این واکسن جدید در برابر چند سویه کرونا موثر است

در جدیدترین تحقیقات، یک واکسن تک دوز ساخته شده است که در برابر چندین سویه از ویروس کرونا موثر است.

به گزارش تکناک، این واکسن جدید تمام آثار ویروسی را از ریه‌های حیوانات پاک کرد و مسیری را برای توسعه واکسن مشابه انسانی هموار کرد.

در حالی که Sars-CoV-2 که ویروسی است که باعث کووید-19 می‌شود، در این چند سال اخیر بیشترین اخبار را به خود اختصاص داده است، یک ویروس بسیار بیماری‌زا در گروهی از ویروس‌هاست که با عنوان Sarbecovirus شناخته می‌شوند که مخفف SARS Betacoronavirus است. اینها ویروس‌هایی هستند که بیشتر در خفاش‌ها و سایر پستانداران ایجاد می‌شوند و مانند SARS-CoV-1 (که در طول شیوع آن در سال 2020 معمولاً به عنوان SARS شناخته می‌شود) پتانسیل انتشار به انسان را دارند.

همانطور که همه ما تاکنون می‌دانیم، واکسن‌های فردی متفاوتی برای مبارزه با ویروس‌های مختلف مانند واکسن‌هایی که از کووید-19 و آنفولانزا جلوگیری می‌کنند، وجود دارد. اما ترغیب کردن مردم به مصرف چندین واکسن دشوار است زیرا این واکسن‌ها باید به‌طور منظم تکرار شوند تا حداکثر کارایی را داشته باشند.

محققان موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در اقدامی که می‌تواند یک تغییر جهت در مبارزه با کروناویروس باشد، واکسن جدیدی ابداع کردند که با آزمایش روی همستر، تمام آثار SARS-CoV-1 و SARS-CoV-2 به علاوه سویه‌های امیکرون را از ریه‌های این حیوانات از بین برد. محققان قبلاً همسترها را به عنوان حیوانات مناسب برای آزمایش واکسن‌های مناسب شناسایی کرده بودند.

برای ایجاد واکسن، محققان بر روی همان چیزی متمرکز شدند که واکسن‌های mRNA  ضد کووید را هدف قرار دادند و آن هم پروتئین‌های اسپایکی بود که مشخصه ویروس‌های کرونا هستند. در این مورد، محققان یک واکسن سه ظرفیتی ایجاد کردند به این معنی که سه پروتئین اسپایک برجسته مشترک در چندین ویروس  Sarbecovirus به ویژه انواعی از SARS و کووید-19 را هدف قرار می‌دهد.

محققان می‌گویند که امیدوارند واکسن موفق آنها بیشتر بتواند برای مبارزه با میکروب‌های سایر زیرگروه‌های کروناویروس و همچنین سایر ویروس‌ها مانند ویروس‌هایی که باعث آنفولانزا می‌شوند، توسعه یابد.

محققان در مقاله‌ای که در مجله‌ Nature Communications منتشر شده است، می نویسند: با اینکه ما از این نتایج دلگرم هستیم، چندین راه دیگر وجود دارد که بررسی آنها در کارهای آینده جالب خواهد بود. تقویت ایمنی مخاطی نه تنها ممکن است محافظت در برابر عفونت ویروسی را افزایش دهد، بلکه انتقال ویروسی را نیز کاهش می‌دهد. واکسیناسیون داخل بینی علیه SARS-CoV-2 با چندین پلتفرم مورد بررسی قرار گرفته است و انطباق پلتفرم ما برای واکسیناسیون داخل بینی می‌تواند یک راه امیدوارکننده برای بهبود پاسخ مخاطی باشد. مشخص کردن طول عمر حفاظت نیز راه جالبی برای تحقیقات آینده خواهد بود. مشخص کردن اینکه آیا ایمنی قوی‌تر مخاطی منجر به محافظت بادوام‌تر در برابر بیماری‌های علامتی می‌شود، بسیار جالب است.

بر اساس نتایج پروژه‌های تحقیقاتی آتی که محققان به تفصیل شرح می‌دهند، یک واکسن سه ظرفیتی که نیاز است هر چند سال یکبار تزریق شود، ممکن است در نهایت به استاندارد مراقبت برای تقویت دفاع در برابر عفونت‌های متعدد تبدیل شود.

(زیرنویس تصویر: کشفی جدید می‌تواند چندین واکسن سالانه را با یک واکسن جایگزین کند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.