز است  فقط 3 درصد از آب جهان را تشکیل می دهد که بیشتر آن برای استفاده راحت بسیار آلوده یا غیر قابل دسترس است. در حالی که چندین پروژه امیدوارکننده را دیده‌ایم که می‌توانند دسترسی ما به منابع آب شیرین را افزایش دهند، ما همچنان منتظر فناوری هستیم که واقعاً بتواند در مقیاس تفاوت ایجاد کند.

کمبود آب آشامیدنی سالم اغلب به فقیرترین مردم جهان ضربه می زند و اثرات مخربی بر سلامت، امنیت و درآمد دارد. سیستمی که در اینجا پیشنهاد شده است، پتانسیل ایجاد یک تفاوت عظیم را بدون آسیب رساندن به اکوسیستم ها یا محیط اطراف دارد.

به عنوان بخشی از مطالعه خود، محققان همچنین پیامدهای بالقوه تغییرات آب و هوایی و خشک شدن مناطق نیمه خشک را در نظر گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند که سیستم آنها حتی با گرم شدن جهان همچنان پایدار خواهد بود.

دومینگز می‌گوید: پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد که شار بخار اقیانوسی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و حتی منبع آب‌شیرین بیشتری را فراهم می‌کند. بنابراین، ایده ای که ما پیشنهاد می کنیم تحت تغییرات آب و هوایی قابل اجرا خواهد بود.

این یک رویکرد بسیار مورد نیاز و موثر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی، به ویژه برای جمعیت های آسیب پذیری که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان زندگی می کنند، فراهم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.