باج‌گیری از Reddit با درخواست 4.5 میلیون دلاری

پلتفرم محبوب شبکه‌های اجتماعی Reddit با چالش جدیدی مواجه شده است زیرا گروهی باج افزار به نام BlackCat یا ALPHV، مسئولیت یک فیشینگ هدفمند در اوایل امسال را به عهده گرفته است.

به گزارش تکناک، این حمله باعث لو رفتن اسناد داخلی، کد، قراردادها و اطلاعات حساسی شامل برخی تبلیغ‌کنندگان، کارمندان فعلی و سابق شده است. اگرچه داده‌های به خطر افتاده هنوز منتشر نشده‌اند، اما BlackCat اعلام کرده است که ۸۰ گیگابایت داده ترکیبی در اختیار دارد و از Reddit می‌خواهد ۴.۵ میلیون دلار به عنوان باج  بپردازد. علاوه بر این، این گروه اصرار دارد که Reddit باید افزایش قیمت API اخیر را که باعث نارضایتی گسترده‌ای در میان کاربران شده است را باطل کند.

طرح BlackCat شامل فریب کارمندان برای بازدید از وب‌سایتی بود که شباهت زیادی به دروازه اینترانت Reddit از طریق درخواست‌های قابل قبول داشت. با سرقت اطلاعات ورود به سیستم و توکن های فاکتور دوم از فردی که دچار این ترفند شده بود، هکرها به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کردند. خوشبختانه Reddit به کاربران اطمینان داده است که اطلاعات شخصی آنها در طول این نقض به خطر نیفتاده است.

زمان اعلام BlackCat مهم است و با اعتراضات گسترده علیه افزایش قیمت API ها که به بحران Reddit منجر شده، هم‌زمان شده است. افزایش هزینه‌های مربوط به تغییرات API باعث تعطیلی برنامه‌های محبوب شخص ثالثی مانند Narwhal و Apollo شده است. کریستین سلیگ، خالق برنامه Apollo، تخمین می زند که برای ادامه فعالیت تحت ساختار قیمت گذاری جدید، سالانه 20 میلیون دلار هزینه دارد. توسعه‌دهندگان از این می‌ترسند که از دست دادن برنامه‌های شخص ثالث ممکن است منجر به افزایش سانسور و محدودیت فرصت‌های سودآوری تبلیغاتی شود.

در پاسخ به اعتراضات، اسیتو هافمن مدیرعامل Reddit، ، در مورد افزایش قیمت API ها سختگیری کرده و بر این دیدگاه است که کاربران ناراضی هستند چون دیگر خدمات را به صورت رایگان دریافت نمی‌کنند. علاوه بر این، هافمن پیشنهاد داده است که روش‌های آسان‌تری برای حذف مدیرانی که تصمیمات نامطلوبی می‌گیرند، اجرا شود. درحالی‌که Reddit هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر تصمیم خود نشان نمی‌دهد، برخی از تبلیغ‌کنندگان در همبستگی با بسته شدن مداوم، فعالیت خود را در این پلتفرم متوقف کرده‌اند.

همانطور که Reddit با این شرایط سر و کار دارد، به طور همزمان با تهدیدات خارجی و کاربران ناراضی، فشارهای بسیاری را تحمل می‌کند. قدم‌های بعدی گامی مهم در شکل‌دهی آینده‌ی آن خواهد بود و در طول ماه‌های آینده، ابعاد پایه کاربران و حامیان تبلیغاتی آن را تعیین خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.